AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2024 #1 Del Skrevet 1. oktober 2024 Er dette steinslag? Hvordan fikser jeg dette? Anonymkode: d764a...482 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jabx Skrevet 1. oktober 2024 #2 Del Skrevet 1. oktober 2024 Hør med lakkeringsverksted eller lignende? Det virker som det er steinsprut eller noe annet som har fjernet lakken, og så har det kommet rust i den "nakne" flekken? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2024 #3 Del Skrevet 1. oktober 2024 jabx skrev (49 minutter siden): Hør med lakkeringsverksted eller lignende? Det virker som det er steinsprut eller noe annet som har fjernet lakken, og så har det kommet rust i den "nakne" flekken? Ja, jeg tror det er akkurat det som har skjedd. Mannen snakket med lakkeringsverksted og de skulle ha 15000 for å lakkere hele panseret på nytt. Dét kommer ikke til å skje. Så jeg tenker vi kan prøve oss på en flekkjobb, noe de proffe ikke ville gjøre. Anonymkode: d764a...482 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2024 #4 Del Skrevet 1. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Er dette steinslag? Hvordan fikser jeg dette? Anonymkode: d764a...482 Dette fikses lett med en lakkstift i rett farge. Spør bilforhandler, om de ikke har akkurat der og da kan de få laget små bokser hos en lakkforhandler. Skrap mot deg med en flat skrutrekker, sørg for at det ikke er vått når det gjøres. Pensle på lakk når du har fått bort synlig rust. Gjort det selv og det fungere greit. Synlig blir det, men valget er å betale dritdyrt, for så å få ny steinsprut etter kort tid. Anonymkode: 32c0b...a96 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2024 #5 Del Skrevet 3. oktober 2024 Søk på micropaint. Anonymkode: 8fe51...1f4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jegerrinne Skrevet 4. oktober 2024 #6 Del Skrevet 4. oktober 2024 Er nok pga steinsprut. Egentlig burde ha festet på skikkelige skvettlaper som før i tiden. Hadde spart mange steinspruttskadder på lakk og ruter 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gregarious Skrevet 5. oktober 2024 #7 Del Skrevet 5. oktober 2024 Bruk dremel eller lignende, slip vekk alt rust. Bruk så kaldgalvanisering(zink) på spray eller boks så lakk deretter klar lakk(2 komponents). Det beste er punkt sandblåsing, men dette er det beste alternative, skraper du bare vekk rusten så er den nok tilbake om ikke lenge. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2024 #8 Del Skrevet 6. oktober 2024 Supert rpr Gregarious skrev (10 timer siden): Bruk dremel eller lignende, slip vekk alt rust. Bruk så kaldgalvanisering(zink) på spray eller boks så lakk deretter klar lakk(2 komponents). Det beste er punkt sandblåsing, men dette er det beste alternative, skraper du bare vekk rusten så er den nok tilbake om ikke lenge. Supert råd. Hvor får jeg tak i kaldgalvanisering? Anonymkode: d764a...482 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2024 #9 Del Skrevet 6. oktober 2024 Gregarious skrev (15 timer siden): Bruk dremel eller lignende, slip vekk alt rust. Bruk så kaldgalvanisering(zink) på spray eller boks så lakk deretter klar lakk(2 komponents). Det beste er punkt sandblåsing, men dette er det beste alternative, skraper du bare vekk rusten så er den nok tilbake om ikke lenge. Sandblåsing og spraylakk? Hellakkere mener du? Anonymkode: 32c0b...a96 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gregarious Skrevet 6. oktober 2024 #10 Del Skrevet 6. oktober 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Sandblåsing og spraylakk? Hellakkere mener du? Anonymkode: 32c0b...a96 Nå sa TS at de ikke ønsket hellakering. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gregarious Skrevet 6. oktober 2024 #11 Del Skrevet 6. oktober 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Supert rpr Supert råd. Hvor får jeg tak i kaldgalvanisering? Anonymkode: d764a...482 Zinga Kald galvanisk Sink spray 500ml - Maxmaling.no Det finnes rimeligere på biltema, kvaliteten på den vet jeg ikke, men det er noe mindre sink i den. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2024 #12 Del Skrevet 6. oktober 2024 AnonymBruker skrev (På 1.10.2024 den 21.40): Dette fikses lett med en lakkstift i rett farge. Spør bilforhandler, om de ikke har akkurat der og da kan de få laget små bokser hos en lakkforhandler. Skrap mot deg med en flat skrutrekker, sørg for at det ikke er vått når det gjøres. Pensle på lakk når du har fått bort synlig rust. Gjort det selv og det fungere greit. Synlig blir det, men valget er å betale dritdyrt, for så å få ny steinsprut etter kort tid. Anonymkode: 32c0b...a96 Nesten riktig, men man skal legge på litt grunning når man har skrapet vekk all rusten, ellers vil det ruste igjen. Jeg har en eldre bil og jeg gjør dette hele tiden. Skraper vekk og godt rundt flekken, grunner, har på lakk OG klarlakk over det til å forsegle det hele ellers blir det ikke tett. Polering over det igjen. Anonymkode: 25e0c...f9e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TomKrus Skrevet 6. oktober 2024 #13 Del Skrevet 6. oktober 2024 AnonymBruker skrev (På 1.10.2024 den 20.01): Er dette steinslag? Hvordan fikser jeg dette? Anonymkode: d764a...482 Det ser ut som flyverust ! Altså asfalt rester som har festet seg til lakken og som ruster. Prikk bort er et avfettingsmiddel som fjerner dette, og når du har brukt dette og vasket bilen ser du om dette er borte, eller om det har trengt videre inn i lakken og karosseriet. Det er helt vanlig, og i de fleste tilfeller lar det seg lett fjerne med de rette midlene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gregarious Skrevet 6. oktober 2024 #14 Del Skrevet 6. oktober 2024 TomKrus skrev (5 minutter siden): Det ser ut som flyverust ! Altså asfalt rester som har festet seg til lakken og som ruster. Prikk bort er et avfettingsmiddel som fjerner dette, og når du har brukt dette og vasket bilen ser du om dette er borte, eller om det har trengt videre inn i lakken og karosseriet. Det er helt vanlig, og i de fleste tilfeller lar det seg lett fjerne med de rette midlene. Det der er ikke flyverust. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TomKrus Skrevet 6. oktober 2024 #15 Del Skrevet 6. oktober 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Sandblåsing og spraylakk? Hellakkere mener du? Anonymkode: 32c0b...a96 Man begynner ikke der Først ser man omfanget ved å fjerne eventuelt flyverust ! Det er mange slike prikker i lakken hvert eneste vår ! Får det utvikle seg vil den rusten gå dypere, om ikke fjerner man den med Prikk bort avfetting og en "Clay" før polering. Da ser man om det er dypere rust, og først da begynner man med å fjerne rust og legge på grunning og lakk. Da skal man vite hva man gjør, for å få et pent resultat. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TomKrus Skrevet 6. oktober 2024 #16 Del Skrevet 6. oktober 2024 Gregarious skrev (1 minutt siden): Det der er ikke flyverust. Det kan det være, for det der er et nærbilde av lakken og kan se mer dramatisk ut en det er. Jeg har ikke sagt at det er det, men at det kan være det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2024 #17 Del Skrevet 6. oktober 2024 Det er ikke flyverust, men et hull i lakken grunnet steinsprang eller tilsvarende som gjør at metallet under er eksponert. Finner ikke zinkspray på Biltema sine sider, men dette skal jeg finne ut av. Anonymkode: d764a...482 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2024 #18 Del Skrevet 6. oktober 2024 Gregarious skrev (2 timer siden): Nå sa TS at de ikke ønsket hellakering. Og da mener du likevel det er smart å begynne å spraye på lakk? Der har ikke peiling på hva du snakker om. For det vil ikke se ut i hele tatt, når en spraylakkerer på slike flekker, får det aldri jevnt! Anonymkode: 32c0b...a96 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2024 #19 Del Skrevet 6. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er ikke flyverust, men et hull i lakken grunnet steinsprang eller tilsvarende som gjør at metallet under er eksponert. Finner ikke zinkspray på Biltema sine sider, men dette skal jeg finne ut av. Anonymkode: d764a...482 Søk på primer til rust eller noe sånt Anonymkode: 25e0c...f9e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gregarious Skrevet 6. oktober 2024 #20 Del Skrevet 6. oktober 2024 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Og da mener du likevel det er smart å begynne å spraye på lakk? Der har ikke peiling på hva du snakker om. For det vil ikke se ut i hele tatt, når en spraylakkerer på slike flekker, får det aldri jevnt! Anonymkode: 32c0b...a96 Hvordan en påfører kommer helt an på. Små punkter kan en gjerne bruke stift eller pensel, ved kanter/større områder er ofte bedre med spray. En får det muligens ikke 100%, men gjøres det skikkelig så er det ikke noen en legger merke til. En har også muligheten å fylle i/slipe ned om det er svært dypt, men dette er bare relevant om en er svært opptatt av det estetiske. Å bruke 15K for noe slik er bare tull. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå