Gå til innhold

Rekker ikke ta ferie i år, hvilke muligheter er det?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg jobber som leder, ansvar for daglig drift.

I år er det rett og slett ikke mulig å få tatt ut egen ferie, og samtidig sikre forsvarlig drift. 

Dette er rett og slett flaut, og jeg må finne en lovlig løsning på dette.

Vet der finnes unntak i ferieloven, at jeg kan be om å få overført inntil 2 uker, men hva gjør jeg med resten? Og hva kan brukes som begrunnelse for å ikke avvikle lovpålagt ferie?

Ønsker gjerne svar fra andre som har vært i en lignende situasjon. 

 

Anonymkode: 5178c...35d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Har du ingen over deg som bryr seg om AML? Vi har ferie av en grunn.

I følge Altinn har nå dobbelt så mye ferie neste år: https://info.altinn.no/starte-og-drive/arbeidsforhold/permisjoner-og-ferie/ferie/

Kan du ta noe ut med langhelger?

Anonymkode: 22550...496

Ser unntak dersom en arbeidstaker slutter eller der er avtale om ekstra ferie. Unntak om en arbeidstaker ikke kan avvikle ferie pga sykdom finnes også. Leter etter flere unntak 😅

Nei, ingen langhelger (eller helgefri) her, må dekke opp for fravær, og det er for meg ingen krise.

Men det er min forbanna plikt til å sørge for at alle får avviklet lovbestemt ferie, inkludert meg selv.

 

Anonymkode: 5178c...35d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må jo være en eller annen hos dere som du har tiltro nok til at kan fylle inn for deg ei uke innimellom slik at du kan ta ut ferie?

Om ikke så bør bedriften få på plass dette så raskt som mulig, for tenker det er dårlig ledelse å være så avhengig  av en nøkkelperson.

Om du er så viktig for driften som du tror så vil jo firmaet gå overende om du skulle bli skadet/akutt syk og havne på sykehuset i 3-4 uker...

Anonymkode: ceb5d...43d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):