Gå til innhold

Rekker ikke ta ferie i år, hvilke muligheter er det?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg jobber som leder, ansvar for daglig drift.

I år er det rett og slett ikke mulig å få tatt ut egen ferie, og samtidig sikre forsvarlig drift. 

Dette er rett og slett flaut, og jeg må finne en lovlig løsning på dette.

Vet der finnes unntak i ferieloven, at jeg kan be om å få overført inntil 2 uker, men hva gjør jeg med resten? Og hva kan brukes som begrunnelse for å ikke avvikle lovpålagt ferie?

Ønsker gjerne svar fra andre som har vært i en lignende situasjon. 

 

Anonymkode: 5178c...35d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Har du ingen over deg som bryr seg om AML? Vi har ferie av en grunn.

I følge Altinn har nå dobbelt så mye ferie neste år: https://info.altinn.no/starte-og-drive/arbeidsforhold/permisjoner-og-ferie/ferie/

Kan du ta noe ut med langhelger?

Anonymkode: 22550...496

Ser unntak dersom en arbeidstaker slutter eller der er avtale om ekstra ferie. Unntak om en arbeidstaker ikke kan avvikle ferie pga sykdom finnes også. Leter etter flere unntak 😅

Nei, ingen langhelger (eller helgefri) her, må dekke opp for fravær, og det er for meg ingen krise.

Men det er min forbanna plikt til å sørge for at alle får avviklet lovbestemt ferie, inkludert meg selv.

 

Anonymkode: 5178c...35d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må jo være en eller annen hos dere som du har tiltro nok til at kan fylle inn for deg ei uke innimellom slik at du kan ta ut ferie?

Om ikke så bør bedriften få på plass dette så raskt som mulig, for tenker det er dårlig ledelse å være så avhengig  av en nøkkelperson.

Om du er så viktig for driften som du tror så vil jo firmaet gå overende om du skulle bli skadet/akutt syk og havne på sykehuset i 3-4 uker...

Anonymkode: ceb5d...43d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det må jo være en eller annen hos dere som du har tiltro nok til at kan fylle inn for deg ei uke innimellom slik at du kan ta ut ferie?

Om ikke så bør bedriften få på plass dette så raskt som mulig, for tenker det er dårlig ledelse å være så avhengig  av en nøkkelperson.

Om du er så viktig for driften som du tror så vil jo firmaet gå overende om du skulle bli skadet/akutt syk og havne på sykehuset i 3-4 uker...

Anonymkode: ceb5d...43d

Stemmer det, om noe slikt skulle skje, så går firmaet overende. 

Men nå skal en ikke forsikre seg mot alle tenkelig, og utenkelige, scenarier. De fleste havner ikke på sykehuset i 3-4 uker.

 

Anonymkode: 5178c...35d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lenge har du ledet bedriften? Har det vært ekstremt mye utskiftninger av ansatte, siden du ikke har klart lære opp noen andre til litt ansvar?

Uavhengig av hva som skjer med din ferie nå, så bør hovedprioriteringen være en ledelse som lærer opp ansatte til å ta ansvar og få ting til å gå rundt uten at sjefen må stå over skuldrene dems.

Og ja, jeg er leder selv, og idet jeg fikk lederstillingen så organiserte jeg slik at jeg kunne ta ferie eller bli syk med god samvittighet. Jeg fordeler mine oppgaver på tre andre når jeg er borte.

Anonymkode: 13f5a...612

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du taper resten av ferien fin. 
Det er iallefall det vi fikk beskjed om fra ledelsen. 
Å få utbetalt ferien har du ikke rett til uten en veldig spesiell situasjon. 
Du oppfyller nok ikke det unntaket 

Anonymkode: 0453d...e2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dei har ikke rett til å slette den, men dei kan tvinge deg til å ta den ut før nyttår. 

Anonymkode: 882ec...75d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Stemmer det, om noe slikt skulle skje, så går firmaet overende. 

Men nå skal en ikke forsikre seg mot alle tenkelig, og utenkelige, scenarier. De fleste havner ikke på sykehuset i 3-4 uker.

 

Anonymkode: 5178c...35d

Er det ditt firma siden du tydeligvis har ansvar for alt dette helt alene og ikke kan ta ut lovpålagt ferie? Du har ingen ledere over deg?

Anonymkode: b5b52...e40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Du taper resten av ferien fin. 
Det er iallefall det vi fikk beskjed om fra ledelsen. 
Å få utbetalt ferien har du ikke rett til uten en veldig spesiell situasjon. 
Du oppfyller nok ikke det unntaket 

Anonymkode: 0453d...e2f

Det er ikke lov å stryke ferie.

Anonymkode: bc95f...b9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lovpålagt. Både arbeidsgiver og arbeidstaker har ansvar for at lovpålagt ferie blir tatt ut. Du må bare finne en løsning. 

Anonymkode: 0ae3b...3c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...