Gå til innhold

Er det jeg som er problemet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har fått ei ny «venninne» hu kunne teknisk sett vært min mor med tanke på alder. 

Hun ytrer hele tiden at hun er her for meg, og at hun vil hjelpe. Hun fremstiller seg selv som en omsorgsperson. Jeg sliter selv psykisk.

Plutselig overser hun meg, og hun bare svarer ikke. Jeg har selv skrevet til henne at det er i orden at hun er opptatt, men hun kan i det minste si at hun er opptatt. Nå vet jeg jo ikke hva som skjer.. Har jeg gjort noe feil? Er hun sur? Eller kanskje hun bare ikke vil ha noe mer med meg å gjøre?

Er dette normalt, eller burde varsellampene lyse greit rødt?

For meg gjør det vondt da jeg åpnet meg opp for henne og hun presiserte at hun skulle være der for meg. Så jeg føler at hun strøk meg med den ene hånda og dro til meg med den andre samtidig.

Må også få presisere at jeg har vært tilgjengelig for henne dag og natt både som samtalepartner og sjåfør.

Mulig jeg overreagerer. Jeg er sårbar av type, men det gjør faktisk veldig vondt..

Anonymkode: 9657d...1cc

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Uansett om du er problemet. Eller hun er problemet. Eller det bare er dynamikken. Så er ikke dette en sunn relasjon for deg. 

Anonymkode: f2649...770

  • Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du har godt av å ikke være så avhengig av denne venninnen din. 

Ta litt avstand. Du skriver selv at du er en sårbar type, da må du også se dine begrensninger på hva som er sunt og usunt oppheng. Du overreagerer absolutt, men likevel ta litt avstand og lær av dette til senere. Ikke bli for "attached" med en gang, for du blir så såra når den andre personen ikke innfrir dine tanker om hvordan man skal reagere/være. 

Anonymkode: ba8aa...0b8

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Tror du har godt av å ikke være så avhengig av denne venninnen din. 

Ta litt avstand. Du skriver selv at du er en sårbar type, da må du også se dine begrensninger på hva som er sunt og usunt oppheng. Du overreagerer absolutt, men likevel ta litt avstand og lær av dette til senere. Ikke bli for "attached" med en gang, for du blir så såra når den andre personen ikke innfrir dine tanker om hvordan man skal reagere/være. 

Anonymkode: ba8aa...0b8

Ja, jeg tenker faktisk at jeg må distansere meg fra henne. Men at folk sier en ting og gjør noe annet virker veldig spesielt. Jeg vil ALDRI gjort det samme.

Anonymkode: 9657d...1cc

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lenge er det siden hun sluttet å svare deg? Er det timer, dager eller uker?

Anonymkode: 36832...a1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sliter hun med noe? Dette er jo veldig vanlig for dem med for eksempel angst eller depresjoner. eller til og med bare de med adhd.... men da vet du jo eventuelt det fra før av, om hun har noe av de greiene der. For da er jo intensjonen gjerne sann, hvor de ønsker å være der for deg og mener det de sier når de sier det, men så har de ikke noe kapasitet til å klare å følge opp.

Min mann og min søster har slitt med lignende, så jeg kjenner mønsteret igjen derfra. veldig vondt både for dem og for oss på utsiden. 

Anonymkode: 39277...eeb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvor lenge er det siden hun sluttet å svare deg? Er det timer, dager eller uker?

Anonymkode: 36832...a1f

Det skjedde ganske brått. Noen dager siden. Men hun er pålogga på messenger, men velger å overse det jeg skriver. Hun er også uføre og har mengder med tid tilgjengelig. Ganske tydelig at hun overser meg. Det er lov å bli opptatt, men vi var mer eller mindre i en dialog da hun plutselig kutta ut. Jeg ville skrevet til min venninne at jeg var opptatt, og at jeg svarer henne på et senere tidspunkt. Men jeg setter de fleste foran meg selv, så jeg er nok skrudd sammen litt annerledes en henne.

Anonymkode: 9657d...1cc

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Sliter hun med noe? Dette er jo veldig vanlig for dem med for eksempel angst eller depresjoner. eller til og med bare de med adhd.... men da vet du jo eventuelt det fra før av, om hun har noe av de greiene der. For da er jo intensjonen gjerne sann, hvor de ønsker å være der for deg og mener det de sier når de sier det, men så har de ikke noe kapasitet til å klare å følge opp.

Min mann og min søster har slitt med lignende, så jeg kjenner mønsteret igjen derfra. veldig vondt både for dem og for oss på utsiden. 

Anonymkode: 39277...eeb

Angst og depresjoner er det jeg som har, men ja.. Jeg mener hun har ADHD. Det bare kom så brått..Ikke før nå. Men vi får nå se da, om hun på et eller annet tidspunkt svarer meg. Jeg har jo sendt henne et par meldinger etterpå også, men hun leser dem bare ikke. Så for meg virker det som en bevisst handling fra hennes side. Jeg må vel bare ta hintet..

Anonymkode: 9657d...1cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her ser jeg at du nok er veldig avhengig av denne venninnen. Du får en veldig sterk reaksjon når hun ikke svarer deg og fortsetter å sende henne meldinger, enda hun ikke svarer. Umiddelbart tenker du at det er noe galt med deg, når det ikke nødvendigvis er tilfellet. Kanskje venninnen din er tom for energi og trenger å lade opp, eller noe har skjedd. Ja, jeg er enig i at hun kunne ha kommunisert dette, men gi henne litt tid. Å fortsette å sende flere meldinger når hun ikke svarer, kan få henne til å føle seg spist opp. Gi henne avstand nå. 

Jeg sier ikke at du er en fæl person, ts, men jeg vil sterkt råde deg til å søke opp «codependent friendships» på YouTube og innhente deg litt kunnskap om temaet. 

Anonymkode: 4eb65...f64

  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Her ser jeg at du nok er veldig avhengig av denne venninnen. Du får en veldig sterk reaksjon når hun ikke svarer deg og fortsetter å sende henne meldinger, enda hun ikke svarer. Umiddelbart tenker du at det er noe galt med deg, når det ikke nødvendigvis er tilfellet. Kanskje venninnen din er tom for energi og trenger å lade opp, eller noe har skjedd. Ja, jeg er enig i at hun kunne ha kommunisert dette, men gi henne litt tid. Å fortsette å sende flere meldinger når hun ikke svarer, kan få henne til å føle seg spist opp. Gi henne avstand nå. 

Jeg sier ikke at du er en fæl person, ts, men jeg vil sterkt råde deg til å søke opp «codependent friendships» på YouTube og innhente deg litt kunnskap om temaet. 

Anonymkode: 4eb65...f64

Jeg har sendt henne EN melding etter den hun ikke svarte på der jeg presiserer at hun i det minste kan formidle om hun er ok. Det må jeg vel kunne kreve. Nå lar jeg henne være, men så fort hun trenger meg til et eller annet så tar hun nok kontakt igjen. Kanskje jeg bør lære meg hva selvrespekt betyr? Neste gang hun spør om en tjeneste skal jeg svare nei… Hvorfor gi noe tilbake?

Anonymkode: 9657d...1cc

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Her ser jeg at du nok er veldig avhengig av denne venninnen. Du får en veldig sterk reaksjon når hun ikke svarer deg og fortsetter å sende henne meldinger, enda hun ikke svarer. Umiddelbart tenker du at det er noe galt med deg, når det ikke nødvendigvis er tilfellet. Kanskje venninnen din er tom for energi og trenger å lade opp, eller noe har skjedd. Ja, jeg er enig i at hun kunne ha kommunisert dette, men gi henne litt tid. Å fortsette å sende flere meldinger når hun ikke svarer, kan få henne til å føle seg spist opp. Gi henne avstand nå. 

Jeg sier ikke at du er en fæl person, ts, men jeg vil sterkt råde deg til å søke opp «codependent friendships» på YouTube og innhente deg litt kunnskap om temaet. 

Anonymkode: 4eb65...f64

Rettelse.. Jeg har sendt henne to. En der jeg spør om en tjeneste, og en der jeg ber henne gi lyd fra seg, og jeg ytrer min bekymring.

Anonymkode: 9657d...1cc

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg har sendt henne EN melding etter den hun ikke svarte på der jeg presiserer at hun i det minste kan formidle om hun er ok. Det må jeg vel kunne kreve. 

Anonymkode: 9657d...1cc

Altså, nei. Nei, du kan ikke kreve at venner svarer deg selv om det er en dag eller tre siden du sendte en melding. 

Ting skjer, du er usunt needy og avhengig. Det problemet eier du, ikke omgivelsene. 

Anonymkode: 8a30e...4bd

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Altså, nei. Nei, du kan ikke kreve at venner svarer deg selv om det er en dag eller tre siden du sendte en melding. 

Ting skjer, du er usunt needy og avhengig. Det problemet eier du, ikke omgivelsene. 

Anonymkode: 8a30e...4bd

Jeg skjønner det, men jeg blir oversett. Sikkert vanskelig å forstå, eller mulig jeg formulerer det dårlig. Tror mange ville kjent seg igjen… For meg handler det om høflighet og gjensidig respekt, men det er mulig at man ikke kan kreve det i dagens samfunn.

Anonymkode: 9657d...1cc

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Konklusjonen er at det er meg deg er noe feil med. Det er mottatt! Takk for svar!

Anonymkode: 9657d...1cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid trodd at et vennskap skal gå begge veier, og det gjør det ikke her. Her skal jeg leve etter hennes kjøreregler, men jeg har heldigvis andre venner. De har bedt meg om å kutte henne ut en stund. Som vanlig hører jeg ikke etter når jeg burde..🤣🙈

Anonymkode: 9657d...1cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier det har gått et par dager. Jeg kunne ha forstått reaksjonen din mer om det hadde gått et par måneder. Du fremstår intens med måten du svarer på her inne og situasjonen du forteller om. Det er ikke slik at hun nødvendigvis overser deg, hun har bare ikke kapasitet til å svare deg akkurat nå. Andre kan ikke alltid innfri dine ønsker slik du vil ha dem. Du må puste med magen, og det mener jeg på en vennlig måte. Blir sliten bare av å lese det du skriver.

Anonymkode: 4eb65...f64

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har alltid trodd at et vennskap skal gå begge veier, og det gjør det ikke her. Her skal jeg leve etter hennes kjøreregler, men jeg har heldigvis andre venner. De har bedt meg om å kutte henne ut en stund. Som vanlig hører jeg ikke etter når jeg burde..🤣🙈

Anonymkode: 9657d...1cc

Men hun skal tydeligvis måtte leve etter dine kjøreregler også... oh, the irony 

Anonymkode: 4786a...28e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja, jeg tenker faktisk at jeg må distansere meg fra henne. Men at folk sier en ting og gjør noe annet virker veldig spesielt. Jeg vil ALDRI gjort det samme.

Anonymkode: 9657d...1cc

Det vet du ikke. Man vet aldri når man møter noe i andre som man plutselig ikke klarer å håndtere. Det skjer til stadighet: folk tror de skal kunne støtte sine venner i alt, men så er det en diagnose/hendelse/tragedie som vekker gammelt grums og ikke nok med at man ikke klarer å hjelpe, man går kanskje så i kjelleren at man ikke klarer å ha en god samtale om det. Eller skammen blir så stor at det er enklere å go radio silence.

Anonymkode: 70047...eef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg skjønner det, men jeg blir oversett. Sikkert vanskelig å forstå, eller mulig jeg formulerer det dårlig. Tror mange ville kjent seg igjen… For meg handler det om høflighet og gjensidig respekt, men det er mulig at man ikke kan kreve det i dagens samfunn.

Anonymkode: 9657d...1cc

Selvfølgelig kan du ikke KREVE noe som helst. Man kan si at man vil ha noe og får man det ikke så kan msn velge hva konsekvensen blir. Men å tvinge andre? Går ikke. 

Anonymkode: 70047...eef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrev du noe upassende til henne som forklarer at hun trakk seg unna? Har dette skjedd før? Når det gjelder vennskap er det helt riktig at det må gå begge veier. Jeg hadde bare kuttet henne ut for en periode. Mister interessen for personer om de holder på sånn. Hadde likevel ikke vært avvisende når hun tar kontakt igjen. Men ikke sikkert jeg hadde giddet å stille opp som sjåfør. 

Anonymkode: c1668...2c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...