Gå til innhold

Glukosebelastningstest, men normalt blodsukker? uke 23?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg skal ta glukosebelastningstest når jeg er 25+2. Jeg er 22+6 nå og har helt normalt fastende blodsukker (tok det hjemme). Jeg tenker jo da at det er liten sannsynlighet for svangerskapsdiabetes? Eller kan jeg plutselig få høyt blodsukker om to uker liksom? Burde det ikke være litt høyt nå når det nærmer seg uke 24 som er da de fleste tar den testen?😅 Hva er dine erfaringer? Har du testet blodsukkeret ditt før uke 24 som var normalt, men at du fikk påvist svangerskapsdiabetes senere i graviditeten? Håper på svar!  

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis man kunne sett det med å bare ta fastende blodsukker uten å ta glukosebelastning, så hadde man jo gjort dette på alle uten å gjøre glukosebelastning. 

Du bestemmer selv om du vil takke nei til å gjøre glukosebelastning. All svangerskapsoppfølging er frivillig. Personlig tenker jeg at jeg ikke vil gå med uoppdaget svangerskapsdiabetes fordi det kan ha alvorlige konsekvenser, så jeg skal absolutt gjøre det (har time til det om 2 uker, når jeg er 28 uker på vei) selv om jeg ikke tror jeg har svangerskapsdiabetes.

Anonymkode: 32b97...0f6

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg hadde fint fastende, men vippet over grensen på langtids. Gikk helt fint for min del å kostholdsregulere.

En i barselsgruppa mi hadde fine prøver i uke 24, men fikk det påvist i tredje trimester.

Jeg har måtte ta den flere ganger pga at jeg har kastet opp før testen var ferdig, så har prøvd alle smakene! Anbefaler bringebær😅

Anonymkode: adbc9...72d

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet

Fint blodsukker til vanlig, men den siste måneden før glukosebelastningen gikk det nok mer og mer skeis. Langtidsblodsukkeret mitt var med andre ord helt fint (36), men strøk på fastende OG etter to timer på testen. Måtte til slutt sette insulin flere ganger daglig siste ukene før fødsel, tross helt slavisk arbeid mot jevnt blodsukker med asket-diett, 100 stikk og excelark for å følge det. 😅 Fødte likevel en liten en som var bare rett over 50 percentilen, selv om han selvsagt var estimert til å være i 90 percentilen på grunn av høyt blodsukker, og det var grunnlag for induksjon. 🙄 

Husk også at det er veldig greit å ta den testen for din egen del også. Hvis man får svangerskapsdiabetes er det 50%(!) sannsynlig at du også utvikler diabetes type 2 etter svangerskap. Det kan jo være med på å gjøre det enda mer positivt å fortsette å amme (amming beskytter mot diabetes type 2). 

• Hjerte 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...