Gå til innhold

For Netanyahu er det å utrydde palestinerne fortsatt det viktigste.

Rick

Anbefalte innlegg

Det har vært tydelig siden krigens første dager, og gjennom lekkede dokumenter, at Israel har som mål å bli kvitt palestinere i Gaza for alltid – enten ved å tvinge dem inn i Egypt eller drepe dem ... fullstendig utsletting ...

Som Netanyahu sa i januar:

Jeg vil ikke gå på akkord med full israelsk sikkerhetskontroll over hele territoriet vest for Jordan-elven ... Så lenge jeg er statsminister, vil jeg fortsette å stå fast ved dette.

Kort sagt, Israel planlegger å annektere de okkuperte områdene og integrere dem i Stor-Israel.

I løpet av de siste 11 månedene har IDF gått fra nord til sør og utslettet 80 prosent av Gazas boligmasse og praktisk talt all dens vitale infrastruktur. Mange antok at disse handlingene tydet på at Israel ønsket å gjøre området ubeboelig slik at palestinerne ville bli tvunget til å flykte til Egypt. Denne teorien har blitt forsterket av de mange uttalelsene fra israelske politiske og militære ledere som har uttalt sine genocidale intensjoner med alarmerende hyppighet. Den eneste logiske konklusjonen man kan trekke fra disse uttalelsene er at et klart flertall av israelske jøder støtter utvisningen av den innfødte befolkningen.

Det betyr ikke at implementeringen av planen har gått knirkefritt. Det har den ikke. Og grunnen til at den ikke har gjort det er fordi Egypt befestet sin nordlige grense med tusenvis av tropper og pansrede kjøretøy som blokkerte ethvert potensielt forsøk fra Israel på å drive palestinerne inn i Sinai-ørkenenMed sitt eneste utgangspunkt blokkert, kollapset Israels utvisningsstrategi, og etterlot IDF med lite annet å gjøre enn å tvinge palestinerne fra en «sikker sone» til den neste og så tilbake igjen.

Se for deg Gaza om et år når befolkningen på nesten 2 millioner fordrevne mennesker, som bor i elendige teltbyer, står overfor tilbakevendende utbrudd av diaré, dysenteri, tyfoidfeber, E. Coli-infeksjon, tyfus og tuberkulose. Hvem vil bli holdt ansvarlig for døden og sykdommen som feier gjennom de skitne leirene, dreper tusener og etterlater titusenvis flere syke og sengeliggende?

Krigen i Libanon er provosert fram av Israel for å trekke oppmerksomheten bort fra det som skjer i Gaza. Denne distraksjonen vil gi Israel et perfekt dekke for å fortsette sin kampanje for å drepe, skade, sulte og fordrive palestinere i Gaza.

Verden har allerede sluttet å snakke om konstant bombing av skoler, drap på hjelpearbeidere eller forhindring av levering av bistand. I juni kom det laveste antallet hjelpebiler inn i Gaza siden oktober, en rekord som ble overgått i august.....

Med en ny front i Libanon vil denne planen bli fullt ut utført i Gaza. Israels mål om etnisk rensing av Gaza gjenstårDen israelske krigen mot Libanons skjulte mål: Gazas fulle utslettelseMiddle East Eye

De «lekkede dokumentene» som forfatteren snakker om er forklart i en artikkel på CBC News. Dokumentene stemmer perfekt overens med meningene til Midtøsten-forskere som mener Netanyahu gjorde Gaza ubeboelig for å drive palestinerne bort fra landet og inn i Egypt. Sjekk ut denne korte oppsummeringen fra CBC News:

Et israelsk regjeringsdokument som antyder masseflytting av Gazas 2,3 millioner innbyggere til Egypts Sinai-halvøy, gir næring til bekymringer for mulig etnisk rensing av palestinere. Det lekkede dokumentet, først rapportert i israelske medier, ble utarbeidet av et israelsk regjeringsbyrå kjent som etterretningsdepartementet, og erklærte krig mot den palestinske militante gruppen, som kontrollerer Gaza ...

En langsiktig plan... evakueringen av sivile i Gaza til Sinai, ville «gi positive, langsiktige strategiske resultater for Israel,» sa dokumentet ...» I den første fasen vil teltbyer bli etablert i området Sinai,» står det. «Den neste fasen inkluderer etableringen av en humanitær sone for å hjelpe sivilbefolkningen i Gaza og byggingen av byer i et gjenbosatt område i Nord-Sinai.» …

En israelsk tenketank, Misgav Institute for National Security and Zionist Strategy, publiserte et dokument som konkluderte med at situasjonen ga «en unik og sjelden mulighet til å evakuere hele Gazastripen i koordinering med den egyptiske regjeringen». .....

Israelske tjenestemenn og andre politiske figurer har åpent uttrykt lignende intensjoner, ifølge en artikkel fra Carnegie Endowment for International Peace.... Lekket dokument gir næring til bekymring Israel planlegger å presse palestinere fra Gaza til Egypt, CBC News

En «sjelden mulighet til å evakuere hele Gazastripen».

Ja. Det sier alt.

Mens Israels militære kampanje ikke har klart å tvinge palestinerne ut av Gaza, er sionistlederne ikke mindre fast bestemt på å nå dette målet i fremtiden.

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Rick skrev (13 timer siden):

Hvis det er det viktigste målet, hvorfor ventet han på et terrorangrep for å gjennomføre utryddelsen.

• Liker 4
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Camlon skrev (3 minutter siden):

Hvis det er det viktigste målet, hvorfor ventet han på et terrorangrep for å gjennomføre utryddelsen.

Jeg orker ikke spekulere i hva Israels sittende regjering egentlig ønsker å gjøre, men dersom det faktisk skulle stemme så vil nok et terrorangrep være med på å dempe eventuell kritikk fra Israels støttespillere.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jdz skrev (15 minutter siden):

Jeg orker ikke spekulere i hva Israels sittende regjering egentlig ønsker å gjøre, men dersom det faktisk skulle stemme så vil nok et terrorangrep være med på å dempe eventuell kritikk fra Israels støttespillere.

Om ditt viktigste mål var å banke opp kona, ville du ventet til hun angrep deg først sånn at du får mindre kritikk.

Selvfølgelig ikke, og det samme gjelder Israel. Hvis utryddelsen av palestinerne var deres viktigste mål så ville de ikke ha ventet til de blir angrepet.

Endret av Camlon
  • Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Camlon skrev (23 minutter siden):

fordi han tror han på den måten kan rettferdiggjøre sine handlinger kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Camlon skrev (Akkurat nå):

Om ditt viktigste mål var å banke opp kona, ville du ventet til hun angrep deg først?

Selvfølgelig ikke, og det samme gjelder Israel. Hvis utryddelsen av palestinerne var deres viktigste mål så ville de ikke ha ventet til de blir angrepet.

Det er selvfølgelig det lureste, og det er vel ingen som har påstått at han ikke er lur. 

Jeg synes det er ekkelt rett og slett at han står med et halvsmil når han snakker om at de ikke kommer til å gi seg før fienden er utryddet. Som han koser seg med det som pågår. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Carrot skrev (2 minutter siden):

Så for 10 år siden tenkte han "jeg må vente på at Hamas utfører et terrorangrep mot meg før jeg kan gjennomføre mitt viktigste mål, fordi eller så kan jeg ikke rettferdiggjøre det"?

Dette gir ikke mening.

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Camlon skrev (21 minutter siden):

Om ditt viktigste mål var å banke opp kona, ville du ventet til hun angrep deg først sånn at du får mindre kritikk.

Sier de ikke at personsøker angrepet trolig ha vært planlagt i mange år.... Da har de jo åpenbart ventet på en anledning, uanset hvor ulogisk du synes det er.

Og for å svare på spørsmåke dit. Ja om jeg ville banke opp kona men trode noen ville stoppe meg før jeg var ferdig, så ja da hadde jeg ventet til et tidspunkt hvor jeg trode jeg kunne gjenomføre det uten å bli stoppet.

Endret av Pippi Lotta
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Camlon skrev (10 minutter siden):

Så for 10 år siden tenkte han "jeg må vente på at Hamas utfører et terrorangrep mot meg før jeg kan gjennomføre mitt viktigste mål, fordi eller så kan jeg ikke rettferdiggjøre det"?

Dette gir ikke mening.

for deg kanskje, om du bare ser på dagen i dag.. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Carrot skrev (29 minutter siden):

Israels ledere har en plikt til å beskytte sin befolkning mot konstante terrorangrep fra omkringliggende land som har stort mål om å utslette hele landet.

Endret av Klesstativ
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Carrot skrev (35 minutter siden):

for deg kanskje, om du bare ser på dagen i dag.. 

Det er grunnleggende logikk. Man utsetter ikke sitt viktigste mål til en hendelse man har null kontroll om vil skje.

Endret av Camlon
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pippi Lotta skrev (25 minutter siden):

Sier de ikke at personsøker angrepet trolig ha vært planlagt i mange år.... Da har de jo åpenbart ventet på en anledning, uanset hvor ulogisk du synes det er.

Og for å svare på spørsmåke dit. Ja om jeg ville banke opp kona men trode noen ville stoppe meg før jeg var ferdig, så ja da hadde jeg ventet til et tidspunkt hvor jeg trode jeg kunne gjenomføre det uten å bli stoppet.

Personsøkerene støtter min sak. Hvorfor planlegge angrep mot Hezbollah hvis det bare handler om å utrydde palestinerne i Gaza.  

Og ingen kan stoppe Israel fra å utrydde palestinerne i Gaza hvis det er hva de ønsker. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Camlon skrev (1 minutt siden):

Personsøkerene støtter min sak. Hvorfor planlegge angrep mot Hezbollah hvis det bare handler om å utrydde palestinerne i Gaza.  

Og ingen kan stoppe Israel fra å utrydde palestinerne i Gaza hvis det er hva de ønsker. 

Fordi Hezboøla støter befoøkningen i Gaza? Hvorfor tror du de angriper Hezbollah nå? 

Selfølgelig kan Israel stoppes, det eneste som holder Israels sikert er USA. Når vi ser hvor mye støten til Israel har sunket i amerika det siste året, hvor mye støte tror du de ville hat om de oppførte seg som dette uten noe å "skylde" på? 

Camlon skrev (21 minutter siden):

Det er grunnleggende logikk. Man utsetter ikke sitt viktigste mål til en hendelse man har null kontroll om vil skje.

Grunnen til at det ikke gir mening er fordi Netanyahu er ikke en Donald Duck figur, han er en leder som bryr seg om langt mer enn hva som skjer med palestinerne.

Så vil jeg bare kommentere denne, "utsette til noe man ikke kan kontrolere om vil skje"? Det er mitøsten det er snak om! De viste noe voldelig ville skje, kansje ikke når og akurat hvordan. Men selfølgelig viste de at noe ville skje enbdag. Hvorfor ellers forberede seg på det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pippi Lotta skrev (26 minutter siden):

Fordi Hezboøla støter befoøkningen i Gaza? Hvorfor tror du de angriper Hezbollah nå? 

Selfølgelig kan Israel stoppes, det eneste som holder Israels sikert er USA. Når vi ser hvor mye støten til Israel har sunket i amerika det siste året, hvor mye støte tror du de ville hat om de oppførte seg som dette uten noe å "skylde" på? 

Jeg tror de angriper Hezbollah nå, fordi de har blitt angrepet av Hezbollah i et år, og de er en proxy for Iran. Jeg tror ikke de angrep Hezbollah for å kunne utrydde palestinerne.

Og Israel trenger ikke støtte fra USA for å utrydde palestinerne i Gaza. Det klarer de på egenhånd hvis det er hva de ønsker å gjøre.

Pippi Lotta skrev (26 minutter siden):

Så vil jeg bare kommentere denne, "utsette til noe man ikke kan kontrolere om vil skje"? Det er mitøsten det er snak om! De viste noe voldelig ville skje, kansje ikke når og akurat hvordan. Men selfølgelig viste de at noe ville skje enbdag. Hvorfor ellers forberede seg på det? 

Hvis de visste at det ville skje, så hadde Israel vært mye bedre forberedt.  Det de trodde i Israel var at Hamas ikke hadde evnen til å utføre et slikt angrep, fordi tidligere angrep var langt mindre omfattende.

Har du vurdert at Netanyahus hovedmål er å knuse Irans innflytelse i Israels naboland?

Endret av Camlon
  • Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Rick skrev (På 1.10.2024 den 23.31):

Kort sagt, Israel planlegger å annektere de okkuperte områdene og integrere dem i Stor-Israel.

Det kan være at det blir nødvendig. Husk at de prøvde å trekke seg helt ut fra Gaza i 2005, og gi hele området til palestinerne. Det var en enorm feiltakelse. Så hva skal de gjøre? Okkupere det til evig tid? Kanskje det er en mulig løsning.

Det som er sikkert er at de ikke kan godta at Hamas bygger seg opp igjen.

Endret av jabx
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...