Gå til innhold

Leter etter en sang (husket litt av lyrikken)

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg leter etter en sang og har noen ledetråder fra lyrikken, jeg har søkt men kommer ikke nærmere så dette er long shot men allikevel.

Sangen er ganske rolig og inneholder noen strofer (ikke i rekkefølge) som er :

We`re running in the midnight

We`re running in the moonlight

I want to know.....

Searching for the good life

Tror den er fra senest 2021.

Misliker sterkt å høre sanger som jeg ikke klarer å finne igjen, er vel neppe den eneste.

Anonymkode: 1d623...880

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ikke faktisk hørt på denne sangen selv (så vet ikke om den er rolig), og den er visst fra 2016, men kan det være Moonlight av Chase Atlantic. Fant den ved å google den andre linja, den har hvertfall tekst som likner på alle du skriver, om ikke ordrett.

Anonymkode: 51f36...d88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg søkte kom Chase Atlantic - Moonlight opp. Den er ikke 100% match på teksten, men kanskje du husker litt feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Capazitet skrev (20 timer siden):

Lyrikk er dikt på.norsk

Nesten! Lyrikk er den litterære genren som er foregangsformen for dagens dikt, på samme måte som sjangeren epikk er foregangsformen for dagens romansjanger.

Det som skiller lyrikk fra dikt er at dikt forutsetter en meningsfortetning, og at lyrikk som navnet insinuerer behøver musikalitet (ordet lyrikk er hentet fra instrumentet lyre). Dikt trenger ikke å ha en bestemt metrisk rytmikk, og meningsfortetningen (dicht betyr fortette på tysk) oppstod på 1800-tallet med den romantiske perioden.

Anonymkode: 58db4...722

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Jeg har ikke faktisk hørt på denne sangen selv (så vet ikke om den er rolig), og den er visst fra 2016, men kan det være Moonlight av Chase Atlantic. Fant den ved å google den andre linja, den har hvertfall tekst som likner på alle du skriver, om ikke ordrett.

Anonymkode: 51f36...d88

Takker for innspill, det er ikke den men jeg skal lete videre.

Kanskje det er en cover.

Anonymkode: 1d623...880

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er en låt du har hørt i en spesifikk film, kan du søke på filmens soundtrack.

Anonymkode: 4d642...01c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 1.10.2024 den 22.14):

Nesten! Lyrikk er den litterære genren som er foregangsformen for dagens dikt, på samme måte som sjangeren epikk er foregangsformen for dagens romansjanger.

Det som skiller lyrikk fra dikt er at dikt forutsetter en meningsfortetning, og at lyrikk som navnet insinuerer behøver musikalitet (ordet lyrikk er hentet fra instrumentet lyre). Dikt trenger ikke å ha en bestemt metrisk rytmikk, og meningsfortetningen (dicht betyr fortette på tysk) oppstod på 1800-tallet med den romantiske perioden.

Hvor har du dette fra? Vi kan trygt kalle det lyrikk uansett om det er Sapfo, Shakespeare, Rimbaud, Celan eller Vold som har skrevet det. Fast metrum eller rim er overhodet ikke noe kriterium. Jeg er heller ikke overbevist om etymologien bak ordet "dikt". Ifølge SNL kommer det av det gammelnedertyske dichten, som betyr å sette sammen, komponere.

Derimot skiller man mellom lyriske og episke dikt (epos). De lyriske er gjerne av det kortere slaget (det vi vanligvis tenker på som "dikt"), mens et epos er et langt, fortellende diktverk. Blant de mest kjente eposdikterne finner vi Homer, Vergil og Dante. Slike tekster egner seg dårlig til populærmusikk, skjønt ordet epic brukes om en del ekstra lange progrocksanger: https://loudwire.com/best-epic-song-classic-prog-rock-bands/.

Ørlite tillegg: Det er litt forvirrende at det vi kaller tekst (i sanger) heter lyrics på engelsk. Men det visste kanskje alle her.

Endret av Pawn Hearts
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pawn Hearts skrev (5 timer siden):

Hvor har du dette fra? Vi kan trygt kalle det lyrikk uansett om det er Sapfo, Shakespeare, Rimbaud, Celan eller Vold som har skrevet det. Fast metrum eller rim er overhodet ikke noe kriterium. Jeg er heller ikke overbevist om etymologien bak ordet "dikt". Ifølge SNL kommer det av det gammelnedertyske dichten, som betyr å sette sammen, komponere.

Derimot skiller man mellom lyriske og episke dikt (epos). De lyriske er gjerne av det kortere slaget (det vi vanligvis tenker på som "dikt"), mens et epos er et langt, fortellende diktverk. Blant de mest kjente eposdikterne finner vi Homer, Vergil og Dante. Slike tekster egner seg dårlig til populærmusikk, skjønt ordet epic brukes om en del ekstra lange progrocksanger: https://loudwire.com/best-epic-song-classic-prog-rock-bands/.

Ørlite tillegg: Det er litt forvirrende at det vi kaller tekst (i sanger) heter lyrics på engelsk. Men det visste kanskje alle her.

I Norge har vi tradisjonelt ikke skilt mellom lyrikk og dikt på samme måte som de gjør på kontinentet. På tysk oppsto betydningen "sette sammen" (eller "komponere") etter at man kalte dikt for "fortetninger", slik at da vi begynte å bruke begrepet "dikt" på norsk, så hadde det allerede blitt brukt i betydningen "sette sammen" på tysk en stund, derav etymologien, men opprinnelig betydde ordet "fortette" på tysk.

Kriteriet for metrikk forsvant i løpet av 1800-tallet med romantikerne og førmodernistene, som mente at diktene ble mer oppriktige uten formlover. Isteden skulle diktene fortelle så mye som mulig med så liten flate som mulig, eller: teksten skulle (menings-) fortettes.

Så selv om vi i Norge benytter begrepene om hverandre, så er det ikke helt korrekt etter den ortodokse litteraturvitenskapen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lyrikk i dette tilfelle er egentlig bare en fornorskning av ett engelsk ord, teksten til en sang heter på engelsk lyrics.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...