Gå til innhold

Klarer ikke å ta beslutning-flytte/mangfold


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen,

Jeg er mamma til to barn, og vi bor for øyeblikket på Rasta i Lørenskog. Vi vurderer nå å flytte til Godlia-området, som vi har hørt mye positivt om, særlig med tanke på fine omgivelser og gode skoler. Jeg er imidlertid bekymret for manglende mangfold i området.

Selv er jeg innvandrer, men født og oppvokst her i Norge. Jeg føler meg godt integrert, har høy utdanning og en ressurssterk bakgrunn. Vi snakker norsk hjemme, og verken jeg eller barna har dessverre lært morsmålet vårt, selv om vi prøver å introdusere noen elementer. Likevel er jeg redd for manglende tilhørighet og inkludering, samt følelsen av å være “annerledes” i et område som Godlia/Østensjø. Da jeg vokste opp, opplevde jeg det selv på grunn av mangel på forståelse for ulike kulturer, og jeg ønsker ikke at barna mine skal oppleve det samme, selv om jeg vet at samfunnet har utviklet seg mye siden den gang.

Jeg har lest at det er rundt 25 prosent innvandrere i området, men jeg lurer på om det kanskje er litt for lite. Jeg føler meg mest komfortabel med et mangfoldsnivå minimum 35-40 og maks 55. Høres sært ut, men for å gi litt pekepinn.  Jeg ønsker ikke at barna mine skal føle seg annerledes på grunn av hudfarge, kultur og jeg er selvfølgelig bekymret for risikoen for mobbing. Noen barn av mine venninner har kommet hjem og spurt hvorfor de er brune og ønsket å være lyse i huden. Skolebarn i første klasse. 

I tillegg er min eldste sønn høysensitiv og introvert, noe som gjør det vanskelig for ham å gli inn i nye omgivelser og etablere vennskap raskt. Dette er også en stor bekymring for meg, siden han trenger litt ekstra tid og støtte for å finne sin plass i nye miljøer.

Selv om jeg er motivert til å endre miljøet og ta steget, er jeg usikker på om vi vil føle oss hjemme i et område med mindre mangfold. Jeg vet at mye handler om hvordan vi selv tilpasser oss, men jeg vil gjerne høre fra andre som kanskje har lignende erfaringer. Er det noen som har flyttet til Godlia eller nærliggende områder som har opplevd lignende bekymringer rundt mangfold og inkludering, og hvordan har dere og deres barn opplevd det?

Setter stor pris på alle råd og erfaringer!
 

Anonymkode: 1e17a...553

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bor i nærliggende område og tror Godlia har omtrent samme demografi som her. På mine barns klasselister har ca 50% navn som indikerer minoritetsbakgrunn (mange halvt etnisk norske, flere fra familier med innvandrerbakgrunn men lang botid, god variasjon av ulike etnisiteter - ikke store grupper fra en enkeltkultur, som jo tidvis er kjent for å gi utfordringer).

Godlia har godt rykte. Men Skøyenåsen ungdomsskole, som de går videre til har såpass sketchy inntrykk på meg at jeg heller ville satset på Manglerud, Bøler eller Skullerud.

Anonymkode: d3f5d...88b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg har lest at det er rundt 25 prosent innvandrere i området, men jeg lurer på om det kanskje er litt for lite. Jeg føler meg mest komfortabel med et mangfoldsnivå minimum 35-40 og maks 55. Anonymkode: 1e17a...553

Hvor finner man slik statistikk? Hadde vært interessant å sjekke ut!😊

Anonymkode: 56a55...470

Lenke til kommentar
Del på andre sider


Takk for informasjonen, det var veldig nyttig! Går barna dine på Godlia skole? Er det faktisk rundt 50/50 i deres klasser når det gjelder minoritetsbakgrunn? Jeg har også hørt at det på Skøyenåsen ungdomsskole er færre med minoritetsbakgrunn, rundt 10-20 prosent, så jeg lurer på om det stemmer.

Når det gjelder Skøyenåsen, har jeg hørt om utfordringer knyttet til russen, spesielt at det blir en stor del av livet fra 9. eller 10. klasse og gjennom hele videregående. Det bekymrer meg litt.

Når det gjelder Skullerud, har jeg lest noe negativt om miljøet der i enkelte tråder. Har du noen tanker om dette? Jeg se

Anonymkode: 1e17a...553

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Hvor finner man slik statistikk? Hadde vært interessant å sjekke ut!😊

Anonymkode: 56a55...470

Du kan sjekke kommunens sider, som baserer seg på SSB. Også ligger det dokumenter på nettet uten kilder, så vær kritisk til de☺️

Anonymkode: 1e17a...553

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine går på en naboskole. Jeg kjenner mange med unger både på Godlia og Skøyenåsen, men det er ikke egenerfart.

Statistikk juger. Både fordi det typisk er mer variert blant ungdom enn eldre, og bor mye eldre i området og fordi mange har minoritetsbakgrunn som ikke telles. Du regnes f.eks kun som innvandrer hvis født i utlandet eller av to utenlandskfødte foreldre. Jeg tenker at du likevel drar opp variasjonen om alle besteforeldrene er kinesere eller pappa vokste opp i Frankrike, og ser derfor på navn på klasselister. Inntrykket mitt er at dette er ganske likt både på vår skole og de andre i bydelen.

Skullerud hadde dårlig rykte, men er i rask endring. Manglerud og Oppsal har jevnt godt rykte.

Det kan selvsagt være tilfeldig, men alle jeg kjenner som har/hatt barn på Skøyenåsen de siste årene klager på mye rus og bråk. Samtidig godt fornøyde med det faglige og skolens innsats.

...hadde nå uansett heller bodd i hvilken som helst av disse skolekretsene enn på Rasta. 😛

Anonymkode: d3f5d...88b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan du begrunne din siste påstand? Jeg er nysgjerrig på hvorfor.


Jeg får sjekke ut Manglerud og Skullerud:-) Boligene er jo litt rimeligere der☺️ Takk for tips!

Anonymkode: 1e17a...553

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Kan du begrunne din siste påstand? Jeg er nysgjerrig på hvorfor.

Anonymkode: 1e17a...553

Bare synes stedet er døllt og ser ut som et sånn rotete norsk tettsted henslengt i en grøft. Jeg har ikke inngående kjennskap, bare vært der noen ganger.  😄

Anonymkode: d3f5d...88b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt barn både på Godlia, Trasop og Skøyenåsen. For mine barn har det vært et fantastisk sted å vokse opp, bo og gå på skole. Ene gikk ut av Skøyenåsen nå, og jeg har ikke noen store negative ting å dra opp. 
Det er nok som du sier en overvekt av ikke innvandrere, men et inkluderende og fint miljø med mange engasjerte og trygge foreldre.

Anonymkode: c6e8f...9e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har hatt barn både på Godlia, Trasop og Skøyenåsen. For mine barn har det vært et fantastisk sted å vokse opp, bo og gå på skole. Ene gikk ut av Skøyenåsen nå, og jeg har ikke noen store negative ting å dra opp. 
Det er nok som du sier en overvekt av ikke innvandrere, men et inkluderende og fint miljø med mange engasjerte og trygge foreldre.

Anonymkode: c6e8f...9e9

Takk for svar! Jeg har hørt det samme, det er nesten perfekt for oss, men mangfold er viktig i akkurat passe mengde for meg, sånn at barna mine kan vokse opp og kjenne på at de er som alle andre. Hvor stor er andelen innvandrere på Skøyenåsen skole? Og Godlia nå? 

Anonymkode: 1e17a...553

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt utenfor scope, men jeg er født og vokst opp på Rasta selv. Og ville så utrolig ikke anbefalt det til noen. Gikk på Rasta barneskole, så Løkenåsen, deretter Lørenskog vgs i noen måneder før jeg fikk bytta til Oslo PrivGym. Jeg opplevde miljøet som ekstremt «gjengene» og negativt, og at det spesielt på ungdomsskolen var mye slosskamper mellom «pakistanerne» og «tyrkerne». Opplevde helt grusomme ting, med voldtekt på skolen osv.

Jeg ville ALDRI hatt barna mine i det miljøet selv, frivillig. Det er forskjell på integrering og gjengmentaliteten du finner der.

Ser noen anbefale Skullerud. Og ja, har et par venner som er veldig fornøyd med egen oppvekst der. Hadde vurdert det veldig sterkt (..alt over Rasta, dessverre).

Anonymkode: 26f76...ab6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for at du deler erfaringene dine. Det er trist å høre at du hadde en så tøff oppvekst på Rasta. Jeg har selv ikke opplevd noe negativt foreløpig, (som jeg har hørt- barna mine går fortsatt i bhg), men jeg har også hørt at det har vært problemer med gjenger og konflikter tidligere. Det er urovekkende å høre om vold og slike alvorlige hendelser på skolene der, spesielt med tanke på barna mine. Det får meg til å tenke grundigere gjennom situasjonen.

Når det gjelder Skullerud, så er det interessant at flere har positive erfaringer derfra. Jeg har hørt litt blandet om området, spesielt knyttet til miljøet på ungdomsskolenivå. Kan du fortelle mer om hva vennene dine likte med Skullerud, og hvordan oppveksten deres var der?

Jeg har nok kommet frem til at Godlia, Trasop og Skøyenåsen ikke er aktuelle grunnet litt for homogent miljø. Skal se litt mer på Manglerud, Høyenhall og Skullerud(som er ungdomsskole?), så da er det Rustad man går på først? 

Setter stor pris på innsikten din, og takk for at du tar deg tid til å dele!

Anonymkode: 1e17a...553

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godlia er et veldig fint område, bodde der før. Jeg personlig ville flyttet.

Jeg forstår ikke hvorfor det at barnet dine ikke kan morsmålet deres skal ha betydning på dette. Den enkleste måten for barn og lære morsmål er å snakke språket mens de er små. Små barn er svamper de første årene og det er da de enklest lærer språk og det er absolutt ikke et problem å snakke flere språk hjemme samtidig. De blander litt i starten men ettervært vil barn lære å skille mellom språkene. Dette gjelder da viss mann starter fra barna er baby til 1 år.

Jeg har bodd i områder der mangfold får stor plass og steder der demografi ikke får så sterk oppmerksomhet selv om det finnes personer med ulik bakgrunn. Jeg trives best der mangfold ikke ses på som "viktig" selv om alle aksepterer hverandre og kjenner til hverandres bakgrunn. Skolene og fritids aktiviteter har også veldig ulike utfordringer er min erfaring og erfaring til øvrig familie.

Min ungdom valgte selv skolen med mangfold og en håndfull etnisk norske fremfor en bedre skole. De problemene og utfordringene som er på skolen er for meg helt fjerne selv om jeg har vokst opp i et hjem med mangfold. På foreldremøtene er det kun de aller mest resurss sterke som møter opp. Slik var det ikke på barneskolen der var det nesten 100% oppmøte vær gang, selv om elevmassen også der bestod av elever med ulik bakgrunn bare ikke på dette høye nivået. På vgs blir det sannsynligvis en skole med mer fokus på læring fremfor mangfold da min ungdom har gode nok karakterer til å komme inn på en god skole. Russetid problematikken med utestenging osv kan selvsagt bli en utfordring men kjenner flere som har kommet seg gjennom Oslo vgs skolene uten å være på buss og fortsatt hatt en god vennegjeng å være med gjennom russetiden. Så jeg velger å ikke bekymre meg for dette på forhånd.

Har vært igjennom ulike aktiviteter i oslo området og det er et stort skille mellom oppfølging av barna der det var høyt mangfold og der det var mindre. Vi ga opp aktiviteter med høyt mangfold da både treninger og videre tilbud var preget av dette og det gikk ut over tilbudet. Den ene aktiviteten vi prøvde var rett og slett uansvarlig da trenere ikke hadde kontroll da mange barn gikk der kun fordi det var gratis og ikke fordi barna hadde en oppriktig interesse. Dette forårsaket unødvendige skader så trakk barnet mitt derfra. På aktiviteter hvor det ikke var høyt mangfold var det ressurssterke foreldre også førstegenerasjons innvandrere som stilte opp og fulgte opp barna. Vil bare påpeke at etnisk bakgrunn eller botid i Norge ikke er relevant for oppfølging av egne barn men har merket meg at ressursterke innvandrere selv velger boområder med mindre mangfold for sine barn.

Bor selv litt i grenseland mellom høyt mangfold og moderat mangfold grunnet samlivsbrudd (ikke nok penger til å bo akkurat der jeg vil)

Anonymkode: 69c88...7c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk for at du deler dine erfaringer, det er veldig nyttig å høre om dette. Jeg må virkelig tenke meg grundig gjennom igjen. Jeg er helt enig med det du skriver, og jeg har merket mange av de samme utfordringene selv. Det var faktisk derfor jeg begynte å se på nye områder å flytte til. Det virker som det bare blir mer av det samme østover, spesielt med tanke på boligprisene. Jeg vet egentlig at jeg ikke bør fokusere så mye på det i seg selv, men siden jeg har mine egne opplevelser, preger det mine beslutninger og gjør meg overdrevent fokusert på det. Det viktigste er at det ikke blir en faktor i seg selv. Hvor ville du bodd, og hvor bor dere nå?

Anonymkode: 1e17a...553

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Tusen takk for at du deler dine erfaringer, det er veldig nyttig å høre om dette. Jeg må virkelig tenke meg grundig gjennom igjen. Jeg er helt enig med det du skriver, og jeg har merket mange av de samme utfordringene selv. Det var faktisk derfor jeg begynte å se på nye områder å flytte til. Det virker som det bare blir mer av det samme østover, spesielt med tanke på boligprisene. Jeg vet egentlig at jeg ikke bør fokusere så mye på det i seg selv, men siden jeg har mine egne opplevelser, preger det mine beslutninger og gjør meg overdrevent fokusert på det. Det viktigste er at det ikke blir en faktor i seg selv. Hvor ville du bodd, og hvor bor dere nå?

Anonymkode: 1e17a...553

Jeg ønsker ikke å utlevere bosted på nett da flere i området da kan kjenne meg igjen da det ikke er vanlig med samlivsbrudd her. Kunne jeg valgt fritt ville jeg blitt boende der vi bodde på Godlia. Nå som barnets nettverk har forandret seg litt så ville jeg nok valgt å ikke flytte for langt unna etablerte venner slik at de fortsatt får holdt kontakten uten at vi er naboer, eller ventet til vgs oppstart og tatt valget da. Vi har nå litt ulike behov fremfor hva våre behov var når barnet gikk på barneskolen men på generelt grunnlag ville jeg flyttet et sted med mellom 20 til 35% minoritetsbakgrunn i skolen og evt med maks på rundt 50%. Jeg synes litt mangfold er positivt men jeg foretrekker en overvekt av etnisk norske av de erfaringene jeg nevnte i forgje innlegg.

Nå er det noen år siden vi bodde i bydel Østensjø og Golia men vi var veldig fornøyd den tiden vi bodde der. Det var noen familier fra området vi bor nå som flyttet til bydel Østensjø i løpet av barneskolen. Litt ulike skoler men har kun hørt positiv erfaring fra dem. Mann er aldri garantert å havne i en god skole klasse uansett hvor man bor og for den ungdomskolen mitt barn går på nå så er akkurat den ene klassen mere velfungerende enn det som er normalen på den skolen. Så der har vi hatt flaks. Men er fortsatt en del rare problemer som klassen sliter med som jeg ikke er normalt at er et problem på skoler med mindre mangfold.

For ungdomskolen mitt barn går på nå så er det mest vanlige at elevene søker og kommer inn på en vgs med lavt karaktersnitt og høyt mangfold. Tror det er sånn ca 8 av 10 elever som er minoritetsspråklige på den skolen. Det er noen elever som har høye nok karakterer til å velge noe annet men ut i fra de jeg har snakket med og hvor tidligere elever har havnet så sier det litt om hvilket faglig nivå flertallet av elevmassen er på. Som sagt så har vi vært heldige med klassen men jeg ville valgt en skole med bedre faglig nivå og foreldre som følger opp og det blir det sannsynligvis på vgs.

Mange av ungdomskolene tar inn elever fra flere ulike skoler. Det var høyere nivå på barneskolen i området men tror det er 4 barneskoler som utgjør ungdomskolen og vi bor litt i grenseland så det var på ungdomsskolen det ble svært høyt mangfold fra litt over middels mangfold.

Anonymkode: 69c88...7c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...