Gå til innhold

60-åringer trenger ikke en ekstra ferieuke

fire24

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

De som jobber på kontor (husk at "kontor" er så mangt, mange har mye kontakt med kunder/klienter/brukere) og har bikket 60 er også slitne. Det er krevende for en 60 + å følge med på nye rutiner, nye programmer, stadig flere mennesker å forholde seg til, økende press fra arbeidsgiver osv. Hjernen fungerer ikke like raskt når man blir eldre. Å være senior i arbeidslivet er tøft, uansett yrke.

Anonymkode: b48f7...38d

Ja, det ser jeg på min jobb i akademia. De klarer ikke å følge med på de stadige omstillingene, nye systemene, lære seg programmer like fort og så videre. Jeg jobber med en del som gleder seg til å gå av med pensjon slik at de slipper dette jaget.

Anonymkode: a3e9d...3b1

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Illuminatum skrev (38 minutter siden):

Så en ekstra ferieuke når vi bikker 40 også da, eller? 

Og en ekstra til kvinner i overgangsalderen? 

Det er satt på spissen, men jeg syns det er på sin plass å diskutere hvor disse ferieukene gjør mest nytte for seg. 

Eller aller helst 6 uker til alle. 

Anonymkode: 21439...f57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja .. i fysisk og psykisk tunge yrker, bør de over 60 år beholde den sjette ferieuken - som et minimum. 

Men det er helt klart at småbarnsforeldre burde få bedre vilkår i arbeidslivet. Skal begge foreldre klare å stå i full jobb - noe 95 % av oss må - må en se på kortere arbeidsdager med full lønn, mer ferie og fridager, etc. Det er helt horribelt i arbeidslivet for mange småbarnsforeldre, slik det er i dag. Og det er kritisk at de fleste bare får étt, maks to barn.

De fleste over 60 år, har seg selv å tenke på, mye fleksibilitet og fri i utgpkt. 

Anonymkode: d38cc...3a4

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Tja .. i fysisk og psykisk tunge yrker, bør de over 60 år beholde den sjette ferieuken - som et minimum. 

Men det er helt klart at småbarnsforeldre burde få bedre vilkår i arbeidslivet. Skal begge foreldre klare å stå i full jobb - noe 95 % av oss må - må en se på kortere arbeidsdager med full lønn, mer ferie og fridager, etc. Det er helt horribelt i arbeidslivet for mange småbarnsforeldre, slik det er i dag. Og det er kritisk at de fleste bare får étt, maks to barn.

De fleste over 60 år, har seg selv å tenke på, mye fleksibilitet og fri i utgpkt. 

Utfordringen med å gi en gitt gruppe flere fordeler som flere fridager med fortsatt full lønn, kortere arbeidsdager osv. er at man risikerer at det blir mer uattraktivt å ansette fra denne gruppen. For mange seniorer over 60 kan det være vanskelig å få ny jobb, og det skyldes til dels at denne gruppen nettopp har særrettigheter som bidrar til å gjøre det mindre attraktivt for arbeidsgivere. De fleste arbeidsgivere trenger folk som kan være på jobb i normal arbeidstid i det minste. 

Anonymkode: 932de...895

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Utfordringen med å gi en gitt gruppe flere fordeler som flere fridager med fortsatt full lønn, kortere arbeidsdager osv. er at man risikerer at det blir mer uattraktivt å ansette fra denne gruppen. For mange seniorer over 60 kan det være vanskelig å få ny jobb, og det skyldes til dels at denne gruppen nettopp har særrettigheter som bidrar til å gjøre det mindre attraktivt for arbeidsgivere. De fleste arbeidsgivere trenger folk som kan være på jobb i normal arbeidstid i det minste. 

Men som nevnt, med den enorme arbeidskraftmangelen vi vil oppleve i Norge er dette et ikke-problem. Arbeidsgiveren kommer ikke til å stå i en posisjon der de kan velge bort ansatte med rett på ekstra ferieuke. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En uke mer fra 60 år.  61-2 uker .  63-3 uker frem til 70 år.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Men som nevnt, med den enorme arbeidskraftmangelen vi vil oppleve i Norge er dette et ikke-problem. Arbeidsgiveren kommer ikke til å stå i en posisjon der de kan velge bort ansatte med rett på ekstra ferieuke. 

Det andre aspektet er at skal man få dekket behovet, bør vi hente ut restarbeidsevne. Og den finnes i gruppen som trenger disse ekstra fridagene, frynsetider som trening og kortspill og ferieuker, for ikke å pensjonere seg eller bli uføretrygdet.

Vi kan ikke fortsette å kun plukke de billigste arbeidstakerne.

Når jeg nå tar å går tilbake i jobb ett år, så er det fordi jeg vet det er snakk om ett år pluss noe vikariering, og ikke i full jobb, siden det eneste jeg trenger å tenke på er kjerneoppgavene.

Jeg hadde ikke giddet om jeg skulle drive på som før.

Endret av Druid
  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Det kan bli arbeidskraftmangel i yrker som krever kvalifisert arbeidskraft, men her velger arbeidsgivere som regel å lyse ut på nytt dersom de opplever at de ikke får noen som kan yte 100% og som er kvalifisert nok. Det er ofte ikke de på 60+ som er aktuell for slike stillinger. 

Jobber som krever mye mindre grad av kvalifikasjoner har allerede mange søkere, og der er ikke de yrkene det er mangel på arbeidskraft i. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Druid skrev (15 minutter siden):

Det andre aspektet er at skal man få dekket behovet, bør vi hente ut restarbeidsevne. Og den finnes i gruppen som trenger disse ekstra fridagene, frynsetider som trening og kortspill og ferieuker, for ikke å pensjonere seg eller bli uføretrygdet.

Vi kan ikke fortsette å kun plukke de billigste arbeidstakerne.

Når jeg nå tar å går tilbake i jobb ett år, så er det fordi jeg vet det er snakk om ett år pluss noe vikariering, og ikke i full jobb, siden det eneste jeg trenger å tenke på er kjerneoppgavene.

Jeg hadde ikke giddet om jeg skulle drive på som før.

Utfordringen her er jo at arbeidsgivere foreventer at folk generelt kan jobbe 100%. Og vi ser at mange arbeidsgivere heller velger å vente med å ansette til de får søker(e) som er godt nok kvalifiserte og som kan stå i full jobb. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes absolutt man bør ha ekstra ferieuke for 60+ i fysiske yrker.

Synes ikke småbarnsforeldre trenger enda mer, den gruppa har aldri hatt flere rettigheter... 

Anonymkode: 205fe...11a

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Synes ikke småbarnsforeldre trenger enda mer, den gruppa har aldri hatt flere rettigheter... 

Hvilke rettigheter har småbarnsforeldre i dagens arbeidsliv som ikke andre har, utover sykt barn/omsorgs-dager og rett til ulønnet permisjon en viss periode? Rett til velferdspermisjon har alle arbeidstakere, ved ymse formål.

Jeg er småbarnsforelder selv, i full jobb, og lurer veldig på dette, gitt. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det kan bli arbeidskraftmangel i yrker som krever kvalifisert arbeidskraft, men her velger arbeidsgivere som regel å lyse ut på nytt dersom de opplever at de ikke får noen som kan yte 100% og som er kvalifisert nok. Det er ofte ikke de på 60+ som er aktuell for slike stillinger. 

Jobber som krever mye mindre grad av kvalifikasjoner har allerede mange søkere, og der er ikke de yrkene det er mangel på arbeidskraft i. 

Mangel på arbeidskraft vil ramme alle, selv om ikke alle merker det ennå. Økningen i antall som pensjonerer seg og stupet i antall som er i arbeidsdyktig alder rammer hele samfunnet. Faktisk kan AI til en viss grad erstatte kvalifisert personell, men sjåfører, assistenter i barnehage, sfo og helse, butikkansatte, fabrikkarbeidere i mindre grad kan erstattes av AI, så jeg tror mangelen vil bli mer dramatisk blant de uten stor krav til kvalifikasjoner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Det handler ikke så mye om hva man trenger, men om hva slag tilpasninger som kan gjøres for å få folk til å gidde å få barn. Vi trenger ikke fri på lørdager heller, vi har overlevd 6 dagers arbeidsuka før i tida, men det gir jo konsekvenser for hvordan folk velger å leve livet sitt. 

Folk må få insentiver for å få barn. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tenker at her må vi som samfunn faktisk begynne og ta inn over oss konsekvensene av fremtidsutsiktene. Det er urealistisk at vi som er unge i dag skal ha i nærheten av krav på de samme godene som de eldre har i dag. Da er det åpenbart på tide og stramme inn og bruke pengene mer fornuftig. Den modellen som er i dag må endres og fases ut og jo fortere jo bedre. Eldre må stå lenger i jobb slik er det bare. De som er gamle i dag skal prise seg lykkelige for morgendagens eldre kommer til og slite.

I 2050 vil vær pensjonist kun være dekket av kun 2 yrkesaktive personer hvor det i dag er nærmere 5 yrkesaktive per pensjonist.

Anonymkode: 3270c...872

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rastebenk skrev (18 timer siden):

Signerer denne. Bratten med flere tror visst at alle er papirflyttere i bekvemme stoler med mulighet for fleksitid og hjemmekontor. I fysisk tøffe yrker som politi, brannvesen, barnehager, syke- og hjelpepleiere, renhold og søppelkjørere osv, så bruker arbeidsfolk kroppen fullstendig opp. Hvis man fjerner goder fra disse gruppene, som allerede tjener dårligere enn sine stillesittende landsmenn, så vil antallet uføretrygdede skyte enda mer i taket.

Det er ikke ved å vri aller siste rest av arbeidskraft ut av fysisk hardtarbeidende forskallingssnekkere og hjelpepleiere over 60 år at man skal øke den norske arbeidskapasiteten. Man må derimot se mot ungdommen, hvor stadig flere faller utenfor.

I følge perspektivmeldingen faller hver femte unge voksne ut av samfunnet (nærmere bestemt 17 % av alle unge voksne mellom 18-27 år), og å tyne de eldste arbeidstakerne for sine siste krefter for å dekke opp denne tragedien; altså det er å pisse i buksa for å holde seg varm.

Man må derimot innføre en mer aktiv skole, og man må skape greie og reale arbeidsplasser som ikke krever bachelor- og mastergrad. Spesielt ikke gutter er skapt for å sitte på rumpa 95 % av tiden. Dette avsløres av at 70 % av Norges voksne befolkning nå er overvektig.

Norge har skapt et eksklusjonssamfunn hvor alle som ikke fikser 13 års stillesittende skolegang sluses direkte inn på ung ufør, i tillegg til at de enkleste jobbene har blitt automatisert bort. Det er DET som er problemet!

Politi etter gammel ordning pensjonerer seg når de er 58. De fleste får da både pensjon og jobber i eksempelvis sikkerhetsbransjen i 10 år. Det er få seniorer i operativt politi i dag.

Anonymkode: 1e5a9...e63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er snart 50, men har vel ikke følt meg mindre stresset enn på lenge. Det er jo fordi barna er store! Ingen som holder meg våken om natta, enten fordi de er små, eller tenåringer som er på tokt. Ingen jeg må kjøre, hente eller bekymre meg over. Ingen som tømmer kontoen min hver måned, eller begrenser ukene på sommeren når alt er dyrt. 

Det er mulig det endrer seg de neste 10 årene? At jeg, til tross for denne friheten, blir mer sliten? Men det pokkers kjøret jeg har vært gjennom med barn og full jobb- et sånt stress kan jeg ikke tenke meg kommer igjen. 

Egentlig så driter jeg litt i ferieuke, ettersom jeg har frihet i yrket og økonomi (nå) til å ta meg ubetalt ferie. Men slik er det jo ikke for alle. En ferieuke fra eller til vil nok uansett ikke være utslagsgivende om jeg har et godt liv som 60 åring...eller jobber.

Anonymkode: 09017...ed3

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Mangel på arbeidskraft vil ramme alle, selv om ikke alle merker det ennå. Økningen i antall som pensjonerer seg og stupet i antall som er i arbeidsdyktig alder rammer hele samfunnet. Faktisk kan AI til en viss grad erstatte kvalifisert personell, men sjåfører, assistenter i barnehage, sfo og helse, butikkansatte, fabrikkarbeidere i mindre grad kan erstattes av AI, så jeg tror mangelen vil bli mer dramatisk blant de uten stor krav til kvalifikasjoner. 

Delvis enig, men det er jo nettopp de jobbene som nevnes som ikke trenger like stor grad av kvalifikasjoner. Dvs. det er ikke mangel på arbeidskraft for disse yrkene. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker at her må vi som samfunn faktisk begynne og ta inn over oss konsekvensene av fremtidsutsiktene. Det er urealistisk at vi som er unge i dag skal ha i nærheten av krav på de samme godene som de eldre har i dag. Da er det åpenbart på tide og stramme inn og bruke pengene mer fornuftig. Den modellen som er i dag må endres og fases ut og jo fortere jo bedre. Eldre må stå lenger i jobb slik er det bare. De som er gamle i dag skal prise seg lykkelige for morgendagens eldre kommer til og slite.

I 2050 vil vær pensjonist kun være dekket av kun 2 yrkesaktive personer hvor det i dag er nærmere 5 yrkesaktive per pensjonist.

Anonymkode: 3270c...872

Jeg er mer bekymret for de yngre, for det er de som må slite ræva av seg for å ivareta oss som blir gamle. Det er de som kommer til å kjenne det best på kroppen når velferdsstaten må stramme inn - lavere pensjoner, høyere pensjonsalder, dårligere sykepengeordninger - og de må ivareta sine gamle foreldre, uten å ha særlig med søsken å lene seg på. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Delvis enig, men det er jo nettopp de jobbene som nevnes som ikke trenger like stor grad av kvalifikasjoner. Dvs. det er ikke mangel på arbeidskraft for disse yrkene. 

Jeg skjønner ikke hva du vil frem til. Når andelen i yrkesaktiv alderen mer enn halveres i Norge, så vil andelen halveres både i yrker som krever kvalifikasjonene og i yrker som ikke krever det. Behovene til helsevesenet kommer til å skyte i taket og de kommer til å slåss også om masse ukvalifisert arbeidskraft. De kommer ikke til å kunne velge bort småbarnsforeldre og 60+, og de andre nevnte yrkene vil også for færre å velge imellom fordi helse vil trekke så mange. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

For noe vås! Jeg er seksti og kjenner ingen som drev på sånn. De fleste av oss fikk barn på 90-tallet og det var ikke vanlig å være hjemmeværende eller jobbe deltid i mange år. 

Anonymkode: aad80...c31

Jobbet du i helsevesenet? Jeg kan fortelle deg at jeg ikke kjenner en eneste sykepleier eller hjelpepleier i 60-årene som ikke enten har vært hjemmeværende noen år og/eller har jobbet deltid i småbarnsfasen.

Anonymkode: 72cb2...924

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...