Gå til innhold

Ost og kjeks


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skal ha med ost og kjeks til en sammenkomst. 

Tenker Ridderost,Jarlsberg,Brie og en blåmuggost. Er ikke så glad i blåmugg  selv,så vet ikke hva som er ok..

Også et par kremoster da,og druer.

Så en valnøtt/honningblanding i butikken som så god ut,så tenkte å ta med det også. 

Og tre forskjellige typer kjeks. 

Høres det greit ut,eller mangler det noe?

Anonymkode: f5fec...e3a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mangler en fast ost, og en marmelade. 

Anonymkode: d828a...f21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Noe spekemat hadde jeg også inkludert: fenalår, pepperoni, en god skinke, chorizopølse, eller annet tørket kjøtt 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir bra, men det er også skikkelig godt med noe syltetøy på flere av disse. Finnes mange gode varianter, f.eks. chili-syltetøy.

Anonymkode: fba9d...f92

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hørtes godt ut. Til blåmuggost anbefaler jeg kraftkar. Kraftkar vant faktisk prisen for verdens beste ost i 2016 og er norsk. Kan kjøpes på meny. Denne er en litt mildere variant enn mange av de andre blåmuggostene. Utrolig god.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg skal ha med ost og kjeks til en sammenkomst. 

Tenker Ridderost,Jarlsberg,Brie og en blåmuggost. Er ikke så glad i blåmugg  selv,så vet ikke hva som er ok..

Også et par kremoster da,og druer.

Så en valnøtt/honningblanding i butikken som så god ut,så tenkte å ta med det også. 

Og tre forskjellige typer kjeks. 

Høres det greit ut,eller mangler det noe?

Anonymkode: f5fec...e3a

Jeg elsker ost og kjeks, og synes dette høres perfekt ut!

Anonymkode: f5090...908

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chaumes, camembert, parmesan, kanskje manchego. Chevre er godt.

Litt sånn basic valg men noe jeg liker da :)

Alle liker pepperkaker til blåmuggost. Hvis de ikke har prøvd det før, så er det en litt "spennende" ting å ta med.

Chilimarmelade, akevittmarmelade, fikensyltetøy.

Alt dette er veldig basic bitch (men godt!!). For og være litt spennende, så hadde jeg kanskje tatt med en rar ost i tillegg. En veldig røykt en kanskje.

Anonymkode: f4df0...274

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig synes jeg Ridderost, Jarlsberg og ordinære kremoster høres litt kjedelig ut. Ville funnet noe litt mer spennende som en vellagret cheddar, Manchego og kanskje noe lager av geitemelk

Anonymkode: 6f453...7a8

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

luxifine skrev (5 minutter siden):

 Noe spekemat hadde jeg også inkludert: fenalår, pepperoni, en god skinke, chorizopølse, eller annet tørket kjøtt 

Det er andre som skal ha med spekemat!

Anonymkode: f5fec...e3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gutta på Haugen er veldig  flinke på ost, og tilbehør. 
Nå piner jeg meg selv, for dette er noe av det beste jeg vet, men har måttet kutte ut. Men altså, det kan lønne seg å velge bare 3-4 oster, heller ganske dyre, med perfekt tilbehør, istedenfor flere.

Misunner deg! 🫠

Endret av Doris Becker
tillegg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres for meg ut som du har dekket det meste, med unntak av eventuelt med kraftige oster. Ikke sikkert det er deres smak da.
Salinas (kjeks) er kjempegode til ost, men du kan også velge noen bedre knekkebrød istedenfor/tillegg til kjeks. F.eks Sigdal har flere gode frøknekkebrød, inkludert med salt som er veldig godt. Knekkebrød med pepperkakesmak passer godt til blåmuggost (sies det). 
Enig i at en god marmelade hadde gjort seg her. Både fiken, tindvev, rognebær, og appelsin kan passe for å nevne noen. Aldersgruppen du skal servere til har jo mye å si, samt nevnte smakspreferanser. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kunne kanskje har vært en camembert og en hardost til, feks gruyere eller manchego.

Og en marmelade.

Anonymkode: 2002b...dcd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville droppet ridderost eller jarlsberg og heller kjøpt en litt mer fancy hard ost av noe slag.

Anonymkode: 0d739...16e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Personlig synes jeg Ridderost, Jarlsberg og ordinære kremoster høres litt kjedelig ut. Ville funnet noe litt mer spennende som en vellagret cheddar, Manchego og kanskje noe lager av geitemelk

Anonymkode: 6f453...7a8

 

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Kunne kanskje har vært en camembert og en hardost til, feks gruyere eller manchego.

Og en marmelade.

Anonymkode: 2002b...dcd

 

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ville droppet ridderost eller jarlsberg og heller kjøpt en litt mer fancy hard ost av noe slag.

Anonymkode: 0d739...16e

Dette ☝️

All ost er godt, men Ridderost, Jarlsberg, Brie og blåmuggost er en utrolig kjedelig kombinasjon.

Anonymkode: 7db90...6c1

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Personlig liker jeg å kjøpe både Selbu blå og Castello blue. De har litt ulik konsistens og smaksstyrke 😊 

Anonymkode: a6425...1bb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ha ulike typer marmelade til som fiken og chili. Om du får tak i valnøttbrød så var det en innertier da jeg serverte ost. Grønt som i bl.a. druer, pære og paprika

Anonymkode: 6a4c6...cf5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange svar! 

Anonymkode: f5fec...e3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det til barn? Eller er det også noen voksne? Vin? 

Anonymkode: d5977...ff0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...