AnonymBruker Skrevet 1. oktober #1 Del Skrevet 1. oktober Når jeg leverer inn "meldekort" hos NAV, så spør de om jeg har brukt egenmeldingsdager i perioden. Om jeg har vært syk den dagen jeg skulle vært på jobb, skal jeg svare "ja" da, eller gjelder dette kun for de dagene jeg er sykemeldt ? Jeg er 60% sykemeldt, så er derfor på jobb to dager i uken. Det samme spørsmålet gjelder sykt barn og om jeg velger å ta en feriedag den ene av de to dagene i uken som jeg ikke er sykemeldt... Håper noen forstår hva jeg mener , ser at forklaringen min er litt klumsete Anonymkode: b7dcf...3a5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. oktober #2 Del Skrevet 1. oktober Man kan ikke bruke egenmelding under sykemelding, selv om den er gradert. Så det er et veldig rart spørsmål. Barns sykdom har ingen betydning for din sykemelding. Ved uttak av ferie krysser du av for det, og betaling fra nav stanses for disse dagene. Anonymkode: 89d43...082 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. oktober #3 Del Skrevet 1. oktober AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Man kan ikke bruke egenmelding under sykemelding, selv om den er gradert. Så det er et veldig rart spørsmål. Barns sykdom har ingen betydning for din sykemelding. Ved uttak av ferie krysser du av for det, og betaling fra nav stanses for disse dagene. Anonymkode: 89d43...082 De spør jo om det på meldekortet! Altså jeg jobber to dager i uken. Så blir jeg syk den ene eller begge dagene. Skal jeg da krysse av ja i meldekortet for det ? De to dagene er jo jeg ikke sykemeldt og "under NAV". Anonymkode: b7dcf...3a5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. oktober #4 Del Skrevet 1. oktober de spør om det fordi det da trekkes lønnfor deg siden du ikkehar krav på egenmelding mens du er sykemeldt. Anonymkode: fae7f...fb6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. oktober #5 Del Skrevet 1. oktober Når jeg har søkt sykepenger har jeg og fått spørsmål om egenmelding men da er perioden dagene FØR sykemeldingen startet. Det er ikke anledning til å ta egenmelding mens man har gradert sykemelding. Egenmelding er at du sier til jobb at du er syk og er borte 1 dag, uten sykemelding. Sykt barn kan man vel ta uannsett det er ikke det som menes med egenmelding. Anonymkode: e4cd7...5a5 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. oktober #6 Del Skrevet 1. oktober Jeg syns det er så rart at man ikke setter seg inn i enkle lover og regler i forbindelse med at man er sykemeldt og mottar sykepenger. Velferdsstaten Norge kommer med både plikter og rettigheter i forbindelse med fravær ved sykdom. Egenmelding kan ikke benyttes ved gradert sykemelding, og du vil bli trukket i lønn. Anonymkode: 023ff...c37 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. oktober #7 Del Skrevet 1. oktober Du har ikke lov å bruke egenmelding de 2 dagene i uken du jobber. Du er gradert sykemeldt, du er "under NAV" hele tiden. Det er bare en avtale mellom deg og jobb når du er på jobb og når du er hjemme med sykemeldingen. Det naturlige er om det bare er snakk om 1 dag at du bare avtaler med jobben å jobb en annen dag istedet. Er det flere dager må du snakke med legen din som må justere opp sykemelding til 100% mens du er for syk til å dra på jobb. Eventuelt blir du trukket i lønn/sykepenger om du da jobber mindre enn det som er % i sykemeldingen. Er en del ting med gradert sykemelding som er litt irriterende. Du bør og være klar over at det teller på samme måte som hel sykemelding når NAV regner antall uker du har vært sykemeldt. På min jobb forskutterer jobben lønn når man er sykemeldt så jeg har kunne ta sykt barn selv om jeg var gradert sykemeldt da bare ordnet jobben det og ga meg lønn som før. Mulig de fikk mindre sykepenger tilbake fra NAV det vet jeg ikke, eller om det går på en annen kvote eller er noe arbeidsgiver bare dekker uannsett. Vet ikke hvordan det fungerer når NAV betaler sykepenger. Anonymkode: e4cd7...5a5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. oktober #8 Del Skrevet 1. oktober AnonymBruker skrev (14 minutter siden): De spør jo om det på meldekortet! Altså jeg jobber to dager i uken. Så blir jeg syk den ene eller begge dagene. Skal jeg da krysse av ja i meldekortet for det ? De to dagene er jo jeg ikke sykemeldt og "under NAV". Anonymkode: b7dcf...3a5 Skal du ha lønn for dager du ellers ville tatt egenmelding, må du i kontakt med lege og utvide sykemeldingen. Anonymkode: 89d43...082 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå