Gå til innhold

Antall voksne pr. barn i bhg, noen som kan hjelpe

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg jobber i en bhg med 4 avdelinger. 2 småbarnsavdelinger og 2 storbarnsavdelinger.

Den ene storbarnsavdelingen har kun 15 av 16 barn. 2 av 15 er under 3 år, det var ikke nok store barn derfor måtte 2 små flyttes over for å fylle plassene. Hvordan skal grunnbemanningen i en slik avdeling se ut ift. regelverket/ kravet? Noen med kunnskap som vet?

Utfordringen er at den avdelingen alltid får vikarer imens andre som også trenger vikar blir bortprioritert. Begrunnelse «de har 2 små». Nylig var det for eksempel bare 2 voksne på 17 barn på den andre storbarnsavdelingen, de fikk ingen vikar. Bare det mangler 1 voksen og til og med flere barn på avdelingen med de 2 små kommer det vikar.

Det synes jeg er fint, flott at de får vikar. Men hva med andre?? Styrer gir ingen tydelig svar.

Anonymkode: 923f5...130

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bemanningsnormen sier ansatt pr. 3/6 barn.

Pedagognormen sier 1 barnehagelærer pr. 7/14 barn.

Dette regner jeg egentlig med at du vet. Så hva spør du egentlig etter?

Avdelingen i eksempelet ditt er en avdeling med 17 plasser og skal ha 3 ansatte, der 2 er barnehagelærere (i pedagognormen sees hele barnehagen under ett, så det kan være unntak her). 

Er det for lite folk må dere skrive avvik. Hver eneste gang. 

Anonymkode: bb9af...59c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg jobber i en bhg med 4 avdelinger. 2 småbarnsavdelinger og 2 storbarnsavdelinger.

Den ene storbarnsavdelingen har kun 15 av 16 barn. 2 av 15 er under 3 år, det var ikke nok store barn derfor måtte 2 små flyttes over for å fylle plassene. Hvordan skal grunnbemanningen i en slik avdeling se ut ift. regelverket/ kravet? Noen med kunnskap som vet?

Utfordringen er at den avdelingen alltid får vikarer imens andre som også trenger vikar blir bortprioritert. Begrunnelse «de har 2 små». Nylig var det for eksempel bare 2 voksne på 17 barn på den andre storbarnsavdelingen, de fikk ingen vikar. Bare det mangler 1 voksen og til og med flere barn på avdelingen med de 2 små kommer det vikar.

Det synes jeg er fint, flott at de får vikar. Men hva med andre?? Styrer gir ingen tydelig svar.

Dette høres helt normalt ut, bemanningen er under sterkt press og personale flyttes dit styrer finner det best.

Det kan være flere faktorer her, som diagnoser blant barna etc., ikke bare alder. Barna regnes som "store barn" det året de fyller 3. Så det er gøy med barn født sent på året... Men alle reller i barnehagene handler om å spare inn mest mulig penger, ikke barnas beste.

F.eks. har garderobeareal begynt å telle som inneareal når man regner ut hvor stor en avdeling må være for å bli godkjent for ønsket barnegruppe. 

Jeg lurer på når politikerne tenker at en garderobe passer seg for lek som ikke skal forstyrres av folk som skal ut og inn, hente skiftetøy eller på do. Til info; det er aldri stille i garderoben... Men ingen hører på oss.

Anonymkode: 9592a...017

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Bemanningsnormen sier ansatt pr. 3/6 barn.

Pedagognormen sier 1 barnehagelærer pr. 7/14 barn.

Dette regner jeg egentlig med at du vet. Så hva spør du egentlig etter?

Avdelingen i eksempelet ditt er en avdeling med 17 plasser og skal ha 3 ansatte, der 2 er barnehagelærere (i pedagognormen sees hele barnehagen under ett, så det kan være unntak her). 

Er det for lite folk må dere skrive avvik. Hver eneste gang. 

Det jeg spør etter er: hvor mange ansatte skal en avdeling med totalt 15 barn ha? Der 13 er store og 2 er små?

Regnes barna som store fra nytt kalenderår eller barnehageår?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det jeg spør etter er: hvor mange ansatte skal en avdeling med totalt 15 barn ha? Der 13 er store og 2 er små?

1 voksen per 3 barn under 3 år og 1 voksen per 5 barn over 3 år. 

Anonymkode: b87a7...b81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

1 voksen per 3 barn under 3 år og 1 voksen per 5 barn over 3 år. 

I voksen per 6 barn over 3 år*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hvis de blir 3 år i år = 2,5 voksne på avdeling

Hvis de blir 3 år over nytt år= 3 voksne på avdeling pluss noen prosenter.

Anonymkode: 1ee4c...3d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Hvis de blir 3 år i år = 2,5 voksne på avdeling

Hvis de blir 3 år over nytt år= 3 voksne på avdeling pluss noen prosenter.

Anonymkode: 1ee4c...3d9

Sånn ja, jeg har hele tiden trodd at det er 1.august som er av betydning ift. barns alder og bemanning. Ikke 1. januar..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Sånn ja, jeg har hele tiden trodd at det er 1.august som er av betydning ift. barns alder og bemanning. Ikke 1. januar..

Hos oss følger bemanningen barnehageåret ikke kalenderåret.

På min yngstes avdeling er de 50/50 2020 og 2021 barn. 18 barn og 3 voksne. Mange av 2021 barna har ikke fylt tre år ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Bemanningsnormen er 1 voksen per 3 småbarn, og 1 voksne per 6 store barn. Småbarna tilsvarer derfor 2 store barn mtp bemanning, og skal dermed bemannes som om de er 17 barn. I utgpkt skal derfor begge avdelinger ha samme bemanning (3 voksne). Mulig styrer velger å prioritere avdelingen med de to småbarna ved for lite bemanning, da det i praksis er vanskeligere å være for få hvis det er flere som bruker bleie/trenger mer hjelp ved måltid/skal legges for dagsoving etc. Men etter regelverket skal begge ha vikar hvis det er under 3 ansatte per avdeling.

Anonymkode: f3ccf...e21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Den ene storbarnsavdelingen har kun 15 av 16 barn. 2 av 15 er under 3 år,

1 voksen per 6 barn over 3 år. 1 voksen per 3 barn under 3 år. Dersom de to yngste fyller 3 år før nyttår telles de som 1 plass. Fyller de etter nyttår telles de som 2 plasser. 
Dersom sistnevnte har de 17 plasser fylt opp. Det skal derfor være 3 voksne på den avdelingen. 
Dersom det er 15 reelle plasser brukt skal det 2,5 voksen inn. Tenker det er riktig av styrer å prioritere den avdelingen uansett. De bruker muligens bleie og sover fortsatt. 

Det er dritt å jobbe i barnehage. Skriv avvik, både på underbemanning og uønskede hendelser som følger, både av lav bemanning og underbemanning. 

Anonymkode: cea23...30d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det regnes med ekvivalenter. Barnehagen har plass til så og så mange ekvivalenter. Et småbarn er det samme som to storebarn. 

Anonymkode: 58a60...d4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dvs 19 ekvivalenter på avdelingen. Så da skal det være 3 voksne. En avdeling med kun 3 voksne bli jo veldig sårbar så jeg forstår styrers grunnlag for å sette inn vikar der.

Barn født i 2021 regnes som 3-åringer fra august 2024.

Anonymkode: 3e544...ac7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Beklager at jeg svarte med stor skrift. Vet ikke hvordan jeg fikk til det 🙈

Barn regnes som 3 år fra august det året de fyller 3.

Begge avdelingene skal altså ha 3 ansatte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...