Gå til innhold

Bandt boligrenta i 2020 på 2,24% i 10 år, sparer 100.000 kr i året


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Forstår det ikke jeg heller.. prøvde å si det til flere men ble møtt med døve ører.. deres tap 🤷‍♀️

Anonymkode: 89a4d...0e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg  ble kraftig frarådet å binde renta her på kvinneforum i 2020. Konsensus var at renta kom til å være mye lavere enn 2% de neste 20 årene, og at det bare var bankene som tjente på fastrente.

Takk for gode råd folkens!

Anonymkode: 83292...f7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg betaler ned lånet mitt fortere, så gir ikke mening å binde. Men ja, hvis man betaler etter fast plan, burde man absolutt ha bundet i 2020.

Anonymkode: bf6ab...621

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bandt renta i 2021 på 2,2 %, men dessverre bare for fem år. Men har hjulpet mye uansett 😊

Anonymkode: 122b3...5f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg valgte å ikke binde fordi jeg betaler ned lånet mye fortere enn fastsatt nedbetalingstid. Ellers hadde jeg definitivt bundet. Men tok opp lånet i 2020, og er nok ferdig å betale om et års tid eller to. 

Anonymkode: 68304...4f6

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fordi du har lån i husbanken og det er ikke alle som kan få det. For resten ville risikoen vært å betale 0.5-1% mer i rente i 10 år. Ingen visste.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bokormsen skrev (41 minutter siden):

Fordi du har lån i husbanken og det er ikke alle som kan få det. For resten ville risikoen vært å betale 0.5-1% mer i rente i 10 år. Ingen visste.

Husbanken hadde mye lavere rente enn 2.24%. Jeg bandt i 2020 i 20år når renta var på noe over 1.7%. Så dette kan jo fint være i en helt «normal» bank og ikke hos Husbanken. En tar jo risikoen om det er Husbanken eller ikke. Renta vil uansett være høyere i en annen bank enn hos Husbanken. At en ikke visste er jo ikke ensbetydene med at en ikke kan ta en vurdering på det selv. 

Anonymkode: ab4b6...d92

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg  ble kraftig frarådet å binde renta her på kvinneforum i 2020. Konsensus var at renta kom til å være mye lavere enn 2% de neste 20 årene, og at det bare var bankene som tjente på fastrente.

Takk for gode råd folkens!

Anonymkode: 83292...f7e

Folk har jo alltids vært så opptatt av historikk så regner med de henviste til dette? Hvorfor trodde en at renten skulle være så lav? Og fulgte det med livstidsgaranti på den renta? Uansett om renta skulle ligge under 2% så burde en i alle fall også tatt høyde for en rentesprekk i den perioden. Hvor mye under 2% forventet folk den skulle ligge på?

 

Anonymkode: ab4b6...d92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg betaler ned lånet mitt fortere, så gir ikke mening å binde. Men ja, hvis man betaler etter fast plan, burde man absolutt ha bundet i 2020.

Anonymkode: bf6ab...621

Jeg bandt halve og har nå betalt ned den andre halve. Bandt for 5 år, ikke 10 og dermed er bindingstid snart over (til våren). Det har hjulpet meg masse!!

Anonymkode: 89a4d...0e6

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen kan med sikkerhet spå fremtiden. Og folk flest irriterer seg mer over å ha gjort noe aktivt (binde renta feks) om det viser seg å være feil valg, enn å gjøre noe passivt (ikke binde renta feks) om det viser seg å være feil. 

Jeg vurderte å binde, men endte med å ikke gjøre det av flere anledninger.
- Jeg setter ofte inn større summer på lånet (ved feriepenger, får igjen på skatte, tilbakebetaling av økt lønn, halvt skattetrekk i desember, eller fordi jeg brukte lite penger en måned). Jeg ville ikke miste denne muligheten. 
- Jeg vurderte å dele lånet i to slik at en del var bundet, og jeg kunne kose meg med ekstra innbetalinger på den andre. Dette ville dog ledet til en endring i lånet, som hadde ledet til at jeg mistet BoliglånUng-avtalen. Den gangen var den 0,25%-poeng under ordinær rente. Så jeg måtte være ganske sikker på at det ville lønne seg. 
- Det viktigste var at ingen med sikkerhet visste hvor lenge rents ville være på dette nivået. I en podcast med en økonomiforsker jeg hørte på ble det sagt at renta har vært fallende i alle år om man ser det store bildet. Det er kortere perioder den går opp, men zoomer man ut, så er det hele tiden en fallende trend (gjengitt fritt fra minnet). Han pelte også på Japan der det hadde vært 0-rente i årevis. Så jeg så det ikke som garantert at renta skulle opp de nærmeste tre årene. 

Det er lett å være etterpåklok. Men i stunden visste ingen sikkert. Da ville bankene så klart ikke tilby mulighet for å binde renta på så lave nivåer. 

Anonymkode: 35808...4a7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Husbanken hadde mye lavere rente enn 2.24%. Jeg bandt i 2020 i 20år når renta var på noe over 1.7%. Så dette kan jo fint være i en helt «normal» bank og ikke hos Husbanken. En tar jo risikoen om det er Husbanken eller ikke. Renta vil uansett være høyere i en annen bank enn hos Husbanken. At en ikke visste er jo ikke ensbetydene med at en ikke kan ta en vurdering på det selv. 

Anonymkode: ab4b6...d92

Jeg har vanlig bank, ikke husbanken.

Anonymkode: 89a4d...0e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fastrente et år til på 1,58 😎 angrer veldig på at jeg ikke tok for ti år på 1.78. Tror jeg traff akkurat lavest mulig faktisk før det snudde 

Anonymkode: 6ebfa...7db

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg  ble kraftig frarådet å binde renta her på kvinneforum i 2020. Konsensus var at renta kom til å være mye lavere enn 2% de neste 20 årene, og at det bare var bankene som tjente på fastrente.

Takk for gode råd folkens!

Anonymkode: 83292...f7e

Men du er en voksen dame (antar jeg). Du velger selv hvilke råd du tar til deg. 

Anonymkode: 35808...4a7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bokormsen skrev (1 time siden):

Fordi du har lån i husbanken og det er ikke alle som kan få det. For resten ville risikoen vært å betale 0.5-1% mer i rente i 10 år. Ingen visste.

Jeg har DNB og bandt renta i 10 år i 2020 til 1,8 % så det trenger absolutt ikke være husbanken.

Anonymkode: 1f307...050

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bokormsen skrev (1 time siden):

Fordi du har lån i husbanken og det er ikke alle som kan få det. For resten ville risikoen vært å betale 0.5-1% mer i rente i 10 år. Ingen visste.

Jeg har DnB 🤷‍♀️

Anonymkode: 122b3...5f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Bokormsen skrev (1 time siden):

Fordi du har lån i husbanken og det er ikke alle som kan få det. For resten ville risikoen vært å betale 0.5-1% mer i rente i 10 år. Ingen visste.

Alle kan egentlig få lån i Husbanken, det spørs hva man låner til, de har flere former for finansiering.

Anonymkode: bc4bd...eb4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Husbanken hadde mye lavere rente enn 2.24%. Jeg bandt i 2020 i 20år når renta var på noe over 1.7%. Så dette kan jo fint være i en helt «normal» bank og ikke hos Husbanken. En tar jo risikoen om det er Husbanken eller ikke. Renta vil uansett være høyere i en annen bank enn hos Husbanken. At en ikke visste er jo ikke ensbetydene med at en ikke kan ta en vurdering på det selv. 

Anonymkode: ab4b6...d92

Jeg skjønte ingenting av det du skrev, hvem er «en»? 
Poenget er at en bunden rente er dyrere enn flytende. Du tar en risiko ved å binde renta. Bankene gav deg den renta og hadde ikke gjort det om de visste hva som skulle skje. Ingen visste, etterpåklokskap må vel være laveste form for klokskap. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Alle kan egentlig få lån i Husbanken, det spørs hva man låner til, de har flere former for finansiering.

Anonymkode: bc4bd...eb4

Alle kan ikke det nei. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvorfor er det ikke flere som gjorde det? Renta kunne umulig bli lavere.

https://e24.no/norsk-oekonomi/i/wgvyvM/gikk-for-fastrente-i-2020-jeg-vant-over-banken

 

Anonymkode: 6caef...cb8

Fordi folk flest stoler på at flytende rente er best over tid. 
Men med den historisk lave renten vi har hatt, så har du gjort en fornuftig investering i fastrente.

Og vi har ikke lån, så for oss var det ikke noe alternativ å bry oss om renta. 

Anonymkode: ae713...b91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...