AnonymBruker Skrevet 30. september 2024 #1 Del Skrevet 30. september 2024 Står det skrevet noe sted, hvor mye "vedlikehold" som anses som "vedlikehold"? Jeg antar at å skifte en pakning går som vedlikehold, men hva om en hel del inni kran eller klosett må skiftes ut og ikke bare en gummipakning, hva da ? Er det skrevet en liste noe sted for hvor grensen går så leieboere vet hva en skal forholde seg til. Antar det lønner seg å høre med utleier uansett siden mange utleiere sikkert er noe skeptisk til å la leieboere fikse slikt selv, men greit å vite ståa juridiskt også. Anonymkode: 7109d...d75 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. september 2024 #2 Del Skrevet 30. september 2024 Dette sier loven, men jeg er usikker på definisjonene på "vedlikehold" og "tilfeldig skade". Anonymkode: 20478...716 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2024 #3 Del Skrevet 2. oktober 2024 I følge Huseierne: Sitat Leier skal bare sørge for vedlikehold av dørlåser, kraner, vannklosetter, elektriske kontakter og brytere, varmtvannsbeholdere, og inventar og utstyr som ikke er en del av den faste eiendommen (for eksempel kjøleskap). Leier skal også foreta nødvendig funksjonskontroll, rengjøring, batteriskift, testing og lignende av røykvarsler og brannslukningsutstyr. Men vi har kjørt "Trengs det verktøy tar vi ansvaret" for våre leieboere, men vi har i hovedsak studenter som leier. Så skal det også sies at det er definitivt sikrere økonomisk for vår del at vi bytter den pakningen enn en 19-åring som ikke engang kan vaske klær. Jeg tuller dessverre ikke, jeg måtte vise han hvordan vaskemaskinen i leiligheten fungerte - "Du fyller på vaskemiddel her, vrir hjulet til det programmet du ønsker og trykker start." "Hva med klærne?" "Hva med de?" "Skal de inn før eller etter du trykker start?" Anonymkode: 70025...1c4 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2024 #4 Del Skrevet 2. oktober 2024 Må leier betale for det vedlikeholdet evt koster? særlig hvis det er vanskelig å utføre, og noen ting krever jo fagmann(som el og rør). Kjenner jeg er betenkt, omjeg skal betale vedlikehold i tillegg til leie på 15 000kr/mnd. Skal leie ca 2 år nå, før jeg overtar nybygg i 2027. Men har ikke leid de siste 20 årene, og er usikker på hvor mye vedlikehold jeg må ta ansvar for. Anonymkode: f4c85...212 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2024 #5 Del Skrevet 2. oktober 2024 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Må leier betale for det vedlikeholdet evt koster? særlig hvis det er vanskelig å utføre, og noen ting krever jo fagmann(som el og rør). Kjenner jeg er betenkt, omjeg skal betale vedlikehold i tillegg til leie på 15 000kr/mnd. Skal leie ca 2 år nå, før jeg overtar nybygg i 2027. Men har ikke leid de siste 20 årene, og er usikker på hvor mye vedlikehold jeg må ta ansvar for. Anonymkode: f4c85...212 Nei. Leietaker skal ikke betale for noe utover husleie/strøm. Anonymkode: 333d3...cf4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gabriel Skrevet 2. oktober 2024 #6 Del Skrevet 2. oktober 2024 Du har ikke ansvar for skader etter normalt bruk av det som tilhørte leiligheten når du flyttet inn. Du har ansvar for å forhindre/begrense skade. Hvis et rør plutselig sprekker og vannet fosser ut så må du stoppe lekkasjen. Får du ikke tak i huseier må du øyeblikkelig kontakte rørlegger for huseiers regning og være ansvarlig i mellomtiden. (Hvis lekkasjen skyldes sprukket rør vinterstid fordi du skulle spare strøm mens du var på en ukes ferie så må du betale.) Skade som ikke skyldes normalt bruk skal du dekke. (Egen erfaring: To leieboere som sto på dolokket under seksual aktivitet. Sex er vanlig. At begge står på dolokket er ikke vanlig.) 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gabriel Skrevet 2. oktober 2024 #7 Del Skrevet 2. oktober 2024 Du må betale for skifte av lyspærer, smøring av låser vinterstid og skifte av batterier til brannvarsler. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2024 #8 Del Skrevet 2. oktober 2024 AnonymBruker skrev (På 30.9.2024 den 21.59): Dette sier loven, men jeg er usikker på definisjonene på "vedlikehold" og "tilfeldig skade". Anonymkode: 20478...716 Når lovteksten ikke gir klart svar etter bokstavtolkning, så må man gå videre ned i kildehierarkiet. Da må man lete i lovens forarbeider, som er lovproposisjonen. Anonymkode: d8e07...d36 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2024 #9 Del Skrevet 2. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Må leier betale for det vedlikeholdet evt koster? særlig hvis det er vanskelig å utføre, og noen ting krever jo fagmann(som el og rør). Kjenner jeg er betenkt, omjeg skal betale vedlikehold i tillegg til leie på 15 000kr/mnd. Skal leie ca 2 år nå, før jeg overtar nybygg i 2027. Men har ikke leid de siste 20 årene, og er usikker på hvor mye vedlikehold jeg må ta ansvar for. Anonymkode: f4c85...212 Er det noe veldig gammelt du har planer om å leie, siden du er redd for hva vedlikeholdet koster? I utgangspunktet er det bare lyspærer, batterier, pose til sentralstøvsuger og filter til ventilasjonsanlegg du trenger å tenke på. Ja, og eventuelt pakning til servantkran, men det er ikke noe som trenger å skiftes ofte akkurat. Ellers kun om du ødelegger noe. Anonymkode: 18ff8...365 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2024 #10 Del Skrevet 2. oktober 2024 Leier plikt til vedlikehold begrenser seg til vanlig hold av bolig. Som å rens sluket for hår slik at det ikke svømmer over, passe på at det er varme på når det er kaldt, lufte og rengjøre, skifte lyspærer og holde sin egen inngang fri for snø + lignende. Ting som innebærer å montere ting fra hverandre, kjøpe reservedeler eller bestille fagmann er utleiers plikt og regning. Dette er en av de tingene du betaler husleie for og som alle utleiere bør ha en liten buffer for. Anonymkode: f4bfb...861 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2024 #11 Del Skrevet 2. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Er det noe veldig gammelt du har planer om å leie, siden du er redd for hva vedlikeholdet koster? I utgangspunktet er det bare lyspærer, batterier, pose til sentralstøvsuger og filter til ventilasjonsanlegg du trenger å tenke på. Ja, og eventuelt pakning til servantkran, men det er ikke noe som trenger å skiftes ofte akkurat. Ellers kun om du ødelegger noe. Anonymkode: 18ff8...365 Det er 10 år gammelt. Jeg tenker feks pakninger og slitasjedeler, om jeg må betale ting som jeg ikke har slitt ned, men som må skiftes ila de to årene jeg leier. Og integrert kjøleskap, og vaskemaskin. Anonymkode: f4c85...212 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå