Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har flere eldre i barnehagen. Jeg selv synes fryktelig synd på dem, spesielt slik situasjonen er nå. Det er mye å følge med på, og noen ganger må barn løfte opp, og jeg tror ikke det er en eneste unge under 8 kg der nå. Det er faktisk fysisk belastende, på toppen av alt annet son kan være galt med helse etter 60.

De på kontoret kan sikkert gå ned i stilling og trene i arbeidstida, men det har mange i barnehageyrket hverken råd eller mulighet til. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Her har man stått i arbeid siden en var ung og du mener at en ikke fortjener en ekstra ferieuke?

Anonymkode: 80afa...870

• Liker 4
Skrevet

Slutt å ta fra folk alle goder!!!!!!!

Anonymkode: a1a56...951

• Liker 2
Skrevet
Hateridioter skrev (4 minutter siden):

Jeg eier gården sammen med bonden 🤦‍♀️

Det hjelper lite dersom du ikke er ansatt der og har en annen jobb. Dersom du jobber deltid for å jobbe på gården, stiller det seg annerledes.

Skrevet
Brunello skrev (Akkurat nå):

Det hjelper lite dersom du ikke er ansatt der og har en annen jobb. Dersom du jobber deltid for å jobbe på gården, stiller det seg annerledes.

Wow, dette kan du virkelig ingenting om. 

• Liker 1
Skrevet
Hateridioter skrev (2 minutter siden):

Hva er det jeg ikke kan nok om? Jeg mener at det ikke bør gis noe som helst støtte til gårdsbruk som drives av mennesker som også har annen jobb. Da bør man enten drive for egen regning eller tvinges til å leie ut eller selge slik at andre kan drive større gårdsbruk. 

Skrevet
Brunello skrev (2 minutter siden):

Hva er det jeg ikke kan nok om? Jeg mener at det ikke bør gis noe som helst støtte til gårdsbruk som drives av mennesker som også har annen jobb. Da bør man enten drive for egen regning eller tvinges til å leie ut eller selge slik at andre kan drive større gårdsbruk. 

Hvor har jeg skrevet at bonden har annen jobb?

Skrevet
Hateridioter skrev (Akkurat nå):

Hvor har jeg skrevet at bonden har annen jobb?

Jeg mener selvsagt ikke heltidsbonden men de som bruker ferien sin til å hjelpe til. Er gården så stor at det er behov for flere ansatte, må han ansette flere. Jeg mener for øvrig at gårdsbruk bør være så store at de har mange ansatte. 
Jeg sa dette var en annen diskusjon, så vi slutter her.

Skrevet (endret)
Brunello skrev (3 minutter siden):

Jeg mener selvsagt ikke heltidsbonden men de som bruker ferien sin til å hjelpe til. Er gården så stor at det er behov for flere ansatte, må han ansette flere. Jeg mener for øvrig at gårdsbruk bør være så store at de har mange ansatte. 
Jeg sa dette var en annen diskusjon, så vi slutter her.

Vi driver selvsagt gården sammen slik det er vanlig å gjøre. 

Hvorfor skal bonden betale for at småbarnsforeldre skal få ferie i juli?

Endret av Hateridioter
  • Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

På min jobb har de som er over 60 både en ekstra ferieuke og 30 min kortere arbeidsdag. De får fra 62 enda en ferieuke. Så jeg er fullstendig utslitt med to små barn i barnehage, som helst ikke skal ha for lange dager, jeg har nettopp måttet ha ulønnet permisjon fordi minstemann ble født for tidlig, sjefen ble sur for at ikke mannen min kunne ta mer perm (selv om han, til tross for sin lederstilling, var hjemme i 7 måneder!). Vi vet at det kommer sykdom, det er helt utrolig at vi fortsatt er friske. Jeg føler jeg jobber hele døgnet, for å få fleks nok til at ungene ikke er i barnehagen for lenge. Samtidig er det hus og hage og alt mulig man må holde vedlike. Vi har ingen familie i nærheten, så null hjelp. 

Samtidig er min kollega på 65 nesten i beit for ting å gjøre. Han lever det gode liv på full lønn, mens jeg såvidt klarer å få det til å gå rundt. Hvorfor sitter jeg på kvinneguiden midt på en arbeidsdag? Jo, fordi barnehagen har stengt, en unge sover, den andre leker, og jeg har en ulønnet fridag…

Anonymkode: 78a09...855

Du stiller deg i linja med sytete småbarnsforeldre ja! De som er 60 + har vært der og gjort det du gjør nå og fortjener ekstra ferie. Du kommer dit du også og får kjenne på hvordan livet arter seg da. 

Anonymkode: c8f01...7bb

• Liker 2
Skrevet

I feel you. Helt latterlig å høre på alle som mener at småbarnslivet er så fett, med all slags goder og rettigheter i arbeidslivet. Det stemmer jo overhodet ikke, og det er den desidert travleste og mest utmattende tiden i livet.

Og jeg syns det er latterlig at folk i sin beste alder klager så. De fleste har friske kropper og tåler mye. 60 + har slitasje og vond kropp som man drar seg gjennom arbeidsdagen med. Jeg bytter any day med en småbarnsmor, bytter alder og bytter liv. 

De fleste har IKKE anledning til å jobbe redusert, av foreldre. Det er et jævla kjør fra morgen til kveld, i et arbeidsliv som blir stadig mer krevende. Hadde jeg vært uten barn, hadde jeg ikke hatt skamvett til å klage over et travelt arbeidsliv - nettopp fordi jeg har prøvd begge deler, i mange år, og vet hva som er verst.

Når jeg hører på hvilket arbeidsliv dagens ungdom ser for seg, får jeg grøsninger. Det kommer ikke til å gå bra.

Anonymkode: d38cc...3a4

• Liker 2
Skrevet

Jeg har aldri møtt en 60 åring som har hatt behov for en ekstra ferieuke. Om noe, så virker det som det er de som IKKE har behov for den ekstra ferieuken. 

Anonymkode: 763e0...eab

Da har du ikke møtt mange på den alderen! For jeg vet om mange!

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du stiller deg i linja med sytete småbarnsforeldre ja! De som er 60 + har vært der og gjort det du gjør nå og fortjener ekstra ferie. Du kommer dit du også og får kjenne på hvordan livet arter seg da. 

Men det er jo det som er hele poenget! Vi under 40 kan bare drømme om å få i nærheten så mange goder som dagens 60+ får når vi selv blir så gamle! Vi må stramme inn nå før byrden på fremtidige arbeidstakere blir alt for stor. 

Anonymkode: 8cb55...d26

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg lurer på hva slags rettigheter og velferdsgoder vi har som småbarnsforeldre jeg? Kan noen vennligst forklare? Sykt barn dager som er oppbrukt allerede i mars når ungene går i barnehage? At vi må bruke 12000,- på sommeren for å ha ungene i SFO? Eller når ungene ikke kan gå på SFO lenger og mor og far må bruke 4 uker hver i sommerferien, selvfølgelig ikke på samme tid, for at ungene skal slippe å være alene?

I tillegg må vi begge jobbe fullt, vi må stå lenger i jobben og får mindre i pensjon. Hurra så heldige vi er!

Anonymkode: 082ce...054

• Nyttig 2
Skrevet
Hateridioter skrev (28 minutter siden):

Skulle akkurat til å si det. Ingen vits å diskutere slik med folk som ikke vet fram og bak på ei ku eller ein traktor. 

• Nyttig 1
Annonse
Skrevet

5 uker ferie er altfor, altfor lite.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Men det er jo det som er hele poenget! Vi under 40 kan bare drømme om å få i nærheten så mange goder som dagens 60+ får når vi selv blir så gamle! Vi må stramme inn nå før byrden på fremtidige arbeidstakere blir alt for stor. 

Anonymkode: 8cb55...d26

Og derfor skal dagens gamle ikke få goder heller? Misunnelighet er usjarmerende! Du vet ikke hvordan det blir i framtiden så du får leve og se og ikke være så sjalu . 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg lurer på hva slags rettigheter og velferdsgoder vi har som småbarnsforeldre jeg? Kan noen vennligst forklare? Sykt barn dager som er oppbrukt allerede i mars når ungene går i barnehage? At vi må bruke 12000,- på sommeren for å ha ungene i SFO? Eller når ungene ikke kan gå på SFO lenger og mor og far må bruke 4 uker hver i sommerferien, selvfølgelig ikke på samme tid, for at ungene skal slippe å være alene?

I tillegg må vi begge jobbe fullt, vi må stå lenger i jobben og får mindre i pensjon. Hurra så heldige vi er!

Dere har helse og ungdommen, DET er en fordel! 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Dere har helse og ungdommen, DET er en fordel! 

Er det en rettighet eller et velferdsgode det da?

• Nyttig 2
Skrevet

Dere som er 60+ i dagens arbeidsliv, har hatt gullalderen og drar galant stigen opp etter dere. Dere har vært med på en rivende utvikling, har hatt de aller beste goder og forutsetninger for et godt liv, og får de beste pensjonene. 

Så spar meg sutringen, som dere påstår dagens småbarnsforeldre i arbeidslivet, står for. Det er så provoserende at jeg kunne spy.

Dere er tvert imot heldige som er på vei ut av dagens arbeidsliv. Men ser dere dette selv? Hell, no.

Anonymkode: d38cc...3a4

• Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...