Gå til innhold

Fsr til barna inkluderer dem ikke i prosessen med nytt barn, og nå vil de ikke til han i ferien.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min X, far til mine barn, venter baby med termin i midten av oktober. Barna våre skal være hos han i høstferien. De er vanligvis bare hos han 4 netter i mnd.

Problemet er, at ene barnet vårt (10 år) nekter å dra til han i høstferien, fordi hun er så redd for hva som skjer hvis kjæresten til pappa går i fødsel. De har ikke snakket noen ting med barna, om noe som helst ang babyen, om hva som kommer til å skje, hvor de eventuelt skal være om babyen kommer i høstferien osv.  

Jeg forklarer jo selvfølgelig (så pedagogisk jeg klarer) om hva som skjer når en baby kommer, om hvordan den vokser i magen, hvor stor den er osv. Jeg føler jeg har tatt på meg rollen som de to burde hatt i denne prosessen. 

Men det jeg ikke kan berolige dem på, er hva som vil skje om babyen vil komme når de er hos han ,hvor de skal være, hvem som skal passe dem osv. De vil hjem til meg om noe skulle skje, men faren deres hater meg og vil ikke kommunisere eller avtale noe med meg. Og alt jeg foreslår eller prøver å kommunisere, så gjør han automatsik det motsatte.  Og jeg føler heller ikke at det er mitt ansvar å prøve og få en løsning på barnepass (om så hos meg). 

jeg føler veldig lite for å sitte hjemme på kveldene eller helgene uten å kunne ta meg et glass vin når jeg (endelig) har litt alenetid, fordi jeg kanskje må kjøre å hente barna som jeg ikke en gang har avtale om å hente. Men samvittigheten min vil ikke tillate meg å kose meg med alenetid og vin hvis plutselig en av barna ringer og sier de må hentes. (Egentlig tenker jeg selv at jeg burde gi litt mer F, og drite i om han har skaffet barnevakt eller ikke, da dette helt og holdent er hans problem og langt i fra mitt, men barna blir jo skadelidende om ikke han tar ansvar, så da føler jeg at hvertfall jeg må). 

Jeg er på nippet til å si til barna at de bare skal få viljen sin og bli hjemme. For det er utrolig vanskelig å prøve å overbevise dem når jeg ikke kan berolige dem på de rette tingene. 

Burde jeg bare la dem være hjemme, eller burde jeg tvinge/overbevise dem om at de skal dra? 

Anonymkode: 53cf3...b44

• Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan ikke barna ta taxi? Jeg tenker at det er viktig at de føler seg trygge. Ville tatt imot dem med åpne armer. 

• Liker 2
  • Nyttig 3
Gjest takinova
Skrevet

Det er jo høstferie på litt forskjellige tidspunkt i Norge. Er det termin i høstferien? Hvis ikke må de dra. Du sender en melding, ikke spørrende, og forteller det du skriver her. At barna er urolige for om det er en plan for dette, og at du har betrygget dem på at pappa helt sikkert har en slik plan. Så tar du deg et glass vin mens de er borte 😉

Skrevet
Violetta skrev (4 minutter siden):

Kan ikke barna ta taxi? Jeg tenker at det er viktig at de føler seg trygge. Ville tatt imot dem med åpne armer. 

takinova skrev (3 minutter siden):

Det er jo høstferie på litt forskjellige tidspunkt i Norge. Er det termin i høstferien? Hvis ikke må de dra. Du sender en melding, ikke spørrende, og forteller det du skriver her. At barna er urolige for om det er en plan for dette, og at du har betrygget dem på at pappa helt sikkert har en slik plan. Så tar du deg et glass vin mens de er borte 😉

Gode svar.

Hvis du har tatt deg et glass vin så må far koste på barna en taxi hjem til deg, eller bringe de selv, han har tross alt ikke laget en avtale med deg om at du skal være tilgjengelig hele tiden.

Alternativt må hans nye samboer føde alene mens han er hjemme med barna han potensielt ikke har ordnet barnevakt for, det går jo fint det også, og går i så fall bare utover de som ikke evner å planlegge. 

Anonymkode: 7fd2a...0b7

• Liker 6
  • Nyttig 8
Skrevet

Det glasset med vin kan vente.

Dårlig oppførsel og manglende samarbeid fra fars side får du ikke gjort noe med. Vær der for barna dine og trygg de på at du stiller opp dersom fødsel starter mens de er hos far.

• Liker 13
  • Nyttig 2
Skrevet

Hadde lett sagt at samvær utgår grunnet usikker situasjon rundt fødsel.

Eventuelt er planen med å hente de i taxi helt grei om dere bor i relativt kort avstand fra hverandre.

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Min X, far til mine barn, venter baby med termin i midten av oktober. Barna våre skal være hos han i høstferien. De er vanligvis bare hos han 4 netter i mnd.

Problemet er, at ene barnet vårt (10 år) nekter å dra til han i høstferien, fordi hun er så redd for hva som skjer hvis kjæresten til pappa går i fødsel. De har ikke snakket noen ting med barna, om noe som helst ang babyen, om hva som kommer til å skje, hvor de eventuelt skal være om babyen kommer i høstferien osv.  

Jeg forklarer jo selvfølgelig (så pedagogisk jeg klarer) om hva som skjer når en baby kommer, om hvordan den vokser i magen, hvor stor den er osv. Jeg føler jeg har tatt på meg rollen som de to burde hatt i denne prosessen. 

Men det jeg ikke kan berolige dem på, er hva som vil skje om babyen vil komme når de er hos han ,hvor de skal være, hvem som skal passe dem osv. De vil hjem til meg om noe skulle skje, men faren deres hater meg og vil ikke kommunisere eller avtale noe med meg. Og alt jeg foreslår eller prøver å kommunisere, så gjør han automatsik det motsatte.  Og jeg føler heller ikke at det er mitt ansvar å prøve og få en løsning på barnepass (om så hos meg). 

jeg føler veldig lite for å sitte hjemme på kveldene eller helgene uten å kunne ta meg et glass vin når jeg (endelig) har litt alenetid, fordi jeg kanskje må kjøre å hente barna som jeg ikke en gang har avtale om å hente. Men samvittigheten min vil ikke tillate meg å kose meg med alenetid og vin hvis plutselig en av barna ringer og sier de må hentes. (Egentlig tenker jeg selv at jeg burde gi litt mer F, og drite i om han har skaffet barnevakt eller ikke, da dette helt og holdent er hans problem og langt i fra mitt, men barna blir jo skadelidende om ikke han tar ansvar, så da føler jeg at hvertfall jeg må). 

Jeg er på nippet til å si til barna at de bare skal få viljen sin og bli hjemme. For det er utrolig vanskelig å prøve å overbevise dem når jeg ikke kan berolige dem på de rette tingene. 

Burde jeg bare la dem være hjemme, eller burde jeg tvinge/overbevise dem om at de skal dra? 

Hold de hjemme 

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde sagt til barnet at dette går helt fint. Termin betyr ikke spesifikt at barnet kommer da, man vet ikke når barnet kommer og det kan være etter endt ferie.

Så hadde jeg trygget barnet på at dette går helt fint, og at pappa passer på. Enten er han hjemme med henne mens kona drar på sykehus, eller så sender han datter i taxi til deg (eller evt annen barnevakt han har ordnet).

Så hadde jeg sendt en vennlig melding til far om at han kan si ifra om datter skal være hos deg i høstferien i stedet.

Anonymkode: f4c89...576

• Liker 4
Skrevet

Du må slutte å ta ansvar formert som skjer hos far, TS. Send en melding og si ifra at barna er usikre/redde, men la dem ordne opp selv og betale for taxi om det trengs.

Du kan jo vurdere å bytte ut vinen med cola eller en god juice en ukes tid - denne ene gangen tåler du vel å ikke drikke alkohol? 

Anonymkode: 43825...39a

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

For det første, så hadde jeg slutta i drikke vin hver kveld. Det er ikke bra for deg, ærlig talt. Det er ikke bra å drive å drikke når man har barn hjemme heller. Og du trenger absolutt ikke drikke når dine barn er hos sin eks, som har en fødeklar kone som han plutselig må kjøre av sted og de må hentes, feks av deg.

Du kan bare avklare med din eks hva som skjer når hun føder, hvem som henter, osv. Værre er det ikke.

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg tenker at det er de voksne her som ikke kommuniserer og tenker på seg selv og hva de vil og hva de skal gjøre, og så ser de ikke barna og deres behov. 

• Nyttig 3
Skrevet

Er kommunikasjonen så umulig at du ikke kan sende en melding og si at barnet er redd fordi det ikke vet hva som skjer hvis stemor skal føde under samvær, og be far ringe barnet og fortelle hva som er planen (hvem som skal være barnevakt)? Han trenger jo ikke en gang si det til deg men kan kommunisere rett med barnet sitt. 

Så er jo barnet så stor også at jeg hadde sagt til barnet at om det er noe som skjærer seg med barnevaktplanene til far, feks at det er noen barnet ikke kjenner godt eller barnet blir utrygg, så ringer barnet deg så henter du så fort som mulig hvis det er nødvendig, eller bare er tilgjengelig for å prate på telefon. Bare trygg barnet på at du er tilgjengelig ved behov. Skjønner behovet for å kanskje gå ut og være sosial men om du ikke får noe bekreftelse på fars plan så ville jeg nok bare droppet alkohol noen dager når det er en sånn uvanlig situasjon. (Men så tenker jeg at man kan ta seg et vinglass når barnet er hjemme istedet da så om du bare skal være hjemme så ser jeg ikke helt at det er så viktig akkurat når barnet er borte)

Tenker barnet burde dra da det er jo potensielt de siste dagene med pappaen sin uten ny baby tilstede. 

Anonymkode: b6267...9cf

• Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet

Herlighet, hvis stemor går i fødsel så er vel det en såpass spesiell omstendighet at du må være raus nok til å ivareta dine egne barn de timene fødselen tar. Rart det er kjipt å ha skilte foreldre…

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
Marimma skrev (14 minutter siden):

Herlighet, hvis stemor går i fødsel så er vel det en såpass spesiell omstendighet at du må være raus nok til å ivareta dine egne barn de timene fødselen tar. Rart det er kjipt å ha skilte foreldre…

Hun skriver jo at hun vil det, og vurderer å ha barna hele høstferien, men far nekter å svare på hva som er planen hvis det skulle skje noe når han har barna.

Selvsagt kan hun holde seg hjemme og bare vente på den telefonen som kanskje ikke kommer, nettopp fordi far har lagt andre planer, men det hadde jo vært lettere om far bare svarte på hva han har tenkt å gjøre i den situasjonen.

Anonymkode: 7fd2a...0b7

• Liker 5
  • Nyttig 8
Skrevet
lillevill skrev (2 timer siden):

For det første, så hadde jeg slutta i drikke vin hver kveld. Det er ikke bra for deg, ærlig talt. Det er ikke bra å drive å drikke når man har barn hjemme heller. Og du trenger absolutt ikke drikke når dine barn er hos sin eks, som har en fødeklar kone som han plutselig må kjøre av sted og de må hentes, feks av deg.

Du kan bare avklare med din eks hva som skjer når hun føder, hvem som henter, osv. Værre er det ikke.

Herlighet ! Det var ikke spørsmålet , selvsagt kan hun drikke vin når hun r uten barn

Anonymkode: 26b39...804

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hør på 10-åringen. La de være hos deg.

Send bare en kort melding til far at barna ikke ønsker å dra til han. Om han spør noe mer om hvorfor, si det som det er: at de er redd for hva som vil skje med de om fødselen skjer i ferien fordi far ikke vil si noe og faktisk betrygge de.

Anonymkode: 093d7...85d

• Liker 6
Skrevet

Klarer virkelig ikke 10 åringen å spørre sin egen far om dette? 

Anonymkode: ef8b5...6c5

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det lurer jeg også på. «Hvor skal vi være hvis babyen kommer i ferien»? 

Høres ut som en kjip fyr som ikke klarer å kommunisere med deg! 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hun har prøvd. Men han inkluderer dem ikke. Han svarer henne ikke noe spesifikt og sier bare "det tar vi ikke nå". Så sitter hun igjen med usikkerhet og utrygghet. Det er en kjent problemstilling for barna at de aldri får noe informasjon fra han. 

lillevill skrev (2 timer siden):

Jeg har langt i fra planer om å drikke vin hver kveld. Men man vet jo aldri, og plutselig er det den ene kvelden jeg tar meg et glass og noe skjer. 

Neste gang barna er mer enn en overnatting om gangen hos far er til påske. Og jeg kan godt vente til da, det gjør meg egentlig ingenting. Men det er jo litt godt å være noe annet enn morsrollen og ha min egentid når jeg faktisk ikke har barna hos meg, kanskje invitere en god nabo på middag med god vin til, noe som er nesten et år siden sist jeg fikk sjans til å gjøre. 

Jeg kan desverre ikke "bare" avklare dette med min x-mann. Han kommuniserer ikke med meg, han hater meg og går til og med omveier rundt et helt kvartal om han tilfeldigvis skulle sett meg i byen. Han inkluderer desverre barna veldig lite også. De vet nesten ingenting om kjæresten, babyen som skal komme, eller om kjæresten og pappa skal flytte sammen eller noen andre fremtidsplaner. Som regel vet de ikke en gang hva de skal gjøre de dagene de er hos han, selv om de spør om dette. Men han gir dem aldri svar. 

Ts

• Liker 8
Skrevet

Hvorfor hater in eks deg?? Her må det jo ha vært litt grunn som kan være en årsak til at han unnlater å fortelle deg om sin nye familie situasjon. En mann legger ikke deg for har uten en grunn tenker jeg🤷

Anonymkode: ea975...d40

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...