Gå til innhold

Bandt boligrenta i 2020 på 2,24% i 10 år, sparer 100.000 kr i året


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg har DNB og bandt renta i 10 år i 2020 til 1,8 % så det trenger absolutt ikke være husbanken.

Anonymkode: 1f307...050

😂😂 enten har noen i banken din gjort en enorm tabbe, eller så lyver du. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bokormsen skrev (1 minutt siden):

Jeg skjønte ingenting av det du skrev, hvem er «en»? 
Poenget er at en bunden rente er dyrere enn flytende. Du tar en risiko ved å binde renta. Bankene gav deg den renta og hadde ikke gjort det om de visste hva som skulle skje. Ingen visste, etterpåklokskap må vel være laveste form for klokskap. 
 

En kan vinne i lotto… Forstår du ikke den eller velger du bare ikke å forstå?

Poenget var at renta var såpass lav at tapet uansett var minimalt. Det handler ikke om klokskap i det hele tatt. For meg handler det om min personlige økonomi. Hvordan andre vurderte det får være opptil de. 
 

Anonymkode: ab4b6...d92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bokormsen skrev (2 minutter siden):

Alle kan ikke det nei. 

Nesten alle, bygger man ett nytt hus av livsløpstandard kan man få lån i Husbanken,, bygger man ett ekstra erergiøkonomisk hus kan man få lån i Husbanken, bygger man ett hus som utbygger har fått forhåndsgodkjent som husbankhus får man lån i Husbanken, sikkert 80% av eneboligene rundt meg er husbankhus fra BlockWatne, Horten-hus og andre.

Anonymkode: bc4bd...eb4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å binde renten er jo egentlig et veddemål mot banken. 

Banken er ikke forpliktet til å tilby å binde renten, og de betingelsene de tilbyr på fastrentelån er jo basert på hva banken selv tror om rentenivå fremover pluss en margin til banken selv. 

Jeg har hatt boliglån siden 2000, og det lønte seg aldri å binde renten før i 2020 (men det visste vi jo ikke i 2020, mange trodde på resesjon etter covid - ikke inflasjon). 

Anonymkode: c9533...cc3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nesten alle, bygger man ett nytt hus av livsløpstandard kan man få lån i Husbanken,, bygger man ett ekstra erergiøkonomisk hus kan man få lån i Husbanken, bygger man ett hus som utbygger har fått forhåndsgodkjent som husbankhus får man lån i Husbanken, sikkert 80% av eneboligene rundt meg er husbankhus fra BlockWatne, Horten-hus og andre.

Anonymkode: bc4bd...eb4

De fleste boligkjøpere bygger ikke nytt hus. Man får ikke husbanklån hvis man kjøper disse husene av de som opprinnelig bygget dem for å bo der. 

Anonymkode: c9533...cc3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bokormsen skrev (7 minutter siden):

😂😂 enten har noen i banken din gjort en enorm tabbe, eller så lyver du. 

Du vet, en MÅ ikke kverulere på absolutt alt. 

Anonymkode: ab4b6...d92

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

fordi man der og da ikke vet fremtiden.  Man blir mye mer låst om man trenger fleksibilitet. Om man mister jobben, går fra hverandre osv. Man får ikke samme mulighet til  betale inn  ekstra, få avdragsfrihet etc. hvis man får behov for det.

Anonymkode: 903b2...b06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg betaler ned lånet mitt fortere, så gir ikke mening å binde. Men ja, hvis man betaler etter fast plan, burde man absolutt ha bundet i 2020.

Anonymkode: bf6ab...621

Hvis du hadde spart fordelen i fond kunne du ha betalt ned mye etter fks 10 år også. Fondene gir ofte bedre avkastning en lånerenta i banken, så sant ikke alt krakker selfølgelig.

Anonymkode: 64b71...41d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Å binde renten er jo egentlig et veddemål mot banken. 

Banken er ikke forpliktet til å tilby å binde renten, og de betingelsene de tilbyr på fastrentelån er jo basert på hva banken selv tror om rentenivå fremover pluss en margin til banken selv. 

Jeg har hatt boliglån siden 2000, og det lønte seg aldri å binde renten før i 2020 (men det visste vi jo ikke i 2020, mange trodde på resesjon etter covid - ikke inflasjon). 

Anonymkode: c9533...cc3

Dette er bare tull. Bankene selger ikke noen produkter basert på hva de tror. De selger renteavtaler, valuta, pg derivater basert på markedskurser med et lite påslag. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betalte ned ekstra når renta var lav og kortet nedbetalingstiden med 5 år. Har ikke regnet på det, men har nok spart 50-100 000 i fremtidige rentekostnader.

Anonymkode: ca35b...de7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bokormsen skrev (38 minutter siden):

😂😂 enten har noen i banken din gjort en enorm tabbe, eller så lyver du. 

Det er egentlig ganske så synd i deg så uvitende du er.

Anonymkode: 1f307...050

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bokormsen skrev (47 minutter siden):

Alle kan ikke det nei. 

Selvsagt kan de det.

Anonymkode: 70f70...67a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannisinbestealder skrev (24 minutter siden):

Dette er bare tull. Bankene selger ikke noen produkter basert på hva de tror. De selger renteavtaler, valuta, pg derivater basert på markedskurser med et lite påslag. 

Du vet det står ikke bra til når mantraet "vedder mot banken" fortsatt er i full bruk blant folk.

Anonymkode: 70f70...67a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...