Gå til innhold

Få sparken om man ikke vil slutte med hjemmekontor?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

4 stk som har hatt 100% hjemmekontor siden covid, så i flere år nå. Ny sjef vil ha alle (vi er 5 utenom sjefen) på kontoret 100%. 

Det står abeidssted på kontoret i kontraktene, som er fra lenge før covid. 

Kan vi 4 få sparken så lenge vi fortsatt gjør en god jobb? Staten.

Anonymkode: d336c...6c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da blir det kontraktsbrudd, og det kan man få både oppsigelse og advarsel på. 

Anonymkode: 9f36d...033

  • Liker 8
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Da blir det kontraktsbrudd, og det kan man få både oppsigelse og advarsel på. 

Anonymkode: 9f36d...033

Nå har arbeidsgiver allerede brutt kontrakten ved å tillate og til tider pålegge hjemmekontor, så det blir ikke så enkelt som det.

Endret av Brunello
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er staten så skal dere vell gjerne ha en egen fjernarbeidsavtale å vise til.

Anonymkode: 6bbd6...60b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

4 stk som har hatt 100% hjemmekontor siden covid, så i flere år nå. Ny sjef vil ha alle (vi er 5 utenom sjefen) på kontoret 100%. 

Det står abeidssted på kontoret i kontraktene, som er fra lenge før covid. 

Kan vi 4 få sparken så lenge vi fortsatt gjør en god jobb? Staten.

Anonymkode: d336c...6c7

Arbeidsgiver har styringsrett, som inkluderer definisjon av arbeidssted.

  • Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du lurer på om man kan få sparken om man ikke møter opp på jobb?

Anonymkode: 92f03...a91

  • Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du flyttet langt fra arbeidsstedet under denne perioden, siden du motsetter deg fysisk oppmøte? Da du ble ansatt var du vel inneforstått med kontorplass. Og hjemmekontor under pandemien forstod vel de fleste at var en midlertidig løsning.

(Jeg synes derimot det er merkelig at sjefen krever oppmøte på kontor 100%. Alle jeg kjenner i staten med lignende jobber har mulighet for delvis hjemmekontor, i det minste.)

Anonymkode: b439c...398

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I kontrakten er arbeidsstedet  på kontoret..

At kontrakten ble signert lenge før covid, er urellevant, HK (HjemmeKontor) er ett gode, og ikke en rettighet, når det ikke er spesifisert i arbeidskontrakten.. 

Se link for mer info, og siste oppdatering i endringene i hjemmekontorforskriften kom 01.07.22: 

 https://arbeidsgiver.dfo.no/personaloppfolging/arbeidssted

 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sluttet, vi var 2 som ikke ville på kontoret igjen fast. Vi prøvde oss med 2 dager i uken på kontoret, men måtte 100%. Så arbeidsgiver mistet 2 som sa opp. Det blir vanskelig for de å erstatte oss, vi har kun 1 mnd oppsigelse.

Gidder ikke godta for mye i arbeidslivet lenger, får en annen jobb uansett.

Anonymkode: e3915...714

  • Liker 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff da. Så trist at dere som de aller fleste som jobber, må møte opp på arbeidsplassen deres. Dere kan vel heller si at dere har vært heldige i en lang periode som har kunnet gå rett fra senga til pc´n. Skjønner godt at sjefen vil ha dere fysisk tilbake på jobb igjen. Og det står som du sier i kontrakten din hvor arbeidsplassen er, 

Anonymkode: f4ff6...f74

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg sluttet, vi var 2 som ikke ville på kontoret igjen fast. Vi prøvde oss med 2 dager i uken på kontoret, men måtte 100%. Så arbeidsgiver mistet 2 som sa opp. Det blir vanskelig for de å erstatte oss, vi har kun 1 mnd oppsigelse.

Gidder ikke godta for mye i arbeidslivet lenger, får en annen jobb uansett.

Anonymkode: e3915...714

Alle har en plikt til å bidra for ett godt arbeidsmiljø, så bra dere sa opp. Og dere kan ikke være veldig viktige med kun 1 mnd oppsigelsestid.

Anonymkode: ed93d...fb9

  • Liker 6
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Jeg sluttet, vi var 2 som ikke ville på kontoret igjen fast. Vi prøvde oss med 2 dager i uken på kontoret, men måtte 100%. Så arbeidsgiver mistet 2 som sa opp. Det blir vanskelig for de å erstatte oss, vi har kun 1 mnd oppsigelse.

Gidder ikke godta for mye i arbeidslivet lenger, får en annen jobb uansett.

Anonymkode: e3915...714

It der også eller? Vi har alle mulighet til å bytte jobb, men stusset litt på at 100% hjemmekontor er ok i 3 år, så får man sparken om man ikke godtar en endring over natten. 

Uaktuelt å kaste bort tid på reisevei for å sitte på et kontor bak en skjerm med headset. Hadde vært noe annet om det faktisk var behov for å samles fysisk. Vilkårene for oppsigelse ser ut til å gå på kompetanse og om man utfører jobben tilfredsstillende.

Anonymkode: d336c...6c7

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Jeg sluttet, vi var 2 som ikke ville på kontoret igjen fast. Vi prøvde oss med 2 dager i uken på kontoret, men måtte 100%. Så arbeidsgiver mistet 2 som sa opp. Det blir vanskelig for de å erstatte oss, vi har kun 1 mnd oppsigelse.

Gidder ikke godta for mye i arbeidslivet lenger, får en annen jobb uansett.

Anonymkode: e3915...714

Får alltid erstattet folk, koster bare litt penger. Hadde en kollega som døde, satt en ny på kontoret hans uka etter. 

Anonymkode: 92f03...a91

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke skjønne det maniske komplekset sjefer har, som må ha alle til å møte opp fysisk på et nitrist og bråkete kontor, når vi uansett ikke gjør noe fysisk på arbeidsplassen.

Alt er Internett- og telefonbasert. Ikke får vi snakket ansikt til ansikt hverken med kunder, sjefen eller kolleger. Vi sitter i små avlukker en og en, for oss selv. Vi har 30 minutters lunsj i små grupper på 3 og da vil alle ha det stille og spise i fred. 

Høvdingen selv sitter i et annet bygg, har et stort kontor for seg selv, deltar i et møte eller to før han drar hjem kl. 13.

Anonymkode: 15a38...4c4

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 1.10.2024 den 4.36):

Du lurer på om man kan få sparken om man ikke møter opp på jobb?

Anonymkode: 92f03...a91

TS og de andre møter på jobb, de møter ikke på kontoret - jeg tror ikke det er så enkelt som at arbeidsgiver kan gi de sparken pga hjemmekontor men de kan selvsagt gå i dialog på dette siden de har hatt tilbud om hjemmekontor i så mange år må arbeidsgiver legge frem tall som viser at det er fordelsaktig for dem at de er på kontoret. 

Anonymkode: c580e...f48

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Brunello skrev (På 30.9.2024 den 23.51):

Nå har arbeidsgiver allerede brutt kontrakten ved å tillate og til tider pålegge hjemmekontor, så det blir ikke så enkelt som det.

Lenge leve lhs jurister.

Anonymkode: 4db26...de5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å gå fra en ytterpunkt (100% hjemmekontor) til et annet (100% kontor) er ikke det mest heldige en leder kan gjøre. Gode ledere kommuniserer med sine ansatte og har dem med på store avgjørelser. Jeg kan skjønne at lederen vil ha dere litt tilbake på kontoret, men å ha dere tilbake fullt blir så tullete i dag. Hjemmekontor har kommet for å bli og er en gode i mange bedrifter. Så lenge en klarer å utføre jobben sin like bra fra sofaen hjemme som fra kontoret er det egentlig bra for arbeidsgiver på sikt også da det fører til mindre fravær.

Min mann har 2 dager hjemmekontor på kontrakten men i teorien så er han på kontoret maks 1 gang i uken. Han gjør en mye bedre jobb hjemme uten forstyrrelser. Han slipper reisevei. Migreneanfallene hans er nesten borte og dermed har han ikke hatt en eneste dag med fravær siden hjemmekontoret startet. Så mye positivt med hjemmekontor. Finnes selvfølgelig alltid de som bruker det som gjemmekontor, men har inntrykk at de ikke er flertall.

Dere kan i teorien miste jobben ja. Men det kommer an på hvordan lederen opptrer fremover. Kan dere kalle inn til møte og prøve å komme til en enighet med leder? Hvis ikke hadde jeg sett meg etter en annen jobb.

Anonymkode: 8e678...657

  • Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supermerry skrev (På 30.9.2024 den 23.56):

Arbeidsgiver har styringsrett, som inkluderer definisjon av arbeidssted.

For noen få dager siden la jeg inn kommentaren over, som er en nøytral faktagjengivelse av gjeldende norsk lovverk. Jeg fikk 14 reaksjoner, hvorav 11 negative. Dette finner jeg interessant. Dere som responderer negativt på at jeg poster en slik opplysning på spørsmål fra en annen bruker om man kan miste jobben ved å være på hjemmekontor selv om arbeidsgiver ikke ønsker det: hva er årsaken til nedstemmen? Er dere uenige med rettsreglene (hvilket man selvfølgelig er i full rett til å være)? Er dere uenige i at jeg refererer til lovverket - hvilket dere også selvfølgelig er i full rett til å være (men det er besynderlig; som å nedstemme noen som har lest den siste værmeldingen, som melder om regn)? Eller hadde dere bare en dårlig dag, og postet ned-symboler i hytt og pine? Svarene interesserer meg.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supermerry skrev (7 minutter siden):

For noen få dager siden la jeg inn kommentaren over, som er en nøytral faktagjengivelse av gjeldende norsk lovverk. Jeg fikk 14 reaksjoner, hvorav 11 negative. Dette finner jeg interessant. Dere som responderer negativt på at jeg poster en slik opplysning på spørsmål fra en annen bruker om man kan miste jobben ved å være på hjemmekontor selv om arbeidsgiver ikke ønsker det: hva er årsaken til nedstemmen? Er dere uenige med rettsreglene (hvilket man selvfølgelig er i full rett til å være)? Er dere uenige i at jeg refererer til lovverket - hvilket dere også selvfølgelig er i full rett til å være (men det er besynderlig; som å nedstemme noen som har lest den siste værmeldingen, som melder om regn)? Eller hadde dere bare en dårlig dag, og postet ned-symboler i hytt og pine? Svarene interesserer meg.

Hvor ser du negative reaksjoner? Jeg får bare opp tre alternativer, «liker», «hjerte», eller «nyttig». 

Anonymkode: bf047...86e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...