AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2024 #1 Skrevet 1. oktober 2024 Hei, Dette er en endeløs diskusjon og til tider krangel hjemme hos oss. 6-åringen vil gjerne ha en voksen inne hos seg når han skal sove. Ungen får mye kjeft og tilsnakk i løpet av dagen. Han gjør mye han ikke skal og tester grenser hele tiden. Jeg føler denne tiden vi får sammen på kvelden er hyggelig og det jeg trenger for å koble oss på han igjen. Mannen mener dette er bortkastet tid. Han vil ikke at jeg bruker den halvtimen på dette. Han mener også at dette gjør leggingene han tar mye mer masete og vanskelige. Det er ikke mange legginger han må ta, men det blir nok en i uken. Hva tenker dere her om dette? er en 6-åring for stor for dette? Anonymkode: 48fc8...dff
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2024 #2 Skrevet 1. oktober 2024 Kanskje slutt å kjeft på barnet? Skjønner ikke helt hvorfor din mann skal bestemme om du ønsker å bruke tid med 6-åringen. Kan dere sette av en halvtime litt før leggetid der du bruker litt tid sammen med barnet istedet? Det er jo vanlig å feks lese bok for så små barn, prate litt med dem før de skal legge seg osv. Ville sett litt på organisering av ettermiddagen og for å forsøke å unngå så mye konflikter. Anonymkode: 67649...f75 8 1
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2024 #3 Skrevet 1. oktober 2024 Mannen høres jo ikke ut som han er veldig omsorgsfull for barnet sitt basert på den litt korte beskrivelsen i HI. Det kan føre til barn som oppfører seg dårligere. Hva tenker han om det? Anonymkode: 67649...f75 7
kjærring Skrevet 1. oktober 2024 #4 Skrevet 1. oktober 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Hei, Dette er en endeløs diskusjon og til tider krangel hjemme hos oss. 6-åringen vil gjerne ha en voksen inne hos seg når han skal sove. Ungen får mye kjeft og tilsnakk i løpet av dagen. Han gjør mye han ikke skal og tester grenser hele tiden. Jeg føler denne tiden vi får sammen på kvelden er hyggelig og det jeg trenger for å koble oss på han igjen. Mannen mener dette er bortkastet tid. Han vil ikke at jeg bruker den halvtimen på dette. Han mener også at dette gjør leggingene han tar mye mer masete og vanskelige. Det er ikke mange legginger han må ta, men det blir nok en i uken. Hva tenker dere her om dette? er en 6-åring for stor for dette? Anonymkode: 48fc8...dff Slutt å fokusere på det negative, , velg kamper med omhu, overse noe og møt barnet på de behovene det har. Har deg et behov for litt tid på kvelden i form av at et voksen sitter der, så er det faktisk deres jobb å møte det behovet 4 1
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2024 #5 Skrevet 1. oktober 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Mannen høres jo ikke ut som han er veldig omsorgsfull for barnet sitt basert på den litt korte beskrivelsen i HI. Det kan føre til barn som oppfører seg dårligere. Hva tenker han om det? Anonymkode: 67649...f75 Min tanke også. Anonymkode: 3ee47...d32 1
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2024 #6 Skrevet 1. oktober 2024 Mannen din høres helt grusom ut. Vi la vår til hen var 10 år. Ligge i senga og lese, snakke, kose. Koselig, godt for tilknytningen og båndet mellom oss. Verdifull tid sammen ❤️ Anonymkode: 70237...db9 3
Regnbuefisk Skrevet 1. oktober 2024 #7 Skrevet 1. oktober 2024 Vi ligger fortsatt ved siden av vår 5-åring om kvelden. Han vil så gjerne det, og jeg synes det er kjempekoselig! Men de kveldene jeg har alle tre barna alene så må han sovne selv, og det går fint det også. Kan ikke du legge på din måte, og mannen på sin? Ved 6 år burde det ikke være noe problem for han å skjønne at det er ulike ting som gjelder om kvelden. 2
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2024 #8 Skrevet 1. oktober 2024 Mannen er en omsorgsfull og god pappa, men på akkurat dette mener jeg han tar helt feil. Han står sterkt i troen på at han har rett. Vi er dessverre også uenig i oppdragelse. Jeg jobber med barn og leser mye bøker om barneoppdragelse, psykologi osv. Mannen leser ikke og jeg mener han håndterer 6-åringen feil. I min mening fører dette til en forverring av oppførselen til 6-åringen. Mannen mener at jeg heller ikke får det til. Og det gjør jeg vel egentlig heller ikke 100%.. men det blir mye mindre kjefting og masing dersom jeg får styre. Ikke vet jeg.. Det er vanskelig når vi ikke er enige. Anonymkode: 48fc8...dff
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2024 #9 Skrevet 1. oktober 2024 Min er 7,5. Vi legger oss enda sammen med han på kvelden til han sovner. Han er også fæl å teste grenser, og ofte kan det bli krangling på ettermiddagen. Så akkurat legginga på kvelden synes jeg er så viktig. Da får vi tid til å snakke, om løst og fast, det blir nattaklem, og ofte får jeg lov å holde rundt han til han sovner. Koseligste tiden på dagen, å jeg gruer meg veldig til den dagen han blir for stor til å ha mamma med i senga🥹 Anonymkode: 797e6...ff1 2
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2024 #10 Skrevet 1. oktober 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Mannen er en omsorgsfull og god pappa, men på akkurat dette mener jeg han tar helt feil. Han står sterkt i troen på at han har rett. Vi er dessverre også uenig i oppdragelse. Jeg jobber med barn og leser mye bøker om barneoppdragelse, psykologi osv. Mannen leser ikke og jeg mener han håndterer 6-åringen feil. I min mening fører dette til en forverring av oppførselen til 6-åringen. Mannen mener at jeg heller ikke får det til. Og det gjør jeg vel egentlig heller ikke 100%.. men det blir mye mindre kjefting og masing dersom jeg får styre. Ikke vet jeg.. Det er vanskelig når vi ikke er enige. Anonymkode: 48fc8...dff Er helt sikre på at dere begge er gode foreldre❤️ oppdragelse er ikke lett, da spesielt om man har litt ulike syn (som begge mener er for der beste for barnet). jeg hadde og gjort som over om dere ikke allerede gjør det- hatt kosestund med bok lesing og småprat og prøvd å innføre det litt. Mellom mor og far hadde jeg «gitt og tatt» litt for å komme mer i balanse. tenker det er vanlig at en 6 åring tester litt grenser- blir nok bedre for han om dere er mer samspilte på der❤️ Anonymkode: 36b7b...a37 1
undringshagen Skrevet 1. oktober 2024 #11 Skrevet 1. oktober 2024 Barnet forstår jo forskjell på pappa og deg. Så hvorfor kan ikke pappa gjøre det på sin måte og du på din? Så fremt du trives med å gjøre det slik og du føler det er godt for deg og barnet. Det kan jo virkelig være en halvtime som brukes til store tanker og opprettholde båndet mellom dere. Det er ikke mange år til at slike stunder er over. Og i alle fall hvis dere skal bryte det mot din vilje. Kan jo skape nag mellom deg og partner også. At pappa ikke vil ligge der inne og trenger voksentid må jo også gå an å respektere. Det går jo an å foreslå at han fyller på med en aktivitet som de har det fint sammen med før legging. Bare vær konsekvent på at dere gjør det ulikt. Så klarer barnet fint å skille mellom mammalegging og pappalegging. Støtt hverandre i at dere gjør det ulikt. Og forklar det for barnet også. Pappa vil gjerne bruke tid med barnet i våkentid. Når det er Leggetid mener pappa at en seksåring er så stor at de finner søvnen fint selv. Fokus på at pappa ser barnet som så modent at hen klarer selv. Kanskje er det ubehagelig for pappa sin rygg å ligge i en smal seng? Snakk sammen dere voksne først. Mamma syns den leggestunden er hyggelig og har det ikke ubehagelig i den situasjonen. Derfor vil hun fortsette med det. Begge to er veldig glad i å bruke tid sammen med barnet. Men på ulike måter fordi dere er ulike personer. 1 1
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2024 #12 Skrevet 1. oktober 2024 Dette er jo bare for en kort periode. 6åringen trenger tydeligvis dette! Mannen din høres kald ut og forstår kanskje ikke helt følelsene til barnet. Anonymkode: 3781e...7ef 1
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2024 #13 Skrevet 1. oktober 2024 Høres nesten ut som problemet er mannen din og hvordan han har kontrollbehov ovenfor deg. 30 minutter 1 gang i uken er mye mindre enn de aller fleste foreldre bruker på legging i den alderen. Spørsmålet du bør spørre er om du er sammen med en mann som bryr seg om barnet. Anonymkode: e0074...33e 2
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2024 #14 Skrevet 1. oktober 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Mannen er en omsorgsfull og god pappa, men på akkurat dette mener jeg han tar helt feil. Han står sterkt i troen på at han har rett. Vi er dessverre også uenig i oppdragelse. Jeg jobber med barn og leser mye bøker om barneoppdragelse, psykologi osv. Mannen leser ikke og jeg mener han håndterer 6-åringen feil. I min mening fører dette til en forverring av oppførselen til 6-åringen. Mannen mener at jeg heller ikke får det til. Og det gjør jeg vel egentlig heller ikke 100%.. men det blir mye mindre kjefting og masing dersom jeg får styre. Ikke vet jeg.. Det er vanskelig når vi ikke er enige. Anonymkode: 48fc8...dff Ikke rart det blir mye kjefting dersom dere to ikke klarer å bli enige. Vi har ikke bestandig vært enige heller, men vi har likevel klart å stille oss bak hverandre så barna opplever oss enige og samstemt. Jeg har aldri lagt med mine barn, men kveldsstunden var likevel minst 30 minutter med sang/prat/lesing. Barna så frem til denne rolige stunden sammen såpass at legging ikke var vanskelig, så det var god investering av tid. Cos- kurs anbefales. Kjefting sliter dere alle ut. Anonymkode: d3618...c39
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2024 #15 Skrevet 2. oktober 2024 Jeg sitter barnevakt fast én kveld i måneden for niesen min på 4. Hun vet at når tante kommer, så leser vi en bok på sengen, hvor tante sitter på kanten av sengen, og vi synger en nattasang. Når mammaen legger henne, så sitter mammaen oppi sengen og leser. Når pappaen legger henne, så synger de en nattasang eller fem, men pappaen tar med gitaren. Så utifra den erfaringen jeg har, så virker det ikke som et problem for barna at foreldrene (og barnevakten) har ulike leggerutiner. Dermed konkluderer jeg: Behold leggerutinen din, kos deg med den, også får far heller opprette sin egen. Anonymkode: 67b0f...0e0 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå