Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Skrevet

Å starte et danse studio er ikke nødvendigvis mye jobb. Kommer an på hvor mye som skal gjøres prakrisk. Men i bunn og grunn litt datajobb, også markedsføre pg starte treninger.

Jeg er kronisk syk med ala fatigue. Så jeg gikk på nytt studie løp iht omskolering. 

Så i tillegg til  sykdom, og på en og samme mnd, fødte jeg litt tidlig, måtte flytte inn i ny leilighet,  hadde ikke rukket å kjøpe nødvendigheter til baby, studier og 8 eksamener. Det gikk på et vis det også . Jeg var ikke friskere av den grunn

Anonymkode: 6667a...ea3

• Liker 2
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er feil hvis sykemeldte ikke gjør NOE og jaggu er det galt hvis det GJØR noe og!  Hva har dette blitt slags gapestokksamfunn som skal gå å finne feil andre gjør hele tida? 

Anonymkode: 3d0c6...ccf

• Liker 6
  • Nyttig 3
Skrevet

Sannsynligvis har denne personen fått klarsignal fra NAV for å se om hun kan klare å drive et dansestudio fremfor å jobbe som lærer, som jo er det hun er sykemeldt fra å jobbe som. Du trenger ikke være redd for at hun får dobbel lønn, dette har NAV kontroll på. 

Anonymkode: 05dbe...5a1

• Liker 2
  • Nyttig 5
Skrevet

Den lærerjobben er ganske spesiell. Ikkelærere skjønner ikke helt det. Men det å stå og underviser i 6 timer på rappen, krever en enorm tilstedeværelse. Jeg kommer ikke på noe sammenlignbare yrker hvor man er så"på" så lenge. Foredragsholdere, flypersonell, skuespillere, kirurger, alle er på, men stort sett ikke like lenge dag ut og dag inn. Den tilstedeværelsesheten er den ikke alltid man klarer å stå i. Jeg mistet akkurat moren min, og det å skulle stå i et klasserom i dagene etter var helt utenkelig. Ja jobb og hvertfall er medisin for så mangt, men da trekkes det også fram hvor viktig det er med tilrettelegging, pusterom osv.  Noe som knapt eksisterer i læreryrket. Dessverre. 

Så at en lærer må sykemeldes fra klasserommet en stund, mens vedkommende fortsatt kan gjøre andre ting - det har jeg full forståelse for. 

Anonymkode: fdd4b...aa8

• Liker 3
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.10.2024 den 17.40):

Jeg skjønner det bare ikke. Jeg vet man kan ha dager som er dårlige, uforutsigbare, og mange grunner til at man ikke kan være i full jobb, slik som denne personen jeg vet av som er under kreftbehandling. 
Men når den samme personen som er 100 % sykmeldt fra jobben sin som lærer, men samtidig starter opp et dansestudio med mange mange timer, så slår det meg at det må passe veldig godt å være sykmeldt? Sikkert veldig dømmende av meg, men det er jo veldig rart? Samtidig så er denne personen på tur til syden, flytter inn i nytt hus. Vet veldig mange stusser mye, og da spesielt på å starte opp eget firma når man er sykemeldt, som jeg vet er veldig mye jobb fra egen erfaring…

Anonymkode: a78f4...430

Ja. Jeg kan skjønne att en lurer, men så kan det vere forskjellige ting en er sykmeldt fra da, en lærer er kanskje psykisk utslitt av jobben. Men oppegående nok til dansen. 

Jeg var langtidssykemeldt selv, jeg gredde å dusje sittende på en dusjkrakk, sminke meg og kjøre på butikken etpar ganger i uka, maks, en times aktivitet altså, inkludert den dusjen, - da fikk jeg beskjed om att "guii, du ser jo sååå pigg ut!" - Resten av tiden låg jeg med morfinplaster, ymse piller, og med voksenbleier på i tilfelle jeg ikke kjente dotrangen, inne på et mørkt rom.

jeg bare nekta å bryte i hop på lokalbutikken, så jeg smilte nå som bare det, nysminka og fresh. Alt var såå fint, sa jeg mer kjente jeg jo bare på gråten, så ga det opp. Klage kan en jo ikke gjøre, da er en sååå negativ!! Ble selvfølgelig rykter av det der. 

Så jeg synes selvfølgelig det er veldig vanskelig å dømme folk generelt, vi vet jo ikke hva det går i, hva de sliter med. 

Jeg heier litt på dansedama, håper ho får det til, kan gjøre en karriere utav det, og tjene penger, komme seg utav systemet, om lærerjobben ble for tung. 

Anonymkode: 46e9d...61d

• Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.10.2024 den 19.37):

Veldig kjekt å være sykemeldt å få lønn mens man starter opp et eget firma...

Anonymkode: 8a135...631

Jeg vet om flere som har startet opp eget firma mens de var sykemeldte. De visste at de ikke ville kunne komme tilbake til jobb, og NAV tilrettela og støttet dem i det å få det til. 

Noen ganger så blir enkelte kronisk syke, ute av stand til å fungere i en normal jobb. Men i stand til å drive noe selv. Med NAV i ryggen i en slik prosess så blir det vinn vinn! 

Anonymkode: e0641...6d9

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg var også mye i aktivitet da jeg var langvarig sykemeldt. Min jobb var ikke lærer, men noe tilsvarende med mye ansvar. Gikk rett i dørken av å prøve å jobbe der samtidig som sykdom, utredning og behandling. Blant annet fordi jeg helt konkret slet med å sitte og å gå, og ingen av delene syntes utenpå... Klarte ikke gå mer enn max 200 meter, og å sitte i gode stoler var som å ha rumpa i knust glass. Men å trene mye og lenge innendørs gikk helt fint. Da fikk jeg jo variasjon. Og slapp at kroppen visna hen. 

Jeg var i Syden flere ganger som sykemeldt, fikk tom nesten gratis fysioterapi på ene turen. Alt var rapportert til NAV, og ofte sto det i planen for aktiviteter også. Hadde generelt mye aktiviteter i planen, inkludert trening, frivillig arbeid og praksis i annen jobb. Sikkert mange som mente mye om dette... Jeg ble nesten ufør. Men så snudde det, og nå er jeg i full jobb og vel så det.

Fikk ofte høre at jeg så kjempebra ut som syk. Men som jeg brukte å si, jeg var ikke syk i huden eller håret - nen på innsida. Heldigvis var jeg aldri psykisk syk. Jeg bruker fortsatt dusjkrakk og mange andre hjelpemidler for å redusere belastning i hverdagen. Jeg er alltid redd for å "bikke over' og kunne bli i dårlig form selv om de siste årene har vært gode. 

Det morsomme var at da jeg hadde en bitteliten håndoperasjon som gjorde meg delvis sykemeldt i noen mnd, og jeg gikk med armen i fatle, fikk jeg mer sympati, omtanke og forståelse enn jeg fikk i årene med 100 % sykemelding for usynlig sykdom. Ja, etpar presterte å si at jeg var blitt "ordentlig syk"!  Da sa jeg at logisk nok ser du ikke meg på det aller sykeste for da går jeg jo ikke ut døra fordi jeg ikke har krefter. Men det er vanskelig for folk å forstå. 

Anonymkode: 93b9c...a7a

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Jeg vil heller ha flere folk under kreftbehandling som starter eget firma, enn flere folk som hetser syke mennesker og henger de ut med diagnoser og firmatyper.. siden du har så ekstremt god oversikt over økonomien og tidsbruk, og symptomer så tyder dette på at det en er person som står deg svært nært, så jeg håper du er er ærlig og oppriktig når du møter henne og sier at du synes hun ikke burde få danse før hun sier opp jobben sin....

Anonymkode: c02bf...25b

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet

Jeg har i mitt yrkesliv tidligere jobbet som fastlege, og det er utrolig vondt å høre om fordommene som finnes mot de som er sykemeldte. 

Kjenner man ikke alle detaljene rundt en persons fysiske, psykiske, sosiale helse - så mener jeg at man faktisk ikke har forutsetningen til å ha noen mening.

Det er også vanlig blant de med kroniske og alvorlige sykdommer som kreft at dette er "usynlige" sykdommer, der det kan være gode og dårlige perioder. Det å holde håpet oppe med aktiviteter som gir livsglede og energi kan være den store forskjellen og jeg har inntrykk av at dette for mange kan være direkte positivt for prognosen.

Videre kan omskolering være nødvendig for mange. Kanskje kan man som senfølge av f.eks. kreft ha problemer med å konsentrere seg, mens det fysiske fungerer som før. Da gir det mening at man f.eks. ikke kan jobbe med et yrke som krever mye tankearbeid men kanskje heller kan bidra mer i et yrke som er mer fysisk.

Videre er ikke helse bare det fysiske, men også det psykiske. F.eks. med kreft, har man kanskje gjennomgått store tap. Kanskje fungerer ikke deler av kroppen som før og kanskje har man mistet kroppsfunksjoner helt. F.eks. om man ikke har normal tarmfunksjon som før. Slike tap synes ikke på utsiden. Kanskje er det smilet du ser påklistret, mens personen gråter når h*n kommer hjem..?  Kanskje har personen fått beskjed om å trene som behandling mot depresjon.

Videre kan man være sykemeldt for flere ting samtidig. F.eks. kan man være sykemeldt for kreft, men også samtidig være sykemeldt for depresjon, virus, revmatisk sykdom, oppbluss av hudsykdommer, vold i nære relasjoner, mobbing på arbeidsplassen m.m.

Kanskje har man fått beskjed om å være i Syden, for å lindre f.eks. plager med leddsykdom eller fått råd om å reise eller flytte for å komme seg vekk  eller å ta pause fra en vanskelig situasjon hjemme m.m. eller rett og slett for å få et sårt nødvendig avbrekk.

Kanskje er prognosen så dårlig at man bare har noen få år igjen å leve, og noen derfor vil realisere seg selv den lille tiden de har igjen. 

Så hvordan kan noen dømme riktig, uten å vite alt?

Og hva med deg Ts, er du så mye bedre selv? Har du aldri vært syk og trengt omsorg og helbredelse? Har du aldri grått når ingen så deg, og så latt som om alt var bra? Eller presset deg til å ta et ekstra tak, når kroppen din egentlig sa nei?

Og hvis du har gjort eller gjør dette, ville du ikke unt deg selv omsorg, helbredelse, glede og hvile?

Og ville du ikke unt dette til noen du var glad i?

Så om du ønsker å sitte på din høye hest og dømme andre, hvilken rett har du egentlig til det?

Anonymkode: a4664...5e5

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Skrevet (endret)

Jeg var sykemeldt i over ett år pga utbrenthet og store søvnproblemer. Selv om jeg ikke var i stand til å fungere i jobb, ville tilstanden forverret seg dersom jeg kun ble sittende inne i isolasjon og ensomhet dag etter dag i flere måneder. Det var viktig både for min psykiske og fysiske helse å prøve å være litt aktiv eller sosial på dager jeg klarte dette. Prøve meg frem. Man har mange behov som skal dekkes, selv om man er sykemeldt. Å være sykemeldt er ikke ensbetydende med at man skal slutte å leve eller bare bli liggende. Alle har sine grunner for at de gjør slik de gjør.

Jeg kjenner jeg blir lei meg over alle disse fordommene over sykemeldte 😔 «Så du klarer å gå på butikken eller møte venner, men ikke å være på jobb?» Skal sies at det tok lang tid før jeg klarte å gjøre noe som helst. «Du er sykemeldt, vær hjemme!». En dag er man kanskje i den situasjonen selv, og først da kan man kanskje uttale seg, for da vet man hva man snakker om! 

Endret av caroline.s
  • Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg har i mitt yrkesliv tidligere jobbet som fastlege, og det er utrolig vondt å høre om fordommene som finnes mot de som er sykemeldte. 

Kjenner man ikke alle detaljene rundt en persons fysiske, psykiske, sosiale helse - så mener jeg at man faktisk ikke har forutsetningen til å ha noen mening.

Det er også vanlig blant de med kroniske og alvorlige sykdommer som kreft at dette er "usynlige" sykdommer, der det kan være gode og dårlige perioder. Det å holde håpet oppe med aktiviteter som gir livsglede og energi kan være den store forskjellen og jeg har inntrykk av at dette for mange kan være direkte positivt for prognosen.

Videre kan omskolering være nødvendig for mange. Kanskje kan man som senfølge av f.eks. kreft ha problemer med å konsentrere seg, mens det fysiske fungerer som før. Da gir det mening at man f.eks. ikke kan jobbe med et yrke som krever mye tankearbeid men kanskje heller kan bidra mer i et yrke som er mer fysisk.

Videre er ikke helse bare det fysiske, men også det psykiske. F.eks. med kreft, har man kanskje gjennomgått store tap. Kanskje fungerer ikke deler av kroppen som før og kanskje har man mistet kroppsfunksjoner helt. F.eks. om man ikke har normal tarmfunksjon som før. Slike tap synes ikke på utsiden. Kanskje er det smilet du ser påklistret, mens personen gråter når h*n kommer hjem..?  Kanskje har personen fått beskjed om å trene som behandling mot depresjon.

Videre kan man være sykemeldt for flere ting samtidig. F.eks. kan man være sykemeldt for kreft, men også samtidig være sykemeldt for depresjon, virus, revmatisk sykdom, oppbluss av hudsykdommer, vold i nære relasjoner, mobbing på arbeidsplassen m.m.

Kanskje har man fått beskjed om å være i Syden, for å lindre f.eks. plager med leddsykdom eller fått råd om å reise eller flytte for å komme seg vekk  eller å ta pause fra en vanskelig situasjon hjemme m.m. eller rett og slett for å få et sårt nødvendig avbrekk.

Kanskje er prognosen så dårlig at man bare har noen få år igjen å leve, og noen derfor vil realisere seg selv den lille tiden de har igjen. 

Så hvordan kan noen dømme riktig, uten å vite alt?

Og hva med deg Ts, er du så mye bedre selv? Har du aldri vært syk og trengt omsorg og helbredelse? Har du aldri grått når ingen så deg, og så latt som om alt var bra? Eller presset deg til å ta et ekstra tak, når kroppen din egentlig sa nei?

Og hvis du har gjort eller gjør dette, ville du ikke unt deg selv omsorg, helbredelse, glede og hvile?

Og ville du ikke unt dette til noen du var glad i?

Så om du ønsker å sitte på din høye hest og dømme andre, hvilken rett har du egentlig til det?

Anonymkode: a4664...5e5

TAKK! ALT dette! ❤️

Anonymkode: 6dfaa...112

Skrevet

Jeg er en som har vært sykemeldt, og i full aktivitet. 

Det er rett og slett fordi å være i "full aktivitet" er behandlingen som gjør meg frisk igjen... 

Jeg er autist - noe kun min aller nærmeste familie vet om. Verken venner eller kolleger vet noe om det. 

Jeg har i perioder slitt med autistisk utbrenthet. Og det som hjelper mot det? Å gjøre ting som gir meg energi. Det som gir meg energi, er å trene, gå i fjellet, og drive med min autistiske spesielle interesse, nemlig sying. Å isolere meg inne, være inaktiv, osv, ville gjort at ting bare ble verre. 

Anonymkode: 62725...d81

• Liker 2
Skrevet

Får hun lønn fra firmaet, så er hun nok ikke 100% sykemeldt. Det sier jo seg selv. 

Er man sykemeldt pga jobb, så oppfordres man til å gjøre ting som er hyggelig. 

Tenker at du ikke vet alt her.

Anonymkode: f7801...5df

• Liker 1
Skrevet

Tråden er ryddet for latterliggjøring, avsporing, brukerangrep, brukerdebatt og tilhørende svar.

Rhodiola, adm.

Skrevet

Jeg er for øyeblikket, dessverre, fulltidssykemeldt. Har aldri vært sykemeldt før, og det var siste løsning for min del og legen som anbefalte det. Jeg har plutselig fått en del psykiske problemer, noe jeg aldri har slitt med tidligere. Kom helt ut av det blå. 

Uansett legen sitt råd var klart og tydelig: holde meg i aktivitet, og ikke bare sitte hjemme. Siden jeg har vært psykotisk, så er jobb uaktuelt på nåværende tidspunkt, men jeg håper og tror jeg kommer meg til igjen snart og kan starte å jobbe igjen. Forstår bare ikke hvorfor dette plutselig dukker opp nå, at plutselig blir koko og mister helt fotfeste. 

Nå har jeg verken startet dansestudio, eget firma eller vært på sydentur. Men jeg har gjort mye annet: gått på turer ute i naturen, trent på treningssenter og vært på hyttetur. 

Anonymkode: 50317...d93

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet

Folk som ikke ønsker at sykemeldte skal kunne dra til syden er bare 🤮

Starte opp firma kan være mye jobb, men trenger da ikke være det. For å kunne gjøre det til et levebrød er noe annet.

Anonymkode: ba96e...369

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.10.2024 den 18.08):

Jeg blir litt oppgitt når det skrives at det ikke er min sak. For det vet jeg, men var ikke det som var spørsmålet. Vi har det høyeste fraværet i Europa (kanskje verden?) og man kan absolutt bry seg. 
Det å starte eget dansestudio, men også være sykmeldt fra jobben som lærer slår meg som en god timing.

Anonymkode: a78f4...430

Du vet at personen er under kreftbehandling ? Vet du noe om hvor alvorlig det er og om det er aktuelt og fortsette som lærer etter endt behandling?

ja, deg kan godt være god timing . Kanskje karrierebytte er i samarbeid med lege og nav . En jeg kjenner som fikk kreft og var lærer begynte og illustrere barnebøker under behandlingen . Vedkommende blir aldri helt frisk, og må fortsatt gå til strålebehandling , da passet ikke læreryrket lenger . Hun bor ikke i Norge så ikke en del av den statistikken , men nå kan hun jobbe med noe som passer den nye livssituasjonen . 

Anonymkode: 242da...408

• Liker 4
Skrevet

Slutt å bland deg. Jeg vet om en med kronisk fysisk sykdom som hun innimellom må akuttinnlegges for, som hadde blitt mye friskere hvis hun bare IKKE jobbet i et stressende yrke, som trigger sykdommen hennes enormt. Jeg er så lei av sånne som dere, og jeg har ikke vært en eneste uke sykmeldt engang.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...