Gå til innhold

Være sykmeldt, men i full aktivitet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skjønner det bare ikke. Jeg vet man kan ha dager som er dårlige, uforutsigbare, og mange grunner til at man ikke kan være i full jobb, slik som denne personen jeg vet av som er under kreftbehandling. 
Men når den samme personen som er 100 % sykmeldt fra jobben sin som lærer, men samtidig starter opp et dansestudio med mange mange timer, så slår det meg at det må passe veldig godt å være sykmeldt? Sikkert veldig dømmende av meg, men det er jo veldig rart? Samtidig så er denne personen på tur til syden, flytter inn i nytt hus. Vet veldig mange stusser mye, og da spesielt på å starte opp eget firma når man er sykemeldt, som jeg vet er veldig mye jobb fra egen erfaring…

Anonymkode: a78f4...430

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Slutt å bry deg! 🤡

Anonymkode: bb8f3...826

  • Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg skjønner det bare ikke. Jeg vet man kan ha dager som er dårlige, uforutsigbare, og mange grunner til at man ikke kan være i full jobb, slik som denne personen jeg vet av som er under kreftbehandling. 
Men når den samme personen som er 100 % sykmeldt fra jobben sin som lærer, men samtidig starter opp et dansestudio med mange mange timer, så slår det meg at det må passe veldig godt å være sykmeldt? Sikkert veldig dømmende av meg, men det er jo veldig rart? Samtidig så er denne personen på tur til syden, flytter inn i nytt hus. Vet veldig mange stusser mye, og da spesielt på å starte opp eget firma når man er sykemeldt, som jeg vet er veldig mye jobb fra egen erfaring…

Anonymkode: a78f4...430

Er vedkommende sykemeldt blir hun fulgt opp av NAV. Pass dine egne saker. 

Anonymkode: 91db8...5f3

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såklart skjønner du ikke når du ikke er legen til vedkommende. 

Det er ikke alt man har grunnlag for å skjønne, så ingen grunn til å prøve å late å skjønne da. 

Det kan være mange årsaker til sykemelding. Og man trenger ikke være sengeliggende for å være sykemeldt.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svaret i så å si alle sånne situasjoner er at du ikke vet så mye som du tror. Hvis du er arbeidsgiver og genuint mistenker at her er det noe som ikke stemmer, har du mulighet til å bestride sykemeldingen. Utover det er det ikke din sak.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å starte opp eget firma er jobb, og ja - det er litt rart å drive med jobb om man er sykemeldt fra jobb. 

Å flytte er noe man vanligvis forventer å ha energi til selv om man står i jobb. Å være på sydenferie er selvfølgelig ikke krevende på samme måte som å jobbe, men kan være direkte sunt ved mange lidelser. 

Anonymkode: a4383...df4

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dette stemmer så er jeg enig i at det er rart, ja.

Min mor har nettopp gjennomgått kreftbehandling (hun er pensjonist, så ingen sykmelding), og fatigue og utmattethet har preget henne i sterk grad i månedsvis. Hun behøvde MYE hvile. Jeg foreslo faktisk en sydentur for oss to i februar i år, for å få litt varme og sol på skrotten, men hun orket ikke en gang tanken på flyreisen..

Anonymkode: 670bf...ba5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lærere er blant de yrkene med mest slitasje. Kreftsykdom trenger ikke være hele og fulle årsaken til sykmelding.

Anonymkode: bbe94...c55

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jeg skjønner det bare ikke. Jeg vet man kan ha dager som er dårlige, uforutsigbare, og mange grunner til at man ikke kan være i full jobb, slik som denne personen jeg vet av som er under kreftbehandling. 
Men når den samme personen som er 100 % sykmeldt fra jobben sin som lærer, men samtidig starter opp et dansestudio med mange mange timer, så slår det meg at det må passe veldig godt å være sykmeldt? Sikkert veldig dømmende av meg, men det er jo veldig rart? Samtidig så er denne personen på tur til syden, flytter inn i nytt hus. Vet veldig mange stusser mye, og da spesielt på å starte opp eget firma når man er sykemeldt, som jeg vet er veldig mye jobb fra egen erfaring…

Anonymkode: a78f4...430

Mulig den har plager som ikke syns, er det ikke slik at psoriasis blir bedre av å være i syden f.eks? Flytte inn i nytt hus så kan man jo få endel hjelp, evt er det psykiske årsaker? 

Kanskje nav anbefalte å prøve å starte et dansestudio fordi det kan være karrierebytte istedet for å ende opp på aap og ufør? For alt du vet kan slike ting foregå i samspill med nav. 

Anonymkode: 7388c...f77

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel nesten umulig å kombinere læreryrket med kreftbehandling? Det er både opp og nedturer som dårlig kan kombineres med faste undervisningstimer.

Anonymkode: 3e483...a7a

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir litt oppgitt når det skrives at det ikke er min sak. For det vet jeg, men var ikke det som var spørsmålet. Vi har det høyeste fraværet i Europa (kanskje verden?) og man kan absolutt bry seg. 
Det å starte eget dansestudio, men også være sykmeldt fra jobben som lærer slår meg som en god timing.

Anonymkode: a78f4...430

  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mye som ikke hang på greip. Starte opp et dansestudio og reise til syden? Hørtes uansett lite gjennomtenkt ut. Mon tro det er noen andre som starter opp studioet, mens den sykemeldte er «stille partner» el.lign? En sydentur kan uansett gjøre godt når man er sykemeldt…. 

Anonymkode: 009d6...c3d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Meld inn til NAV.

Det er slike som gjør at sykelønn må reduseres her til lands. 

Anonymkode: 4a649...5e4

  • Liker 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Jeg skjønner det bare ikke. Jeg vet man kan ha dager som er dårlige, uforutsigbare, og mange grunner til at man ikke kan være i full jobb, slik som denne personen jeg vet av som er under kreftbehandling. 
Men når den samme personen som er 100 % sykmeldt fra jobben sin som lærer, men samtidig starter opp et dansestudio med mange mange timer, så slår det meg at det må passe veldig godt å være sykmeldt? Sikkert veldig dømmende av meg, men det er jo veldig rart? Samtidig så er denne personen på tur til syden, flytter inn i nytt hus. Vet veldig mange stusser mye, og da spesielt på å starte opp eget firma når man er sykemeldt, som jeg vet er veldig mye jobb fra egen erfaring…

Anonymkode: a78f4...430

And here we go again…

Anonymkode: 223ec...42e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg blir litt oppgitt når det skrives at det ikke er min sak. For det vet jeg, men var ikke det som var spørsmålet. Vi har det høyeste fraværet i Europa (kanskje verden?) og man kan absolutt bry seg. 
Det å starte eget dansestudio, men også være sykmeldt fra jobben som lærer slår meg som en god timing.

Anonymkode: a78f4...430

Men du bryr deg ikke om eller ønsker å diskutere sykefraværsproblematikken, du spekulerer i en enkeltsituasjon du ikke har all informasjon om og beskylder indirekte henne for løgn og trygdemisbruk og både lege og nav for å ikke gjøre jobben sin.

Endret av Daria
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er vel nesten umulig å kombinere læreryrket med kreftbehandling? Det er både opp og nedturer som dårlig kan kombineres med faste undervisningstimer.

Anonymkode: 3e483...a7a

Skjønner den❤️ Men faste dansetimer flere ganger i uken da? 

Anonymkode: a78f4...430

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig kjekt å være sykemeldt å få lønn mens man starter opp et eget firma...

Anonymkode: 8a135...631

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg blir litt oppgitt når det skrives at det ikke er min sak. For det vet jeg, men var ikke det som var spørsmålet. Vi har det høyeste fraværet i Europa (kanskje verden?) og man kan absolutt bry seg. 
Det å starte eget dansestudio, men også være sykmeldt fra jobben som lærer slår meg som en god timing.

Anonymkode: a78f4...430

 

Man kan absolutt bry seg, sier du. Men hvis det å "bry seg" handler om å skrive innlegg på KG så tar du ikke samfunnskritikken din særlig langt. 

Først av alt, siden du absolutt mener man bør bry seg, du må få klarhet i hva denne damen driver med. Ellers spekulerer du bare, og spelulasjon er ikke "å bry seg". 

Anonymkode: d1069...3f5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Veldig kjekt å være sykemeldt å få lønn mens man starter opp et eget firma...

Anonymkode: 8a135...631

 

Det går an å være sykmeldt uten lønn. 

Anonymkode: d1069...3f5

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...