Gå til innhold

Hadde dere skjermtid for tv da dere var barn/ungdom?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Foreldrene mine satte ikke noen grense på dette så vidt jeg kan huske. Da jeg var ungdom fikk jeg til og med lov til å sitte oppe om natten i helgene og se på tv, og jeg la meg da når jeg var trøtt. Hadde bare tre kanaler så ikke veldig mye å se på. Ellers så så jeg på dvd filmer. Tviler på at vennene mine fikk lov til dette . Broren min gadd ikke å sitte oppe med meg om natten å se på tv 😜 Til tross for ingen begrensninger på dette så så vi likevel ikke for mye på tv. Og jeg orker nå som voksen ikke å sitte oppe og se på tv til langt utpå. Noen vil sikkert kalle det omsorgsvikt, men føler ikke at jeg led akkurat. Vi hadde mobil også da det var tidlig på 2000 tallet. Tok den med på rommet etter vi la oss. Men var vel ikke så mye underholdning på en mobil den gangen som det er nå. Var jo ikke youtube og masse forskjellige spill og apper.

Hadde dere regler på dette som barn/ungdom? 

Lurer bare på hvordan det var før i forhold til nå.

Jeg har ikke barn så har ikke noe utfordringer selv med barn og skjerm.

Anonymkode: 754a2...c88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nop he he. Født 84 og jeg fikk se hvor mye jeg ville.

Når vi fikk data fik jeg bare sitte 1 time da internett kostet pr time he he. Mrm ikke noe begrensing 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er født på slutten av 70-tallet og husker godt at mamma hadde nøkkelen til TV-skapet. Det var ikke lov å se på TV annet enn barne-TV og nyheter. 
Da jeg ble ungdom fikk vi kabel-TV og jeg snek meg til å se på før foreldrene mine kom hjem. Var de hjemme, fikk ikke barna lov til å se.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke huske at vi hadde noen begrensninger som barn. Fikk se ganske mye på tv. Har små barn og er ganske streng på skjermbruk. Skjerm er så mye mer i dag enn det var før (mobil i hånda, spill, ubegrenset tilgang til all mulig underholdning), og er særlig opptatt av hva tidlig bruk av sosiale medier gjør med barna. Hadde det kun vært snakk om tv slik det har da vi vokste opp hadde jeg ikke vært like bekymret.

Anonymkode: 7b536...072

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble tenåring på begynnelsen av 2000-tallet. Så på tv hver dag etter skolen, fra jeg kom hjem til mamma kom hjem i firetiden. De likte det vel ikke, men de kunne ikke akkurat styre det. Hadde også egen pc på rommet (familiepc-en) med dvd-spiller, så jeg satt oppe til laaaangt på natt i helgene og så på film. Hadde det vanskelig sosialt på skolen, så jeg elsket å drømme meg bort i filmer og serier.

Er nå en velfungerende voksen som har et sunt forhold til tv og skjerm.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nope!

84-modell her også, og hadde ikke noe grenser. Eneste var da TV var i fellesrom, foreldrene mine likte jo ikke at den sto på hele dagen liksom. Men fikk TV på rommet så da løste det seg, både spilte Playstation og så på TV så mye jeg ville :)

Når det er sagt - jeg har alltid elsket TV og spill, men likevel så var jeg jo mye ute med venner, jeg gjorde leksene mine, jeg gikk på håndball og fotball og gikk like mye med nesa i en bok som jeg så på TV. Det var ingen grunn til bekymring eller hva man skal si.

Det var jo ikke så vilt mye kult på TV da jeg var liten heller, ikke fare for og få firkantede øyne når det eneste man hadde var NRK og TV 2 en periode. 

Anonymkode: dcd6a...d01

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Født 79

Og tv var å se barnetv på nrk og svensk tv. Så ble ikke mye tv. Husker på lørdag var det store å dra på video utleie å leie vhs spiller og 2 filmer.

Vi var flere barn ungdom i gata i samme alder. Vi var ofte ute fra kl 8 om morgenen til vi nesten skulle i seng. Kun innom å fikk i oss noe mat, hvis vi ikke spiste hos noen av vennene. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Foreldrene mine satte ikke noen grense på dette så vidt jeg kan huske. Da jeg var ungdom fikk jeg til og med lov til å sitte oppe om natten i helgene og se på tv, og jeg la meg da når jeg var trøtt. Hadde bare tre kanaler så ikke veldig mye å se på. Ellers så så jeg på dvd filmer. Tviler på at vennene mine fikk lov til dette . Broren min gadd ikke å sitte oppe med meg om natten å se på tv 😜 Til tross for ingen begrensninger på dette så så vi likevel ikke for mye på tv. Og jeg orker nå som voksen ikke å sitte oppe og se på tv til langt utpå. Noen vil sikkert kalle det omsorgsvikt, men føler ikke at jeg led akkurat. Vi hadde mobil også da det var tidlig på 2000 tallet. Tok den med på rommet etter vi la oss. Men var vel ikke så mye underholdning på en mobil den gangen som det er nå. Var jo ikke youtube og masse forskjellige spill og apper.

Hadde dere regler på dette som barn/ungdom? 

Lurer bare på hvordan det var før i forhold til nå.

Jeg har ikke barn så har ikke noe utfordringer selv med barn og skjerm.

Anonymkode: 754a2...c88

 

Det var ingenting å se på 80-tallet. Hadde bare NRK. Det var en liten halvtime med Barnetv kl 18, og litt mer i helgene. 

Hadde vi hatt parabol med MTV og Skychannel som noen andre hadde, kan det hende det ville vært nødvendig med regler, men kan ikke tenke meg at det ville vært nødvendig. Jeg var ganske selvgående, og lagde ingen problemer. 

Anonymkode: 868c9...d44

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Foreldrene mine satte ikke noen grense på dette så vidt jeg kan huske. Da jeg var ungdom fikk jeg til og med lov til å sitte oppe om natten i helgene og se på tv, og jeg la meg da når jeg var trøtt. Hadde bare tre kanaler så ikke veldig mye å se på. Ellers så så jeg på dvd filmer. Tviler på at vennene mine fikk lov til dette . Broren min gadd ikke å sitte oppe med meg om natten å se på tv 😜 Til tross for ingen begrensninger på dette så så vi likevel ikke for mye på tv. Og jeg orker nå som voksen ikke å sitte oppe og se på tv til langt utpå. Noen vil sikkert kalle det omsorgsvikt, men føler ikke at jeg led akkurat. Vi hadde mobil også da det var tidlig på 2000 tallet. Tok den med på rommet etter vi la oss. Men var vel ikke så mye underholdning på en mobil den gangen som det er nå. Var jo ikke youtube og masse forskjellige spill og apper.

Hadde dere regler på dette som barn/ungdom? 

Lurer bare på hvordan det var før i forhold til nå.

Jeg har ikke barn så har ikke noe utfordringer selv med barn og skjerm.

Anonymkode: 754a2...c88

Ja, veldig strenge regler, men det var pga sensur. Fikk bare se barne-tv og Norge Rundt. Fikk ikke se ting som kunne være «skummelt» som nyheter, detektime eller dramaserier for voksne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde en Tandberg-tv og kun NRK hele min barne- og ungdomstid. Min far kalte det "idiotboksen". Husker da Dynastiet kom. Men var veldig ofte "Teknisk feil". Mandagsfilmen på NRK fikk jeg se, og husker The Champ, som ble sendt på midten av 80-tallet. Vi leide filmer i helgene. Ingen skjermtid, men det var heller ikke mye å se 😅

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er født midt på 70 tallet og var ung i en tid uten ekstra kanaler, så vi så bare NRK og det var liksom bare barnetv og noe familieprogram på lørdagskveldene. 

Så vi hadde liksom ikke noe skjerm utover det, så vi leste mye eller lekte eller var  ute. 

TV2 kom først da jeg begynte på videregående skole. Bodde da på hybel og var opptatt med kjæreste og venner. Tror ikke jeg hadde tv forresten heller. 

Mobil fikk jeg meg på Høyskolen som 20 åring, men det var jo kun å ringe og å sende sms. Spilte mye musikk husker jeg. 

Pc fikk jeg rett før jeg fikk barn som 30 åring. Da blogget jeg før Facebook kom 😅

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var barn, fikk vi se en halvtime barne-tv hver dag. Så ofte nyheter på tegnspråk de fem minutter før barne-tv. Gjorde ofte andre ting ennå se på tv. I helgene var det i tillegg barne-tv om morgenen kl. 8-10. Hadde ingen andre kanaler enn NRK, 

Anonymkode: e9c43...881

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Nope!

84-modell her også, og hadde ikke noe grenser. Eneste var da TV var i fellesrom, foreldrene mine likte jo ikke at den sto på hele dagen liksom. Men fikk TV på rommet så da løste det seg, både spilte Playstation og så på TV så mye jeg ville :)

Når det er sagt - jeg har alltid elsket TV og spill, men likevel så var jeg jo mye ute med venner, jeg gjorde leksene mine, jeg gikk på håndball og fotball og gikk like mye med nesa i en bok som jeg så på TV. Det var ingen grunn til bekymring eller hva man skal si.

Det var jo ikke så vilt mye kult på TV da jeg var liten heller, ikke fare for og få firkantede øyne når det eneste man hadde var NRK og TV 2 en periode. 

Anonymkode: dcd6a...d01

Husker du tv1000 klokken 00:00 🤣🤣🤣🤣 med boksen i midten 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er gammel så vokste opp med kun nrk. Og så kan jeg ikke huske at tv var noen prioritet for meg, var heller ute og lekte eller hørte musikk på rommet . Tv var for familietid og felles kos. 

Anonymkode: 89a18...c50

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men så veldig lite på TV og var stort sett ute hele dagen eller at jeg lekte på rommet med lekene mine, så da var det vel ikke noe behov for begrensning. Vi hadde noen spill på CD som vi kunne spille på den stasjonære PC'n i stua som jeg tror vi hadde fra jeg var ca 6 år, men det var gjerne noe vi gjorde på en helgedag og sikkert bare en halvtime/time hvis jeg husker rett. 

Anonymkode: 89d97...4f6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Født i 83. Var ikke snakk om skjermtid da jeg var barn. Vi hadde kun nrk i flere år, så det var ikke noe å se før barne tv klokken 18. Fikk leie film da jeg var syk og i noen helger. Vi hadde ikke egen VHS spiller, så vi måtte leie den også.

Da jeg nærmet meg tenårene fikk vi kabel tv. Da så jeg ofte på tv3 etter skolen. Ble uansett ikke lenge, da jeg alltid hadde planer med venninner, eller fritidsaktiviteter. Vi måtte også vente en hel uke på neste episode, pluss reklame.

Fikk ikke tv på rommet før jeg var 16. Fikk min første mobil da jeg var 20. 

Anonymkode: 236af...9ae

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nei, så lite på TV, var heller ute og lekte.  Som tenåring gikk det mer i musikk og bøker. . Født i 1979. 

Hørte aldri om skjermtid, da jeg vokste opp- 

Endret av Freyja Valkyrie
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Født i 89. Nei hos oss var det fri flyt. Så utrolig mye dårlige tegnefilmer på fox kids og senere drittserier (sitcoms) på tv3. Så ufattelig mye TV som barn 😅. Men klart utvalget og tilgangen var ikke sånn som nå så det begrenset seg bittelitt der. Da jeg var tenåring hadde jeg egen pc med fri flyt. Men nå var mamma og pappa skikkelig ettergivende foreldre som var slappe på kosthold, tannpuss og gode vaner ellers 😒

Anonymkode: d6582...bef

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mommyaka skrev (5 minutter siden):

Husker du tv1000 klokken 00:00 🤣🤣🤣🤣 med boksen i midten 

Like spennende hver gang jeg var på overnatting hos bestevenninna mi som hadde tv 1000. De første minuttene var uten svart boks 🫣 😅

Anonymkode: 236af...9ae

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mommyaka skrev (6 minutter siden):

Husker du tv1000 klokken 00:00 🤣🤣🤣🤣 med boksen i midten 

Vi hadde ikke TV 1000! Mine foreldre er ikke "TV-folk", så vi var siste som hadde parabol i hele verden.

Men jeg var jo hos venner, vi så det spennende som skjedde på TV 1000 sent på natta......... bytt til svensk tekst, så forsvant sladden 😂

Anonymkode: dcd6a...d01

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...