Gå til innhold

Hvordan uttaler du Nora

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hora og Nora uttales jo likt, så det er hipp som happ. Det er hora og snora som ikke uttales likt. Det er kanskje vanskelig å høre, men snora uttales som man ville uttalt tora (jødenes navn på de fem mosebøker).

Uttale av tora og snora: [to:´ra]

Uttale av Nora og hora: [ho:ra]

Ordboka ville ikke skilt på disse uttalene om de var helt like.

Anonymkode: 9d36c...5f3

I naob så står det da [ho:`rə].

Men det er jo en forskjell der - tonem 1 og tonem 2.

´ trykk med tonem 1 som i betale – [beta:´lə]

` trykk med tonem 2, som i tale – [ta:`lə]

På min dialekt uttales alle tre likt, så jeg skjønte ikke helt spørsmålet 😂

Men jeg hører forskjellen om jeg tenker sånn Oslo-dialekt. Mer trykk på O-en i snora, eller? Litt som A-en i vara(-medlem).

Så forskjellen blir litt som den er på en vare og en vara.

I lydskrift er de sånn: 

vare [va:`rə]

vara [va:´ra]

Den første er rett på Nora - den hora.

Anonymkode: dd763...136

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hvilken dialekt har du som skiller markant på uttalen mellom disse?

Anonymkode: ff690...8ab

Jeg sa ikke det var markant, hora og snora har forskjellig tonem i de fleste norske dialekter (men mange har andre endelser enn -a. Tom. forskjellige, f.eks hora og snori).

Anonymkode: 59521...e00

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men tonem 2 som i bønner.

Anonymkode: 991c0...262

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Like mye trykk på o og a? nO-rA?

Altså, hvis noen ber meg bøye substantivet snor, hadde jeg nok sagt ei snor - snora, og der uttalt snora med like mye trykk på o og a (likt som jeg uttaler Nora og hora) 😂

MEN når jeg sier ordet snora i en setning, må det bli med mer trykk på o enn på a, for min del 🤣 "Kan du gi meg den snora der?" Kanskje en dialekt-greie som slår inn...

Endret av Sniff76
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det varierer.

På den tilnærma østnorske hybriden jeg snakker til daglig, som hora. På min opprinnelige vestnorske dialekt mer med tonem som i jorda. Nóra, liksom. 

Anonymkode: 5a5d6...7e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det varierer.

På den tilnærma østnorske hybriden jeg snakker til daglig, som hora. På min opprinnelige vestnorske dialekt mer med tonem som i jorda. Nóra, liksom. 

Fordi tonem 1 og tonem 2 er forskjellige i de to dialektene, eller hører de forskjellige uttalene av Nora til forskjellige tonem og rimer på helt forskjellige ord i de to dialektene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Siden jeg skarrer blir det NoRa 

Anonymkode: e4bf6...53f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 1.10.2024 den 17.56):

Fordi tonem 1 og tonem 2 er forskjellige i de to dialektene, eller hører de forskjellige uttalene av Nora til forskjellige tonem og rimer på helt forskjellige ord i de to dialektene?

Tilhører ulike tonem, tror jeg. På vestlandsdialekten rimer Nora på jorda, fora, tjora, hora (som også uttales ulikt fra østnorsk standard) og kora når det er flertall av kor og ikke verbet i fortid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme melodi som på engelsk, men med o og ikke med den engelske som går mer mot å.

Anonymkode: 2e3c5...26c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sefanja skrev (På 1.10.2024 den 17.10):

Nordnorsk er veldig nært bokmål, bare annerledes tonefall

Annerledes tonefall enn et skriftspråk?  

Anonymkode: 128f4...fe7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sefanja skrev (På 1.10.2024 den 17.10):

Nordnorsk er veldig nært bokmål, bare annerledes tonefall

Nåja. Rart at så mange sliter med nordnorske dialekter da, fordi man prater så annerledes enn de som "snakker" bokmål. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 1.10.2024 den 17.23):

Hvilken dialekt har du som skiller markant på uttalen mellom disse?

Anonymkode: ff690...8ab

Jeg er fra Oslo, og mener det er helt klar forskjell på uttale av hora og snora. Beste måten å beskrive det på for meg er at tonen går opp på ho og ned på sno. Jeg klarer altså å si både hora og snora på to tydelig forskjellige måter som begge har trykk på første stavelse, der ikke den samme måten er riktig for begge. Jeg uttaler Nora på samme måte som hora, har aldri hørt det bli uttalt som snora.

Anonymkode: 26456...894

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jorda er kanskje et lettere eksempel å forstå for dere andre fra Oslo og omegn? For meg rimer hvertfall jorda på snora, men ikke på hora og Nora.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har aldri hørt Nora uttalt på noen annen måte enn med tonelag 2, altså som om det rimer på hora.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sniff76 skrev (På 1.10.2024 den 17.03):

I området vi bor (Østlandet) sier man Nora slik som hora. Like mye trykk på o og a. Snora har mer trykk på o-en.

Både Nora og snora har trykk på o. Forskjellen her er forskjell i tonem. 

Anonymkode: 2912a...be7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.10.2024 den 21.46):

Jorda er kanskje et lettere eksempel å forstå for dere andre fra Oslo og omegn? For meg rimer hvertfall jorda på snora, men ikke på hora og Nora.

Alle ordene RIMER. Men de har ulikt tonem.

Anonymkode: 2912a...be7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

De jeg kjenner som heter det nå uttaler det som hora (eller jentenavnet Tora), men jeg hadde en grandtante, født omkring 1920, som uttalte det som snora (eller hellig skrift Tora). Østlandet. 

Kanskje det er en eldre variant. Jeg syns det er penere, men tviler på om det går an å få gjennomslag for den uttalemåten når den andre er blitt så vanlig. 

Anonymkode: 37a96...98e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg uttaler (og har ikke hørt andre si det annerledes) som mora. "Mora til Nora og Tora ser norda-vinden røske i snora"= Mora, Tora, Nora uttales likt, norda- og snora uttales likt, men forskjellig fra navnet Nora. Det er en tonem-forskjell. Jeg er østlending.

Min mor er finnmarking og har ikke denne forskjellen i dialekten sin.

Anonymkode: 9b3ab...580

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her jeg bor, uttales også alle de tre ordene likt. (Altså "ora"-delen) Eneste forskjellen er at på snora ville jeg gått ned i tonefall på slutten, på Nora og hora går jeg opp

Anonymkode: e01c0...cff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uttaler snora og hora med akkurat samme tonefall... 

Anonymkode: 8f2e7...5c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...