Gå til innhold

Være sykmeldt, men i full aktivitet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Man er sykmeldt fra jobb. Det betyr ikke at man ikke kan gjøre andre ting i sykmeldingsperioden - som eks starte eget foretak. Kanskje vedkommende må omskoleres, bytte yrke, øke fleksibilitet mtp helse etc. Dette er en sak mellom den vedkommende, dens lege og NAV. Ikke deg, ts. 

Anonymkode: db681...c11

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg skjønner det bare ikke. Jeg vet man kan ha dager som er dårlige, uforutsigbare, og mange grunner til at man ikke kan være i full jobb, slik som denne personen jeg vet av som er under kreftbehandling. 
Men når den samme personen som er 100 % sykmeldt fra jobben sin som lærer, men samtidig starter opp et dansestudio med mange mange timer, så slår det meg at det må passe veldig godt å være sykmeldt? Sikkert veldig dømmende av meg, men det er jo veldig rart? Samtidig så er denne personen på tur til syden, flytter inn i nytt hus. Vet veldig mange stusser mye, og da spesielt på å starte opp eget firma når man er sykemeldt, som jeg vet er veldig mye jobb fra egen erfaring…

Anonymkode: a78f4...430

 

 

Forresten, hvordan vet du at hun er sykmeldt? Kan det være permisjon? Sykmelding kan også skrives uten lønn!

Anonymkode: d1069...3f5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Lærere er blant de yrkene med mest slitasje. Kreftsykdom trenger ikke være hele og fulle årsaken til sykmelding.

Anonymkode: bbe94...c55

Dette! Min mor fikk kreft mens hun jobbet som lærer og selv om hun ble friskmeldt slet hun fortsatt med ettervirkninger som blant mer innebar at hun ble fortere sliten og kroppen fungerte ikke like bra som før. Og til tross for at mange spurte om hun var sikker på hun var klar for å gå tilbake til jobb riktig var det akkurat det hun gjorde fordi hun ønsket å føle at hun kunne bidra med noe igjen, men det varte ikke lenge. Å jobbe som  lærer er ikke noe åtte til fire jobb. Du kan brått bli sittende på jobb langt utpå kvelden matlaging for å planlegge undervisning, lage prøver og rette prøver, planlegge foreldresamtaler og så videre og når du kommer hjem så er det også plutselig oppgaver du må gjøre. og en annen ting med læreryrket som veldig mange ikke er klar over/tenker over at det er kun fag som en lærer må forholde seg til. Det kan være konflikter blant elever, holdes ekstra fokus og hele tiden gjøre seg et notat bak øret om man mistenker at et barn ikke har det bra hjemme, foreldre som ringer til alle døgnets tider for å spørre om ting som stengt kaldt ikke haster så mye som de tror for han nevner noe. Men i hvert fall ble dette for mye for mamma og hun gikk på en heftig smell. Og for å si det sånn sånn nølte ikke legen med å skrive sykemelding selv om kreften hadde forsvunnet. Og legen anbefalte henne og gradvis være i mer og mer fysisk aktivitet noe som ble en redning for henne. Og det er jo ikke uten grunn at Kreftforeningen anbefaler fysisk aktivitet

https://kreftforeningen.no/rad-og-rettigheter/fysisk-aktivitet-under-og-etter-kreft/

Anonymkode: 223ec...42e

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg skjønner det bare ikke. Jeg vet man kan ha dager som er dårlige, uforutsigbare, og mange grunner til at man ikke kan være i full jobb, slik som denne personen jeg vet av som er under kreftbehandling. 
Men når den samme personen som er 100 % sykmeldt fra jobben sin som lærer, men samtidig starter opp et dansestudio med mange mange timer, så slår det meg at det må passe veldig godt å være sykmeldt? Sikkert veldig dømmende av meg, men det er jo veldig rart? Samtidig så er denne personen på tur til syden, flytter inn i nytt hus. Vet veldig mange stusser mye, og da spesielt på å starte opp eget firma når man er sykemeldt, som jeg vet er veldig mye jobb fra egen erfaring…

Anonymkode: a78f4...430

Da høres det ut som fraværet er psykisk og arbeidsplassrelatert.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvis dette stemmer så er jeg enig i at det er rart, ja.

Min mor har nettopp gjennomgått kreftbehandling (hun er pensjonist, så ingen sykmelding), og fatigue og utmattethet har preget henne i sterk grad i månedsvis. Hun behøvde MYE hvile. Jeg foreslo faktisk en sydentur for oss to i februar i år, for å få litt varme og sol på skrotten, men hun orket ikke en gang tanken på flyreisen..

Anonymkode: 670bf...ba5

Ja for alle som har kreft er jo helt like

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Meld inn til NAV.

Det er slike som gjør at sykelønn må reduseres her til lands. 

Anonymkode: 4a649...5e4

Du leser kun hva trådstarter skriver og du har allerede bestemt deg for at vedkommende som skriver om er en svindler. Bra jobba🤦🏼‍♀️

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Skjønner den❤️ Men faste dansetimer flere ganger i uken da? 

Anonymkode: a78f4...430

Du skjønner jo tydeligvis ikke det når du stille spørsmålet. Og man trenger jo ikke særlig høy IQ for å forstå at det er stor forskjell på undervise i dans noen timer i uka til faste tider versus å være i full jobb som lærer hvor hverdagen din er veldig uforutsigbar og det er ikke uvanlig at man er på jobb klokken 07:00 på morningen, men ikke er hjemme igjen før klokken 19:00 på kvelden

Anonymkode: 223ec...42e

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Veldig kjekt å være sykemeldt å få lønn mens man starter opp et eget firma...

Anonymkode: 8a135...631

Akkurat det vi også synes. Vedkommende har jobbet litt som danselærer før, men nå under sykemelding tar personen over lokaler og fikser og ordner der, har ansvar for ansatte og full drift. Og får sykepenger. 
 

Anonymkode: a78f4...430

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan faktisk få sykemelding og sykepenger mens man etablerer ny virksomhet hvis det er for å skaffe seg en ny arbeidsplass. Man må så klart melde i fra hvor mye man jobber under sykmeldingen, og får fradrag for timene man jobber. Dette er uansett noe som kun den sykmeldte, arbeidsgiver og NAV har noe med. Ikke du som er så dømmende og lager en sånn tråd for å sverte vedkommende. Kan være flere her inne som vet av en lærer som har startet dansestudio, og du snakker henne ned. Skam deg! 

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg blir litt oppgitt når det skrives at det ikke er min sak. For det vet jeg, men var ikke det som var spørsmålet. Vi har det høyeste fraværet i Europa (kanskje verden?) og man kan absolutt bry seg. 
Det å starte eget dansestudio, men også være sykmeldt fra jobben som lærer slår meg som en god timing.

Anonymkode: a78f4...430

Det er ikke slik at planlegging av framtiden begynner den datoen sykmeldingen går ut (etter 52 uker). Hvis vedkommende har vært sykmeldt i mer enn 8 uker, har man for lengst begynt å diskutere framtidens muligheter, både med nåværende arbeidsgiver og med NAV. Kanskje har man allerede innsett at vedkommende ikke kan komme tilbake i jobben sin som lærer, og man har derfor begynt å vurdere omskolering/karriereskifte. Du vet at h*n er sykmeldt, men du vet vel ikke hva slags stønader personen evt. får og det er jo det som er vesentlig her - hva "samfunnet betaler personen"? Man kan til og med være sykmeldt uten at man får utbetalt sykepenger.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

And here we go again…

Anonymkode: 223ec...42e

Er det en tilbakevendende tråd?

Anonymkode: 99e90...c12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg skjønner det bare ikke. Jeg vet man kan ha dager som er dårlige, uforutsigbare, og mange grunner til at man ikke kan være i full jobb, slik som denne personen jeg vet av som er under kreftbehandling. 
Men når den samme personen som er 100 % sykmeldt fra jobben sin som lærer, men samtidig starter opp et dansestudio med mange mange timer, så slår det meg at det må passe veldig godt å være sykmeldt? Sikkert veldig dømmende av meg, men det er jo veldig rart? Samtidig så er denne personen på tur til syden, flytter inn i nytt hus. Vet veldig mange stusser mye, og da spesielt på å starte opp eget firma når man er sykemeldt, som jeg vet er veldig mye jobb fra egen erfaring…

Anonymkode: a78f4...430

Du følger virkelig godt med på hva andre foretar seg. Mener du personen «svindler» Nav og oss alle skattebetalere med sin bruk av skattepengene vår, så får du legge stein til byrden for denne personen og melde fra til Nav og ikke henge folk ut på kg. 
 

Kanskje du skulle fått den noen runder med kreft og kreftbehandling selv, for å få mer empati med andre?

Anonymkode: a6a68...124

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det å danse er vedkommende sin store lidenskap, og at kreftdiagnosen har satt et annet perspektiv på livet. Kanskje vedkommende ikke kan stå i jobben som lærer under kreftbehandling også av psykiske årsaker, men kan danse? Og kanskje det bedrer overlevelsesraten til denne personen å gjøre noe vedkommende elsker (fordi det skaper masse positive følelser i kroppen, som kan være bra for kreftprognosene kanskje?), i stedet for å være hjemme sykemeldt hele tiden og ikke gjøre noe som er positivt for personen? 

Anonymkode: 8e9e3...659

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var sykemeldt fra jobben som ped.leder i barnehage da jeg hadde kreft. Jeg var i fysisk ok form, og kunne nok jobbet ganske mye. Men det var ikke immunforsvaret mitt enig i, så legen vurderte at jeg ikke burde utsette meg for det...

Anonymkode: 258e4...f6f

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har vært sykemeldt og samtidig startet firma - i godt samarbeid med fastlege og nav, som alle mente det var det riktige. Det er ofte ikke så svart hvitt som at man enten er sengeliggende eller arbeidsfør i jobben man har. 

Endret av MariaIsabel
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...