Gå til innhold

Alle dere som har hund, ville dere gått på valpekurs om dere fikk ny valp nå?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Bare lurer på om dere som har hatt, eller har hund, ville ha meldt dere på valpekurs om dere hadde fått ny valp nå? 

Anonymkode: f621b...e86

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gikk valpekurs og ville gjort det igjen. 
Bruk tid på å finne rett kurs (hvis du bor et sted med alternativer). Sjekk hvilken "filosofi" som brukes på kurs. 
Masse lykke til (regner med at du har en valp)! 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Har hatt fem hunder, og vært på valpekurs med alle. Kjempefin sosialisering for valpen, og jeg lærer stadig noe nytt. Men veldig viktig å velge riktig kurs, har vært innom noen helt håpløse!

Anonymkode: 276b2...df2

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde gått på de første tre kursene. Fikk lite ut av nr2 når det kommer til læring, men hundene fikk en god av-knapp etter det kurset. 

Så spørs det jo litt på rase. Har man en eurasier er det nok ikke alltid like viktig som for en husky 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Bare lurer på om dere som har hatt, eller har hund, ville ha meldt dere på valpekurs om dere hadde fått ny valp nå? 

Anonymkode: f621b...e86

Ja, alltid valpekurs med ny valp! Det er god sosialisering selv om du kanskje ikke lærer på mye nytt hvis du har vært på valpekurs i den seneste tiden. 

Anonymkode: 5682b...a0a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det ikke vært for at jeg trener fast tre dager i uka i en hundeklubb, hadde jeg absolutt gått på valpekurs. 

Anonymkode: 97e30...46a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri vært på valpekurs før, men kommer til å gjøre det med fremtid valp. 

Anonymkode: 8fe71...561

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Jeg lærte ikke så mye nytt på valpekurset, men det er gull verdt for valpen å få trent med mye som skjer rundt, og for oss å få strukturert øving på passeringer o.l.

Anonymkode: 2dcbc...b9e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, fordi jeg er grunnleggende lat og trenger å bli tvunget til å trene og fordi valpen har godt av å oppføre seg rundt masse folk og hunder

Anonymkode: 17f73...c17

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det tror jeg at jeg ville gjort. Man lærer alltids noe nytt, kan få hjelp med helt konkrete problemer man møter på i hverdagen, møter andre med hund i lignende alder og får sosialisert valpen i trygge og ordnede omstendigheter. 

Dessuten synes jeg at valpekurset vi var på med hunden vi har nå (vår første hund) var veldig koselig! Dro alltid derfra med lavere skuldre enn da jeg kom, og ble kjent med veldig hyggelige folk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja ville det. Men ikke før valpen er ca 5mnd..mye en kan gjøre selv i den tiden som er mer standard innenfor trening.

Ingen hunder er helt like. Derfor er kurs bra. De som holder kurs kan se ting man ikke tenker på selv.,

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, om så ville jeg gått for et online kurs. Kurs med trening i såpass forstyrrende omgivelser ville jeg heller ventet med til hunden ble eldre. 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, selv om jeg legger mye tid og arbeid inn med egentrening på daglig basis, så er det verdt det selv kun for sosialiseringen!

Med min første hund undervurderte jeg viktigheten av sosialisering, og angret dypt og inderlig i mange år. Det samme gjelder mannen min, han hadde flere hunder før jeg traff han som aldri var sosialisert med andre hunder, og det tok oss bokstavelig talt mange år før vi kunne bo sammen på grunn av hundene våre. Etterhvert ble disse eldre og falt fra, og ingen av våre senere hunder har hatt problemer med andre hunder. Men med de gikk vi både på valpekurs og i hundeparker, nettopp fordi vi forstod hvor viktig sosialisering er.

Anonymkode: 46451...df3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Bare lurer på om dere som har hatt, eller har hund, ville ha meldt dere på valpekurs om dere hadde fått ny valp nå? 

Anonymkode: f621b...e86

Ja, absolutt👍

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Definitivt. Valpekurs er for valpen mer enn eieren. 
 

Anonymkode: 6384c...ae8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Usikker.... syns ikke jeg fikk så mye ut av det. For hunden var det grei sosialisering...

Anonymkode: f6c16...661

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. På valpekurs er det ikke nødvendigvis så lett og trekke seg unna om valpen føler seg overveldet/usikker, enten fordi kurset foregår inne, eller fordi man føler at der er litt ekkelt å ignorere instruktøren. Mange hunder blir reaktive fordi de har blitt oversosialisert og satt i situasjoner med andre hunder de ikke er komfortable med.

Jeg vil heller bruke tiden med valpen på å henge på en benk i forskjellige miljø, hvor vi kan observere folk, trafikk og andre hunder på en avslappet måte så valpen kan bli trygg på egne premisser og egen tid, og lære nøytralitet til omgivelsene. Og om jeg ønsker at valpen skal få leke med andre valper/hunder, så finner jeg individer som vil trygge valpen og gi den selvtillit. 

 

 

Anonymkode: ec244...a8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...