Gå til innhold

Hvorfor er svigermødre alltid så atale?!

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Min eks svigermor er utrolig slitsom. Til og med sønnen hennes er oppgitt over henne og har måttet ta avstand til henne flere ganger. Alt jeg gjør med barna er feil, hvordan huset mitt ser ut er feil osv. Og hun forstår ikke hvorfor hun og jeg ikke er tette og omgås mer enn det vi gjør. Man kan ikke baksnakke noen og i det neste øyeblikket forvente å bli invitert på middag eller på ferie. 

Anonymkode: 3c1ed...262

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Noen svigermødre er greie.

Men de som er problematiske, er nok det fordi man på en måte stjeler barnet deres, eller det kan være at de ikke synes man er bra nok for sitt barn 

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Jeg fatter ikke hvorfor svigermødre alltid skal stikke nesa si i alt! De kritiserer hvordan vi lever, hva vi spiser, hvordan vi oppdrar barna – ALT! Det er som om de tror de har alle svarene og at deres mening er viktigere enn vår. De er konstant på besøk, eller verre, maser på telefonen hver dag! Kan de ikke bare la oss leve våre liv i fred? Er det for mye å be om? Seriøst, det føles som om de bare er der for å irritere! Nok er nok!

Skriker frustrert i pute.

Anonymkode: 9dce1...289

Eller er hun egentlig så fæl? Eller er det kanskje DU som legger alt for mye i det, og tar alt hun gjør overdrevent til deg? Jeg har en venninne som klager over sin svigermor. Jeg kjenner svigermoren veldig godt, siden vi bor på bygda, og alle kjenner hverandre godt. Svigermoren er overhodet ikke slik venninnen min beskriver, men venninnen min "klikker" for alt hun gjør... Nytter ikke å si det heller, for venninnen min har bestemt seg. Hun var på akkurat samme måten med forrige svigermor, og da hun skilte seg, laget hun stor ståhei fordi svigermor ville se barnebarna sine mest mulig når de var hos far.... 

Jeg må si at jeg har hatt 2 svigermødre, og ingen har lagt seg opp i noe. Klart de er nysgjerrige og spør og kommer med råd innimellom. Helt naturlig det - det er tross alt moren til partneren vår. Synes det er så spesielt at mange kvinner liksom ikke tåler svigermor, og nåde svigermor hvis hun har et godt og nært forhold til sin egen sønn. Da er de mammadalter og lite voksen... Mens kvinner som er med mødrene sine heeeeele tiden - ja, det er liksom noe annet... 

Anonymkode: 9bf5b...215

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Jeg har ei mor som er enda verre, men egentlig tror jeg de bare ikke alltid forstår at da de oppdro barn for 30-40 år siden var ting annerledes. Jeg synes noen ganger svigermor går litt over grensa, men har funnet ut at det letteste er bare å jatte med når hun kommer med råd. Så kan jeg og mannen gjøre som vi vil. Men jeg bor i nærheten og vil ha ett best mulig forhold, da mine svigerforeldre er fantastiske

Anonymkode: 52292...ea6

Jeg holder med deg i dette. Det er heller ikke lett å være svigermor. De er jo mor til den ene parten, og har jo lyst å være inkludert og inkluderende. Det er sikkert ikke lett å være svigermor, og være redd for å gjøre noe galt uansett hva man gjør, og folk er jo forskjellige sammen med andre, enten det er venner, svigers, søsken eller egne foreldre. Det er umulig å gjøre alt riktig.

-----

Derfor, TS, synes jeg du kanskje må slutte å henge seg opp i alt svigermor gjør, gå litt i seg selv og forstå at når du har valgt en mann og fått barn med ham, så vil jo svigerfamilien følge naturlig med på en eller annen måte. Her må du forstå at når du velger å gå inn i hans familie, så vil ikke alt bli eller være slik DU ønsker.   

Anonymkode: 9bf5b...215

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Aldri hatt problemer med svigermødre.

Men nå er jeg ett ordentlig menneske selv.

Ekstremt ryddig og rent hjemme, trener mye, jobber og tar vare på de rundt meg.

Ingenting å kritisere her.

Har man mye svigerproblemer, så er man kanskje en dårlig svigerdatter, tenker jeg da.

Anonymkode: fee1e...ad1

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Aldri hatt problemer med svigermødre.

Men nå er jeg ett ordentlig menneske selv.

Ekstremt ryddig og rent hjemme, trener mye, jobber og tar vare på de rundt meg.

Ingenting å kritisere her.

Har man mye svigerproblemer, så er man kanskje en dårlig svigerdatter, tenker jeg da.

Anonymkode: fee1e...ad1

Enig i dette.

En annen ting er at det stort sett er svigerdatter som klager og har store krav til svigermor. Man hører sjeldent at svigersønn klager, noen ganger ser man svigermor klager, men svigerdatter er dominerende på klagefronten. Tenker det sier litt jeg da :) 

Anonymkode: cfc21...c97

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Enig i dette.

En annen ting er at det stort sett er svigerdatter som klager og har store krav til svigermor. Man hører sjeldent at svigersønn klager, noen ganger ser man svigermor klager, men svigerdatter er dominerende på klagefronten. Tenker det sier litt jeg da :) 

Anonymkode: cfc21...c97

Det er nok ulikheter mellom kjønnene. Vi damer har lettere for å blande oss, mens mannfolkene oftest har en mer distansert og laid-back holdning til det som foregår i hjemmet.

Jeg har med egne øyne sett hvordan en del svigermødre holder på, noen er bent frem slemme mot svigerdatteren, og jeg kjenner folk som har blitt skilt på grunn av slike konflikter. Så er det en del svigerdøtre som heller ikke er gode, så det er nok ganske jevnt fordelt. Handler mye om personlighet. De dominerende typene vil gjerne ha et ord med i laget, enten det er innen egen familie, eller andres.

Jeg tror ikke det handler om at svigerdatteren må ha "alt på stell" til enhver tid for å godtas. Hvis hun blir mislikt av svigermor, vil svigermoren alltid finne noe å utsette på henne.

Anonymkode: 3e9af...154

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 1.10.2024 den 17.09):

Jeg fatter ikke hvorfor svigermødre alltid skal stikke nesa si i alt! De kritiserer hvordan vi lever, hva vi spiser, hvordan vi oppdrar barna – ALT! Det er som om de tror de har alle svarene og at deres mening er viktigere enn vår. De er konstant på besøk, eller verre, maser på telefonen hver dag! Kan de ikke bare la oss leve våre liv i fred? Er det for mye å be om? Seriøst, det føles som om de bare er der for å irritere! Nok er nok!

Innlegget ditt er ikke så voldsomt, men overskriften er det. Jeg har hatt noen svigermødre, og har nære venner som også har har/har hatt svigermødre: ingen av dem har noensinne kvalifisert til overskriften i innlegget ditt. Jeg tror du har vært uheldig, og så tror din erfaring er universell.

Min erfaring med svigermødre, og mine venninners erfaring med svigermødre, er at de er tilbakeholdne, hyggelige, og ikke krever noe som helst, annet enn et visst nivå av omgang/besøk.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 1.10.2024 den 17.32):

Jeg kjenner egentlig ingen som klager på svigermødrene sine irl, men her inn er de alle grufulle. 

Anonymkode: 0c76a...c2b

Jeg kan være en av de. Her kan jeg klage for ingen vet hvem jeg er. Men klager jeg Irl så setter jeg jo henne i dårlig lys. Det er jeg ikke interessert i.

Anonymkode: 70950...7fc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 1.10.2024 den 17.09):

Hvor mange svigermødre har du egentlig? 

Anonymkode: 4aaf0...6be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

min første svigermor er verdens fineste menneske og vi har fortsatt veldig god kontakt, hun er fantastisk. Min andre svigermor var egentlig mest opptatt av seg og sitt men en helt OK dame jeg hadde et helt greit forhold til, hun er desverre død nå men om ikke ville vi nok hatt den samme relasjonen i dag som når jeg var gift med sønnen pga felles barn. Min nåværende svigermor derimot er mer komplisert, men det er forhldet til sønnen som er utfordringen, jeg har ikkenoe problem med henne for jeg sier ifra, setter grenser og vi har en god dialog, hun er bare vant til å være sjef i familiens liv og må av og til minnes påa t jeg ikke lar meg sjefe over ;)

Anonymkode: 58570...20d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...