Gå til innhold

Spørsmål om fårikål


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg lager fårikål til middag  i dag  og det er første gang jeg lager det.

Har lagt kålen og kjøttet i lag i kjelen sånn som det står i oppskriften. Har også fylt på med salt og pepper. I følge oppskriften 

https://www.matprat.no/oppskrifter/tradisjon/farikal/

Skulle jeg bruke 4.5 liter vann, men selv om jeg skrur ned temperaturen på plata synes jeg vannet blir borte så fort. Er det noen som vet om man kan fylle på med mer vann underveis? Hvor mye i såfall?

Anonymkode: 95b07...0f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4.5 desiliter mente jeg 

Anonymkode: 95b07...0f0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du lokket på? hvis ikke fordamper vannet fort og du har for sterk varme på. Du kan fylle litt på etterhvert hvis det er nesten borte ellers vil du svi maten. Det skal ikke koke men kun trekke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja har lokket på, og på lav temperatur. Likevel synes jeg vannet fordamper fort. Kan man fylle på mer vann underveis?

Anonymkode: 95b07...0f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm... Pussig. Når jeg lager fårikål blir det alltid mer vann etter hvert siden kålen og kjøttet gir fra seg fuktighet når det dampes.

Anonymkode: 9a6b1...3a3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Jeg tror kanskje grunnen er at kjelen er litt for stor.

Anonymkode: 95b07...0f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vil ha mye kraft, så jeg bruker minst en liter vann. Og laveste temperatur så det såvidt putrer, i minst 5-6 timer. Med lokk. Kjelen min er stor. Lager alltid stor porsjon, rundt 2 kg kjøtt og 1 kg kål. 

Anonymkode: e17af...7ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Nå virker det som om det ordner seg. Det kommer litt vann fra kålen og kjøttet også så er ikke så tørt som i stad. Men takk for hjelpen uansett :)

Anonymkode: 95b07...0f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å helle vann så det dekker kjøtt og vann. Så ofte mer en hva som står skrevet. Og da om det fordamper blir det kraft igjen 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men for å svare på spm ditt; ja du kan ha mer vann i om det blir for lite. 

Anonymkode: 2ec9f...906

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer mye vann ut av kålen etter hvert. Så ser lite ut til å begynne med. Men er det fare for tørrkoking er det ingen fare å legge til litt mer vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bruker mye mer vann enn det som står i oppskriften. Har ikke hatt problemer med det. Har på så mye at det dekker det øverste laget med kjøtt, og så faller det litt sammen slik at væsken dekker kålen på toppen etterhvert

Anonymkode: 5273b...80b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du mye kål, får du mye kraf etter hvert som kålen kokes og slipper vannet. Det er ingen grunn til å fylle på med vann.

Anonymkode: 1b808...d35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...