Tillia Skrevet 1. oktober #41 Del Skrevet 1. oktober AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg jobber med mange over 60 og de er alle enige om én ting - det er ikke NÅ de trenger den ferieuka. Den trengte de da de hadde små barn. Med tanke på at folk i dag knapt får barn og synes det er slitsomt å kombinere barn og full jobb syns jeg absolutt man burde gi en ekstra ferieuke til småbarnsforeldre i stedet. Og så kan senioruka kanskje være forbeholdt seniorer med fysisk krevende arbeid (helse, barnehage, politi etc)? Seniorene på kontoret sliter med å bruke opp den uka, og de som er ledere får enda en uke i tillegg noe som gjør det ustabilt å ha ledere over 60 for de har jo ferie i hytt og pine for å bruke det opp. 🙄 Anonymkode: 21439...f57 Enig + at det er generelt veldig variabelt hvem som har 1) helse til å bruke den ferieuka til noe kos 2) de som faktisk ennå står i jobb. Blir mao ikke særlig rettferdig for de som måtte tre ut av arbeidslivet pga helse eller rett og slett ikke holdt til 60 år. Vi betaler alle skatt så syns slike goder bør fordeles når det er mest sannsynlig at folk flest får ta ta det i bruk Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. oktober #42 Del Skrevet 1. oktober BLOMSTERKVAST skrev (1 time siden): Det er ikke noe en «får» .en blir trekt lønn. og har flere venninne og inkludert meg selv aldri hatt det så slitsomt som i 60 åra. full jobb, gamle pleitrengende 2 foreldre. Barn og barnebarn som treng hjelp.med barnepass .i ferie og høstferie ,går skift . Man blir kompensert for trekket ved høyere feriepenger. Men hvis barna dine hadde fått en sjette ferieuke hadde jo du trengt å hjelpe mindre til ved ferier... AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har kombinert 100% stilling med å ha småbarn i 12 år nå og det har gått helt fint. Jeg tenker det vil bli mye hardere å skulle jobbe fullt som senior. 9 timer mellom vaktene er lite når man er ung, spesielt om em av ungene er syk og ikke sover. Men jeg tror ikke det kan sammenlignes med om noen år når blæren ikke holder gjennom natta og jeg må opp på do og hetetoktene ødelegger nettene. Aldringen skjer, selv om vi nekter å anerkjenne den. Anonymkode: 72cb2...924 Men det er jo derfor jeg mener at den sjette ferieuka bør gis til seniorer i fysisk belastende yrker og turnusyrker. Men seniorer på kontorjobb trenger den ikke noe mer enn de med små barn. Og unnskyld meg men dobesøk på natta og hetetokter er da helt vanlig for oss som ikke nærmer oss 60 heller. Her må jeg tømme både min og barnets blære i løpet av natta. 😅 Det er helt vanlig å komme i overgangsalderen før man er ferdig med småbarn... Anonymkode: 21439...f57 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. oktober #43 Del Skrevet 1. oktober AnonymBruker skrev (1 time siden): Han jobber antagelig ikke i helse. Anonymkode: 42502...379 Men det er et valg man tar å jobbe innen helse. Alle vet at det er psykisk og fysisk krevende å jobbe med mennesker, så man vet i stor grad hva man går til. Anonymkode: 08944...4dd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fire24 Skrevet 1. oktober Forfatter #44 Del Skrevet 1. oktober AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Men det er et valg man tar å jobbe innen helse. Alle vet at det er psykisk og fysisk krevende å jobbe med mennesker, så man vet i stor grad hva man går til. Anonymkode: 08944...4dd Men da så. Sorry Olga, jeg lar hu vikaren fra Ukraina med nivå A1 i norsk ta hjemmebesøk i dag uten opplæring, fordi det har vi ikke tid til. Vi vet at du ikke spiste i går, men pytt sann! De fleste i Norge spiser for mye uansett så du skal få trekke ned snittet den uka her. Fordi jeg velger å heller ta den jobben på butikken. Drit i hva samfunnet trenger. Ingen passer på meg, så jeg passer på ingen. 6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. oktober #45 Del Skrevet 1. oktober AnonymBruker skrev (1 time siden): Enig. Er småbarnsforeldre som trenger den uka Anonymkode: 91593...a50 Nei. Anonymkode: c8f01...7bb 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. oktober #46 Del Skrevet 1. oktober Illuminatum skrev (1 time siden): Mange har vel omsorgsoppgaver for foreldre Ja det er veeeldig mange . Helt utslitt når / vis foreldrene kommer på sykehjem noen måneder før de dør. så i 60 årene er det travelt . Handle inn mat og klær ,følge til fastlege og sykehus. Vaske klær og hus til foreldrene . Gå 100% på jobb. Stille opp for barn ,med hjelp til barnebarn. En får litt hjelp av hjemmetjenesten med utlevering av medisin og dusj en gang i uken. Anonymkode: 7f68a...46d 1 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
I Grosny Skrevet 1. oktober #47 Del Skrevet 1. oktober (endret) AnonymBruker skrev (2 timer siden): ... Og 60-åringer i dag er faktisk ganske spreke, de er jo ikke noen stakkarer som må ivaretas ekstra av loven. Anonymkode: 21439...f57 Tja, mange sekstiåringer er litt slitt. De kan se bra ut, men ha skjulte feil og mangler, litt artrose, gikt, slitte ledd, nye kunstige ledd, forskjellige sykdommer... 60 er liksom ikke akkurat det nye 50 selv om mange sekstiåringer er så spreke at man skulle tro de var 50. Kropper som er litt slitt må ikke tynes for hardt. Jo eldre man blir desto mer skal det til å restituere seg. Presser man seg som om man skulle vært 30 kan man fort gå på en smell som det blir veldig tungt å komme seg fra. Endret 1. oktober av I Grosny 3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. oktober #48 Del Skrevet 1. oktober Utenom kroppslige vondter som gjerne kommer med alderen, vil jeg også si at hjernen min ikke er like sprek og smidig som før. Hørsel og konsentrasjonsevne er heller ikke like god. Man skal jobbe lenge, men ingen ønsker gamle kolleger. Anonymkode: 99e5a...887 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. oktober #49 Del Skrevet 1. oktober AnonymBruker skrev (1 time siden): Den kontordama der får ta seg en måned i januar ut i ei byggegrop med våt betong til knærne og bøye noen iskalde jern, før hun uttaler seg om hvem som trenger ferie. Anonymkode: 307d4...799 Jepp, eller jogge 18 000 skritt på en kveldsvakt med aleneansvar for 15 pasienter. Anonymkode: f9a6d...7e2 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. oktober #50 Del Skrevet 1. oktober AnonymBruker skrev (2 timer siden): Enig. Er småbarnsforeldre som trenger den uka Anonymkode: 91593...a50 De som leverer ungene i barnehagen kl 08, henter dem igjen kl 16 og legger dem kl 19? Eh, nei. Anonymkode: f9a6d...7e2 2 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. oktober #51 Del Skrevet 1. oktober AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jepp, eller jogge 18 000 skritt på en kveldsvakt med aleneansvar for 15 pasienter. Anonymkode: f9a6d...7e2 Jeg tror det er mer hensiktsmessig å gjøre de 43-45 ukene i året man jobber mer overkommelige enn å prøve å bruke en ekstra ferieuke som et slags plaster på såret. Så kanskje man skal slippe sånne slitsomme kveldsvakter når man tipper noen-og-seksti (for en levealdersjustering må nok til også her). AnonymBruker skrev (Akkurat nå): De som leverer ungene i barnehagen kl 08, henter dem igjen kl 16 og legger dem kl 19? Eh, nei. Anonymkode: f9a6d...7e2 Morsom, du… Anonymkode: dfcd0...e85 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. oktober #52 Del Skrevet 1. oktober Det er ikke alle som lever lenger. Sliterne rekker såvidt pensjonsalder Anonymkode: a72ff...1ae 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. oktober #53 Del Skrevet 1. oktober Brunello skrev (2 timer siden): Man burde innføre åtte ukers ferie for de over 60, men med en forutsetning. Ingen ferie kan tas ut i juli. Unntak for de som har barn i skolealder de bor sammen med. Vi må ha folk lenger i jobb. Da er ikke løsningen å slite de ut. Sykepleiere og andre som jobber innen helse og med fysiske yrker, kunne også hatt 6 timersdag etter 60. Skulle gjerne ha sluppet ferie i juli. I år ble jeg tvunget til 3 uker i juli og første ukene i august. Anonymkode: be1c8...590 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. oktober #54 Del Skrevet 1. oktober AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Det er ikke alle som lever lenger. Sliterne rekker såvidt pensjonsalder Anonymkode: a72ff...1ae Og noen stuper på jobb! Anonymkode: 359da...2f4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. oktober #55 Del Skrevet 1. oktober De som jobber på kontor (husk at "kontor" er så mangt, mange har mye kontakt med kunder/klienter/brukere) og har bikket 60 er også slitne. Det er krevende for en 60 + å følge med på nye rutiner, nye programmer, stadig flere mennesker å forholde seg til, økende press fra arbeidsgiver osv. Hjernen fungerer ikke like raskt når man blir eldre. Å være senior i arbeidslivet er tøft, uansett yrke. Anonymkode: b48f7...38d 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Surpomp Skrevet 1. oktober #56 Del Skrevet 1. oktober fire24 skrev (6 timer siden): https://www.nrk.no/ytring/farvel-til-seniorordninger-1.17064905 Dette var provoserende lesning. Jeg har jobbet i barnehage i over 10 år og har kun hatt 1 kollega over 60 år i denne perioden. Og de som orker å stå i omsorgsjobber i den alderen fortjener virkelig en ekstra ferieuke. Gjennomsnittlig forlater folk barnehageyrket gjennom AAP eller uføretrygd ved 52(!)år. Det finnes knapt goder i disse jobbene, så det som finnes må beholdes. Så dette også et partsinnlegg fra arbeidsgiverforeningen Spekter. https://www.spekter.no Da er det bare å stille et like dumt motforslag 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober #57 Del Skrevet 2. oktober I Grosny skrev (13 timer siden): Tja, mange sekstiåringer er litt slitt. De kan se bra ut, men ha skjulte feil og mangler, litt artrose, gikt, slitte ledd, nye kunstige ledd, forskjellige sykdommer... 60 er liksom ikke akkurat det nye 50 selv om mange sekstiåringer er så spreke at man skulle tro de var 50. Kropper som er litt slitt må ikke tynes for hardt. Jo eldre man blir desto mer skal det til å restituere seg. Presser man seg som om man skulle vært 30 kan man fort gå på en smell som det blir veldig tungt å komme seg fra. Klart man er "mer slitt", en 40-åring er jo også mer sliten enn en 20-åring men vi argumenterer jo ikke for en progressiv økning av feriedager fra man bikker 30 av den grunn, gjør vi vel? Studier viser helt tydelig at eldre i dag er friskere og har bedre funksjonsnivå enn før og det skjer ikke noe magisk når man bikker 60. Som jeg allerede har argumentert er jeg for den ferieuka i fysisk belastende yrker, men på kontor? Nei. Jeg ser ikke hvorfor man skal dulle med de eldre samtidig som unge folk er mer sykemeldt enn noensinne og får færre barn en noensinne. Vi legger ned skoler og barnehager for å ha råd til en eldreomsorg som eksploderer av dimensjoner og så forstår vi ikke hvorfor folk ikke vil få barn??? Det er jo fordi man i dette landet hyller å være gammel, ikke å produsere arbeidskraft ved å oppdra barn. Vi er mange unge som også går på en smell fordi vi skal sjonglere syke foreldre i 70-80 årene og små barn samtidig med full jobb og 14 uker skoleferie i løpet av et år. Samtidig sitter den 60 år gamle kollegaen og bestiller seg årets tredje ferie til Nice fordi hun ennå ikke har greid å bruke opp all ferien sin. True story! 😆 Jeg syns det er kjempeviktig å ivareta både foreldre og eldre i arbeidslivet, men vi må anerkjenne at det ikke er like stor fysisk slitasje å jobbe på et kontor som i fysiske yrker. Mange eldre ledere får og så lov til å gå ned i stillingsansvar og beholde lederlønnen og ha ekstra ferie. Det er jo en forskjellsbehandling i et eldrefokusert samfunn. Anonymkode: 21439...f57 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober #58 Del Skrevet 2. oktober Brunello skrev (14 timer siden): Man burde innføre åtte ukers ferie for de over 60, men med en forutsetning. Ingen ferie kan tas ut i juli. Unntak for de som har barn i skolealder de bor sammen med. Vi må ha folk lenger i jobb. Da er ikke løsningen å slite de ut. Sykepleiere og andre som jobber innen helse og med fysiske yrker, kunne også hatt 6 timersdag etter 60. Ingen ferie i juli er ikke nødvendigvis så lurt. Det er i juli det er enklest å finne vikarer. Det er ganske belastende med folk som tar ferie i november og februar og det er umulig å finne vikarer fordi studentene studerer. Ofte fører dette til overtidsarbeid på flere av de fast ansatte - dyrt og belastende. Anonymkode: 21439...f57 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober #59 Del Skrevet 2. oktober AnonymBruker skrev (15 timer siden): Det er akkurat det. De som er over 60 år nå er ofte vant til å bli forsørget av mannen, de var gjerne ute av arbeid og/eller jobbet deltid da ungene var små og kom seg ikke opp i 100% stilling før de var i 40-årene. Dermed er de mer innstilte på å gå tilbake til økonomisk avhengighet enn de som blir 60 om 10 år. I tillegg har de allerede takket forvel til en verdig pensjon og kan ikke ødelegge ytterligere for seg selv ved å gå ned i stilling mot slutten av yrkeslivet. Det er noen år til dritten virkelig treffer vifta. Nemlig når de som har vært vant med å bringe inn full lønn til husholdningen begynner å knirke i alle ledd. Det blir ikke frivillig reduksjon i stilling, men å kjøre seg i grøfta og bli uføretrygdet. Og gjennomsnittlig avgangsalder for sykepleiere er allerede nede i 59. Du skal se Bratten får det tallet ned noen år til med maset sitt om å stadig yte mer, jobbe mer ubekvemme vakter, flere helger og andre vakter med lavere bemanning og økt press. Det kommer hun til å forklare med at folk er skjørere enn før,og stille seg helt uforstående til forklaringer om tøffere arbeidshverdag. Anonymkode: 72cb2...924 For noe vås! Jeg er seksti og kjenner ingen som drev på sånn. De fleste av oss fikk barn på 90-tallet og det var ikke vanlig å være hjemmeværende eller jobbe deltid i mange år. Anonymkode: aad80...c31 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Illuminatum Skrevet 2. oktober #60 Del Skrevet 2. oktober AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Klart man er "mer slitt", en 40-åring er jo også mer sliten enn en 20-åring men vi argumenterer jo ikke for en progressiv økning av feriedager fra man bikker 30 av den grunn, gjør vi vel? Studier viser helt tydelig at eldre i dag er friskere og har bedre funksjonsnivå enn før og det skjer ikke noe magisk når man bikker 60. Anonymkode: 21439...f57 Kroppen vår eldes dramatisk to ganger i livet, sier forskere ved Stanford – i 40-årene og i 60-årene – NRK Trøndelag – Lokale nyheter, TV og radio 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå