Gå til innhold

Julebord

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen jeg trenger sårt råd. 
litt om bakgrunnen her jeg og mannen møttes på jobb. Vi har jobbet sammen helt til i år. Vi har vert sammen i veldig mange år. Jeg elsker han over alt men, han har slitt med alkohol i alle disse årene. Jeg har opplevd mange traumer i løpet av forholdet vårt. Alt fra vold til helt ekstrem oppførsel. Jeg har alltid vert der til å passe på han på julebord. Han MÅ passes på da han rett og slett kan bli helt idiot. Her er det ikke jeg som overreagerer vi snakker virkelig idiot (glattcelle idiot). 
Jeg har akseptert at ingen er perfekte. Han har gått til psykolog og gjort sitt. Men til og med da kan det hende at det av og til går over styr. Da til og med hjemme. 
Nå er det dags for julebord snart. Det er første gangen jeg og han ikke har samme arbeidsplass. Det er faktisk sånn at jeg nesten ikke tok den nye jobb muligheten pga dette. Jeg har i to dager nå vert kvalm, vondt i magen skjelver ja rett og slett en enorm angst som jeg ikke greier å bearbeide. Jeg har bedt han om å ikke dra. For min skyld men da ble han sur. Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal få han til å forstå at dette faktisk dreper meg. Er det noen her med noen gode råd. 

og ja jeg vet dette ikke høres normalt ut det er det heller ikke. Vi har en fin hverdag men gamle traumer av handlingene henger igjen og jeg greier ikke å bearbeide disse i slike situasjoner 

Anonymkode: 5ff4e...86e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Han får la være å drikke på julebordet

Eller

La han gå bananas uten og kanskje lære av konsekvensene for en gangs skyld. Du kan uansett ikke vokte som en hønemor resten av livet, dette er et ansvar han må ta selv. Selv dro jeg ifra en jeg aldri kunne stole på idet alkohol kom på bordet....

Anonymkode: 7597a...4f6

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, dette høres ikke bra ut, TS. Jeg synes dessverre ikke det høres ut som om mannen din har "gjort sitt" - han har åpenbart ikke vært villig til å innse at han faktisk har et alkoholproblem til tross for at han har gått til psykolog, og han respekterer tydeligvis ikke ditt behov for trygghet. Mitt beste råd er å sette hardt mot hardt - rusbehandling, eller skilsmisse/samlivsbrudd. Du sier at du elsker ham, men i den typen forhold som du beskriver, handler det ofte like mye om "hekt" og medavhengighet, som det handler om kjærlighet. Jeg skjønner at det ikke er dette du vil høre, og selv om du skriver at du har akseptert situasjonen, så synes jeg du skal tenke nøye gjennom om du virkelig vil ha det slik resten av livet. 

Nå er jo julebordsesongen rett rundt hjørnet, så du rekker kanskje uansett ikke å få gjort så mye, men kan du enten bli med ham på hans julebord eller alliere deg med en av hans kolleger som kan holde ham i ørene? Eventuelt kan du kreve at han overnatter på hotell, du vil ikke ha ham hjem i idiotfylla. Sørg i såfall for at han ikke får med seg husnøklene. Det blir kanskje en våkenatt på deg, men du slipper i alle fall å få hjem en drita og potensielt voldelig mann.  

Anonymkode: b5bc3...4b1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Google "medavhengighet."

Hans idioti, hans ansvar. 

Anonymkode: b0c5f...380

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde latt det gå rett til helvete. 

Nei.

Jeg hadde nok brutt. For lenge siden. 

Anonymkode: 2ee9b...b59

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er enig med de andre her, la han våkne på glattcella. Kanskje han får et ultimatum av jobben og. Muligens han tenker seg om neste gang. Din jobb er ikke å passe på han. 

Anonymkode: c3947...367

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Doris Becker skrev (14 timer siden):

Har hatt en sånn i familien. Det ordnet seg den dagen han fikk en dame som sa klart ifra. Altså en som  sa at han måtte kutte ut å drikke seg så full. Hvis ikke gadd hun ikke mer. Da sluttet han å drikke seg så full. 

Ultimatum fungerer sjeldent. Slik snur igjen den dagen de føler seg komfortabel i forholdet. Eller når man sitter der med felles bolig. For enkelte først når barna kommer. 

En som drikker for mye vil som regel falle tilbake. En som slår vil som regel falle tilbake. En som ikke bidrar på hjemmebane vil som regel falle tilbake.

Jeg droppet menn med atferd jeg ikke ønsket i mitt liv, i stedet for å prøve å forandre dem. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Ultimatum fungerer sjeldent. Slik snur igjen den dagen de føler seg komfortabel i forholdet. Eller når man sitter der med felles bolig. For enkelte først når barna kommer. 

En som drikker for mye vil som regel falle tilbake. En som slår vil som regel falle tilbake. En som ikke bidrar på hjemmebane vil som regel falle tilbake.

Jeg droppet menn med atferd jeg ikke ønsket i mitt liv, i stedet for å prøve å forandre dem. 

Ultimatum fungerer noen ganger hvis det blir gjennomført og da stort sett alltid til beste for den som stiller ultimatum. 

Alkohol eller meg? Velger personen alkoholen, er det ikke jeg som taper på det. 

Jeg også hadde droppet menn med sånn adferd, ville aldri tatt jobben med å forandre noen. Jeg er ikke en person som stiller ultimatum, skjønner de ikke bedre selv, kan ikke jeg forstå for dem. 

Anonymkode: f0330...e9f

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om han velger å drikke på julebordet så bør du vurdere å sove et annet sted sånn at du ikke er hjemme når/om han kommer hjem skikkelig full. Informer han om at han gjør dette på eget ansvar og at du ikke vil være tilgjengelig på telefon før kl 11 dagen etter.

Men han burde jo vite bedre enn å drikke når han tydeligvis ikke tåler det.

Anonymkode: 243f0...458

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Doris Becker skrev (8 timer siden):

Det fungerer ikke alltid. Men da går man. Heldigvis sluttet nevnte mann å drikke som han gjorde. Og de har i dag et godt samliv. Faren er alltid stor for at de ikke vil, men da må man ta sin veske og gå. 

Faren jeg beskriver, som er ganske vanlig, er at man holder seg en stund, ofte år.

Men en som oppfører seg slik med alkohol vil jeg aldri stole på. Plutselig så smeller det igjen når du sitter der med enebolig og to barn. Og det på ingen måte lenger er "bare" å ta sin veske og gå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...