Gå til innhold

Har «voksne folk» venner?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Når jeg tenker meg om så er mine egne foreldre kun med slektninger i helgene, og møter venner fra studiene til 1 julemiddag i året eller noe. Utenom det så har de liksom ikke venner. De satt alltid hjemme på ettermiddagene i ukedagene når de fortsatt var i arbeid. Nå når de er pensjonister så er de mye på hytten bare de to. 

Kollegaene i min nåværende jobb. De er hjemme eller på hytten med ektefelle og barna når de har fri. Eller besøker slekt. Virker som få av dem har venner som de treffer ofte. Noen løper marathon eller går på jakt med studievenner en gang i året. 

Grunnen til at jeg begynte å tenke på dette er fordi jeg skal på besøk i en by der jeg jobbet et år etter studiene. Alle studievennene mine dro, og kollegaene var typisk dame 45-60. 

Nå skal jeg dit på jobbreise og innser at disse damene er de eneste jeg kjenner som bor der. Det virker rart å sende melding om spørre dem om å finne på noe (jeg er 29). Jeg vet ikke hva jeg skulle foreslått. Å foreslå å ta en pils virker liksom litt «ungt»? Jeg likte dem som gruppe, men jeg vet ikke helt hva jeg skulle snakket med dem om en til en. 

Har folk på denne alderen «venner»? Når har de tid til vennene? Hva finner de på når de skal treffe dem?

Anonymkode: 37d93...9f0

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er i 50-årene og har venner. Vi shopper,går på cafe,går på tur,besøker hverandre hjemme. Planlegger treff på litt sikt. 

Anonymkode: d8091...402

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 45 og jeg har venner. Synes det er en veldig rar antakelse at man ikke skulle ha det. Vi møtes på kafé, restaurant, gå ut og drikker vin, gå på kino, gå tur m.m. 

Anonymkode: 3f28b...c4e

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det for alderen 45-60 du lurer på om folk har venner? Nå er jeg «bare» 42 da, men har selvfølgelig venner. Bruker langt mer tid på venner enn slektninger. Mine foreldre har også vennepar som de eksempelvis reiser på tur med eller møter i helgene. Mulig jeg har misforstått spørsmålet ditt, for jeg synes hele problemstillingen er rar.

Anonymkode: d88d9...506

• Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig. 

Mine foreldre i syttiårene omgås også mye venner. Det er vanlig gjennom hele livsløpet, men ofte i en litt annen form i den mest intense småbarnsfasen.

Anonymkode: 9b714...4f8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i femtiårene og har noen venner, men ikke mange. Noen har falt bort etter flyttinger osv, andre bare mister man kontakten med i årenes løp. Men de vennene jeg har, omgås jeg med nå og da. Var f.eks. på hyttetur med en venninne for et par uker siden. Skal ut og spise snart med en annen venninne. Slike ting.

Faren min derimot, på 80, han har ingen venner annet enn en nabodame som er like gammel som han. Ellers omgås han ingen venner, kun familie. Han sitter mye alene, men han klager ikke over det. Tror ikke han orker noe særlig sosialt liv, selv om han hadde hatt venner, for helsa skranter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mine foreldre hadde lite venner oppigjennom oppveksten min. De hadde kun et par jevngamle par som de møttes typ 1-2 ganger i året. Ellers hadde de fullt opp med livet: jobb, barn, seg selv og det å innhente seg. 

Men etter de bikket 60 år så begynte relasjoner å ta seg opp. Kraftig også. De begynte å møte folk overalt! På kafè, på hytta, på ferieturer, på arrangementer, hjemme, på besøk osv. Tidvis så ofte og med så mange at jeg fatter ikke hvordan de holder styr på alt. :D 

Anonymkode: 5746e...7a4

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 48 og har venner 😅 Jeg har noen gode venninner, og jeg og mannen har både felles venner som vi drar på besøk til, reiser med osv. 

Jeg har få venner fra ungdommen da. De har jeg vokst fra. Foreldre mine på 75 har mange venner. 

Anonymkode: 5d727...08e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig? Min mor som er pensjonist er langt mer sosial enn meg, planer flere ganger i uka med venninner 😅 Ut og drikke vin, dra på teater, trene osvosv. Dine foreldre er vel kanskje bare mer introverte?

Anonymkode: 28e35...c64

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Er det for alderen 45-60 du lurer på om folk har venner? Nå er jeg «bare» 42 da, men har selvfølgelig venner. Bruker langt mer tid på venner enn slektninger. Mine foreldre har også vennepar som de eksempelvis reiser på tur med eller møter i helgene. Mulig jeg har misforstått spørsmålet ditt, for jeg synes hele problemstillingen er rar.

Møter du venner mange ganger per uke slik unge gjør før barn?

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det har mer med personlighet enn alder å gjøre. Er selv i slutten av førtiårene, og har ikke mange venner, fordi jeg trives best med å slappe av hjemme sammen med samboeren min. Men har mange kollegaer på samme alser og eldre som er mye mer aktive sosialt.

Anonymkode: e7e2e...77b

• Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har både svigers og mine foreldre mange venner. Eller mange og mange, de har en god gjeng med 3-4par de omgåes med. Både med og uten partner. Dette er typisk klubbvenninner og venner de har kjent lenge.. jeg vet at mamma henger en del med kollegaer på fritiden og. De tar sånn postkassene. 

Jeg tror det er bra å ha venner. Noen å henge med, og finne på noe med. Det gir hvertfall meg energi. Jeg er en introvert ekstrovert. Jeg elsker å være med venner, og jeg elsker å slappe av i sofaen alene. Må ha balansen. 

Anonymkode: 512c3...d9a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da min mormor døde for noen år siden, 86 år gammel, satt to venninner fra syklubben som hadde holdt sammen siden gymnaset på 40-tallet, på første rad i kapellet. En annen venninne holdt tale i minnestunden og snakket om deres felles første skoledag på barneskolen. Moren min har sin gymnas-syklubb og foreldre mine har en stor felles vennegjeng som traff hverandre som tenåringer. Jeg (44) har venner fra både vgs,  studietid og nyere bekjentskaper. Vennskap og hvordan de praktiseres endres og varierer med alder og livssituasjon, men det er helt normalt å ha i alle aldre, det er ikke noe som er forbeholdt de yngre. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja har absolutt venner. Er 45, og har mye mer tid til venner nå enn for 15 år siden da ungene var små. Møter venner hjemme hos oss/dem, på shopping, konserter, reiser, hytteturer. 

Min mor på 70 har også venner som hun treffer en del, samme med svigers. 

Anonymkode: 4bbd6...585

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 60 og har venner som er fra 45 til 70 i alder. Vi treffes jevnlig, går ut og spiser, på konsert eller teater eller går tur sammen.

Vi møtes jevnlig og når vi ikke møtes tar vi gjerne en prat på telefonen.

Anonymkode: 2ec85...4f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så rart spørsmål… jeg er 44 og har masse venner. Mamma er snart 70 og har masse venner. Farmor fikk fortsatt besøk av venninner frem til hun døde som 95-åring.

Man går tur med venner, trener sammen, lager middag eller lunch sammen, prater, ler, går på konserter, på stranda, tur i fjellet eller skogen, drar på helgetur eller ferie sammen… 

Anonymkode: 267bd...a16

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ikke det. Vel, en eller to kanskje, men prater sjeldent med de dessverre.

Anonymkode: 26226...ff3

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Når jeg tenker meg om så er mine egne foreldre kun med slektninger i helgene, og møter venner fra studiene til 1 julemiddag i året eller noe. Utenom det så har de liksom ikke venner. De satt alltid hjemme på ettermiddagene i ukedagene når de fortsatt var i arbeid. Nå når de er pensjonister så er de mye på hytten bare de to. 

Kollegaene i min nåværende jobb. De er hjemme eller på hytten med ektefelle og barna når de har fri. Eller besøker slekt. Virker som få av dem har venner som de treffer ofte. Noen løper marathon eller går på jakt med studievenner en gang i året. 

Grunnen til at jeg begynte å tenke på dette er fordi jeg skal på besøk i en by der jeg jobbet et år etter studiene. Alle studievennene mine dro, og kollegaene var typisk dame 45-60. 

Nå skal jeg dit på jobbreise og innser at disse damene er de eneste jeg kjenner som bor der. Det virker rart å sende melding om spørre dem om å finne på noe (jeg er 29). Jeg vet ikke hva jeg skulle foreslått. Å foreslå å ta en pils virker liksom litt «ungt»? Jeg likte dem som gruppe, men jeg vet ikke helt hva jeg skulle snakket med dem om en til en. 

Har folk på denne alderen «venner»? Når har de tid til vennene? Hva finner de på når de skal treffe dem?

Jeg er i øvre del av den aldersgruppa, har mange venner og går gjerne ut og tae en pils med kolleger :) 

Anonymkode: 15ecd...dc4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Møter du venner mange ganger per uke slik unge gjør før barn?

Ukentlig vil jeg si. Samme som da jeg var i 20-årene. Har en krevende jobb og trenger alenetid for å lade batteriene

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal i begravelse etter min far i morgen, og der vet jeg et kommer til  være mange venner. Men jeg husker også perioder i livet der han og min mor kun var med familie. Så dette går nok i bølgedaler gjennom livet.  Min far ble over 80

Anonymkode: 3b80f...880

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...