Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg får lønn siste dagen i måneden, har timelønn. Jeg har alltid trodd at jeg har fått for den måneden vi er i. Altså, det jeg fikk 30. september gjaldt for september. Nå synes jeg at fikk lite lønn og spurte på kontoret. Får da beskjed at det jeg fikk utbetalt 30. september er det jeg jobbet i august, og siden jeg hadde ferie i august ble det litt mindre lønn nå.

Kan dette stemme?? Trodde jeg fikk for august 30. august jeg?

Anonymkode: d5724...3c8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De fleste plasser har fra en dato til en dato, med ett opphold før lønn for administrativ tid. Du skal ha lønnslipp hvor det står antall timer og få avklart hva som er datoene du må forholde deg til. 
Det er ikke vanlig å ha f.eks fom 1 aug tom 31 aug med utbetaling 31 aug. Mer vanlig vil da være f.eks 15 juli tom 15 aug med utbetaling 31 aug

Anonymkode: b4fd3...bfc

• Liker 4
Skrevet

Sånn er det her i hvertfall. Det jeg jobbet i august blir utbetalt i starten av oktober.

Anonymkode: af522...3a0

• Liker 1
Skrevet

Det er nok riktig at det er foregående måned. De som jobber med lønn i virksomheten bruker ofte litt tid på å gjør klar en lønnsutbetaling. Det skal legges inn i systemet alt om ferie, sykemeldinger, avspasering, overtid og eventuelle dietter, kjøregodtgjørelser, bompenger og alt som går i pluss og minus på lønnslippen. Hvis det er mange ansatte, tar dette tid, derfor tror jeg ingen lønnsutbetaling gjelder den måneden man faktisk får pengene, uansett hvor man jobber. For å få med alt som gjelder en lønnsmåned, må først måneden avsluttes og så må alle ansatte som har bilag og ting de skal levere til lønnskontoret, få tid til å levere dette, og så må dette behandles på lønnskontoret. 

Det er imidlertid litt uvanlig å få lønn så sent som den trettiende i måneden. Det vanlige er utbetaling mer midt i måneden, men fortsatt gjelder utbetalingen foregående måned.

Anonymkode: f5fa3...80d

• Liker 2
Skrevet

Ganske normalt det. Jobber du timer vet de jo ikke i forkant hva du jobber. Så da er det som regel en siste dato for påfølgende lønn.

Noen får fra månedenen før. Hos oss får vi lønn 12. og det avregnes den 20. i måneden før. Så 20.-12. lønnes måneden etter, altså lønnsutbetaling for 20.-20.

Anonymkode: d0130...18f

• Liker 1
Skrevet

Har du seriøst aldri sjekket lønna di før?

Det har jeg gjort siden jeg begynte å jobbe for 25 år siden.

Anonymkode: 1f4c3...805

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er imidlertid litt uvanlig å få lønn så sent som den trettiende i måneden. Det vanlige er utbetaling mer midt i måneden, men fortsatt gjelder utbetalingen foregående måned.

Anonymkode: f5fa3...80d

Nei det er ikke uvanlig å få lønn slutten av mnd. i privat sektor så er det vanlig. Alle de plassene jeg har jobbet så har vi fått lønn slutten av mnd. 

Anonymkode: 36f54...b3c

Skrevet

Hos oss ville dette vært helt riktig. Timelønnede får lønn for september den 20. oktober. Av den enkle grunn at man ikke vet hva de skal jobbe i hele oktober.

Fastlønnede får utbetalt overtid og lignende mnd etter, men Lønn for oktober i oktober.

Det er ikke bare å trykke på en knapp. Det er en lang prosess:

Butikksjef sender inn timene til Lønnsavd. mellom 1.-3. Oktober, ca 1 uke etter får butikksjef tall som skal sjekkes og godkjennes (dokumenterer f.eks hvis det mangler en egenmelding/sykemelding osv), butikksjef sender inn oppdaterte timer til Lønn klargjør til lønnskjøring, utbetaling skjer da den 20. i mnd.

Anonymkode: 2aff6...b2e

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har du seriøst aldri sjekket lønna di før?

Det har jeg gjort siden jeg begynte å jobbe for 25 år siden.

Anonymkode: 1f4c3...805

Hva er meninga med sånn uvennlige kommentarer? Sukk. 

Anonymkode: 4668c...06b

Skrevet

Velig vanlig. Det er ikke bare å trykke på en knapp for å kjøre lønn for de med timelønn, og regner med at du ikke er den eneste de skal kjøre lønn for heller. De trenger tid for å gjør den jobben. Alt fra den 10ende, 15ende, 20ende og 30efte måneden etter  er vanlig. Lønn dagen etter man har jobbet vakten tror jeg aldri har skjedd.

Anonymkode: 5dbaa...d85

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hva er meninga med sånn uvennlige kommentarer? Sukk. 

Anonymkode: 4668c...06b

I noen tilfeller blir man jo litt matt. 

Som i dette. Man må sjekke lønnsslippen sin, man bør vite om når lønna hvor hvilken jobb utbetales, faktisk. 

Anonymkode: 8ed46...4d6

Skrevet

Dette er helt normalt når man har timesbetaling.

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg får lønn siste dagen i måneden, har timelønn. Jeg har alltid trodd at jeg har fått for den måneden vi er i. Altså, det jeg fikk 30. september gjaldt for september. Nå synes jeg at fikk lite lønn og spurte på kontoret. Får da beskjed at det jeg fikk utbetalt 30. september er det jeg jobbet i august, og siden jeg hadde ferie i august ble det litt mindre lønn nå.

Tenk litt logisk da: Du reagerte altså ikke på at du fikk for mye lønn for det du trodde var august, siden du avviklet ferie da?

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Nei det er ikke uvanlig å få lønn slutten av mnd. i privat sektor så er det vanlig. Alle de plassene jeg har jobbet så har vi fått lønn slutten av mnd. 

Anonymkode: 36f54...b3c

Det var ikke det vedkommende du siterer sa, at det var uvanlig å få lønn sist i måneden.

Vedkommende mente at når man skriver timer, er det litt uvanlig at lønnen ikke kommer før 1 måned etter at timelistene er innlevert.

Jeg jobbet på timesbasis i kommunen en gang, da førte man timer per kalendermåned, og fikk utbetalingen den 12. i måneden etter. Et slikt system er etter det jeg vet mer vanlig enn man må vente helt til for eksempel 30. i måneden etter før lønn kommer.

Anonymkode: a17b7...675

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det var ikke det vedkommende du siterer sa, at det var uvanlig å få lønn sist i måneden.

Vedkommende mente at når man skriver timer, er det litt uvanlig at lønnen ikke kommer før 1 måned etter at timelistene er innlevert.

Jeg jobbet på timesbasis i kommunen en gang, da førte man timer per kalendermåned, og fikk utbetalingen den 12. i måneden etter. Et slikt system er etter det jeg vet mer vanlig enn man må vente helt til for eksempel 30. i måneden etter før lønn kommer.

Anonymkode: a17b7...675

I kommunen jeg jobber i får man lønn utbetalt den 12 oktober for perioden 16 august til 15 september. Det er nesten en måned seinere. 

Anonymkode: bc227...420

Skrevet

Jeg har to jobber. En i privat sektor, får lønn for inneværende måned derfra. Jobb i kommunen, timesbetalt. Der får jeg etterbetalt. Feks leverer timene mine 30.september(for september) og får det utbetalt 12.november.

Anonymkode: 1057d...60f

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Hvorfor leser du ikke lønnsslippen dine og setter deg inn i noe så viktig som hva og når lønnen din utbetales? 

Er du kommunalt ansatt, og skriver timer så er det hel normalt å få lønnen lenge etter at du har ført timene, slik du beskriver. 
Du må jo klare å tenke at når du leverer inn timelistene dine, så skal de timelistene gjennom mange hender før de kommer frem til lønnsutbetalinger? 

Anonymkode: 784e3...9f9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...