Gå til innhold

DNB Miljøinvest AS

Kia83

Anbefalte innlegg

Noen som har investert her? Er det lurt/ikke lurt? Noen som har erfaringer?

Jeg har en liten slant med penger der inne og har hatt det siste 5 åra. Er et akseptabelt resultat i skrivende stund, men det har svingt mye. 

Hva tenker dere generelt om miljøfond og hvordan bør man vurdere disse dersom man ønsker å investere? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

ESG eller miljøbegrepet kan jo tolkes svært ulikt. Hva som er etisk/miljøvennlig og hva som er uetisk/miljøskadelig kan jo være forskjellig avhengig av hvem du spør.

Per i dag så mangler det en generell definisjon av slike finansprodukter. Forskjellige tilbydere vil da ha forskjellige definisjoner og retningslinjer. KLP prøver blant annet å svanemerke fondene sine. Litt av problemet er at selskapene endrer gjerne sine oppfatning av det. Plutselig er Nestle en posisjon du ikke er enig i og da tvinger deg slike produkter om å følge godt med. 

Jeg synes ESG er en stor filter som begrenser voldsomt hvor spredt mine penger kan være. Det er en slags filter jeg ikke ønsker. Spørsmål knyttet til miljø og etikk handler om politikk. Markedet reagerer på restriksjoner og lignende føringer fra politikken. Dermed vil en global indeksfond alltid gjenspeile nåværende grad av ESG godt nok.

Miljøfond kan være spennende som en satellitt i en større portefølje. For eksempel kan det brukes til å overvekte visse bedrifter til visse ESG kriterier du kan si deg enige med.

Til slutt er ESG en faktor som ikke skiller seg fra andre faktorer. Om akkurat denne faktoren gir mer avkastning enn markedet ellers på lang sikt, det dår tiden vise. Jeg er skeptisk.

Schmuhu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av fondene til kun DNB kan man vel si at det har gått helt middels minus sammenlignet med andre fond siste året... Om man sorterer på 5 år har det gjort det bra, og da spesielt de første to åra. Det perfekte hadde vært om du byttet fond for 3 år siden...

image.thumb.png.2b05cf0e740760d11e129d5e8134c160.png

image.png.66caae2bdc630f250787afc7f6b37b6a.png

Det er kjempelett å være etterpåklok da :) 

Endret av newman01
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...