AnonymBruker Skrevet 30. september 2024 #1 Skrevet 30. september 2024 Har fåttt påvist dibetes 2 og går på Metformin. Den hjelper men ikke nok. Må trene mye, og må også gå ned i vekt. Blir satt på Oxempic som hjelper for blodsukkeret- men også kan bidra til vekttap. Noen med erfaring her? Anonymkode: 237de...07c
AnonymBruker Skrevet 30. september 2024 #2 Skrevet 30. september 2024 Har prøvd det engang, og aldri igjen. Ozempic er gift, jeg klarte ikke spise, og når jeg først klarte få i meg noe så endte jeg bare opp med å kaste det opp igjen. Og dette var ikke kvalme forbundet med forhøyet blodsukkeret, dette er noe helt annet, som jeg aldri har kjent på før, eller kjent på siden. Var mildt sagt helt forjævelig, et rent helvete. Hjalp heller ikke på blodsukkeret, men fikk påvist type 1 senere, i voksen alder. Kan hende du har bedre erfaringer om du har type 2, men at noen mennesker velger helt frivillig å gå på den driten der, når den så til de grader fucker opp metabolismen, matlysten og livskvaliteten er for meg forunderlig. Anonymkode: 8976a...49b 1
AnonymBruker Skrevet 30. september 2024 #3 Skrevet 30. september 2024 Jeg fikk det for diabetes 2 for noen år siden, men tålte det dårlig. Var bare kvalm og følte meg uvel hele tiden i starten. Har i ettertid skjønt at denne bivirkningen er det som gjør at mange går ned i vekt av Ozempic. Det gjorde jeg også, for orka jo ikke spise noe. Men fikk orden på blodsukker osv, så det virka jo. Men tungt første halvåret, ja. Anonymkode: f7682...33b
AnonymBruker Skrevet 30. september 2024 #4 Skrevet 30. september 2024 Fytti, jeg var på vei inn i en dyp depresjon. Aldri igjen!!! Anonymkode: 71481...ceb 1
AnonymBruker Skrevet 30. september 2024 #5 Skrevet 30. september 2024 Jeg ble hentet av ambulanse pga store magesmerter etter knappe 3 uker på laveste dose med ozempic. Slet også med høy puls før dette skjedde. Så funket dessverre ikke for meg Anonymkode: 0c153...1a1 1
AnonymBruker Skrevet 30. september 2024 #6 Skrevet 30. september 2024 Brukte det en kort periode før jeg gikk over til annet merke siden jeg ikke har diabetes. Funka bra på vekttap. Lite til ingen bivirkninger, annet enn å ikke klare å spise opp det jeg hadde forsynt meg med. Anonymkode: 1f527...c99
AnonymBruker Skrevet 30. september 2024 #7 Skrevet 30. september 2024 Hvilke andre medisiner finnes mot diabetes 2 da? Støttemedisin der Metformin ikke er nok. ts Anonymkode: 237de...07c
AnonymBruker Skrevet 30. september 2024 #8 Skrevet 30. september 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvilke andre medisiner finnes mot diabetes 2 da? Støttemedisin der Metformin ikke er nok. ts Anonymkode: 237de...07c Insulatard som er en blading av hurtig og langtidsvirkende og taes 1-2 ganger daglig. For de hvor heller ikke det hjelper så er insulin løsningen, finnes flere type 2 diabetikere som bruker insulin. Det gir deg mer frihet i hverdagen, og muligheten til å ha et vanlig kosthold uten å måtte følge en streng diett. Anonymkode: 8976a...49b 1
aksase Skrevet 1. oktober 2024 #9 Skrevet 1. oktober 2024 Her var det mange skrekkhistorier om Ozempic. Alle de som har gode erfaringer glimrer med sitt fravær. Jeg har ikke diabetes, men jeg bruker Wegovy, som inneholder det samme(Semaglutid) som Ozempic, til vektreduksjon. Jeg har lite eller ingen bivirkninger og vekten rusler sakte og pent nedover med en kilo i uka. Ozempic/Wegovy er et svært vellykket medikament. En del opplever litt bivirkninger som de kan leve med, og noen få opplever mer alvorlige bivirkninger som gjør at de må slutte å ta Ozempic, men det finnes vel ingen medisin uten risiko for bivirkninger. På lenken under kan du lese pakningsvedlegget som følger Ozempic. Her står det også om alle kjente bivirkninger og hvor stor/liten risiko det er for de ulike bivirkningene. I følge dette, er det omkring 1 av 10 som opplever plagsomme bivirkninger. For 9 av 10 fungerer Ozempic veldig fint. https://www.felleskatalogen.no/medisin/pasienter/pil-ozempic-novo-nordisk-653969 1
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2024 #10 Skrevet 1. oktober 2024 Har brukt det ett halvt år. Merker ingenting negativt. Litt mindre matlyst og blir fort mett. Har ikke slanket meg ett gram. Virker bra på blodsukkeret og spiser ganske normalt nå. Trenger ikke gå til kontroll på 6 mnd, før 6 uker. Anonymkode: 42048...901
fjær Skrevet 1. oktober 2024 #11 Skrevet 1. oktober 2024 Bruker metformin, insulatard, og ocempic. Jeg har gått fra å ikke kunne spise noe karbohydrater(blodsukkeret svingte og skøyt i været ved inntak av karbo) til å spise tilnærmet normalt kosthold. Blodsukkeret er kjempefint. Går på 2ml i uka, (høy dose) og i de mnd jeg drev om opptrapping og tilvenning av medisinen hadde jeg mye problemer med kvalme og luft i dagen. Vekta har gått litt ned, men det har ikke vært noe slankemedisin for meg.
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2024 #12 Skrevet 1. oktober 2024 Har hatt diabetes 2, genetisk, i 2,5 år. Har ikke prøvd Ozempic og vil helst slippe det. Tar en Jardiance hver dag, og regulerer strengt med kost. Fikk Metformin det første halvåret, og ble forferdelig dårlig av den. Magetrøbbel, skjelvinger, dårlig almentilstand. Personlig ønsker jeg å ta minst mulig medisiner, så lenge kostholdet kan fikse blodsukkeret. Er bedritne bivirkninger ved alle diabetesmedisiner. Men nå er jeg normalvektig da. For en overvektig diabetiker, er det svært viktig å gå ned i vekt, så jeg skjønner dilemmaet. Om du kutter ut alt sukker og det meste av karbohydrater, så vil jeg tro at du går ned i vekt. Det finnes gode fb-grupper der du kan spørre om råd og erfaringer med ulike medisiner. Vi som har diabetes 2, tror jeg en av dem heter. Anonymkode: 8e8f8...ece
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2024 #13 Skrevet 1. oktober 2024 Gikk på Ozempic som monoterapi (tåler ikke metformin), hadde null effekt på blodsukker og fikk store utfordringer med magesmerter, mistanke om både gallesten og bukspyttkjertelproblemer. Ozempic forårsaket sannsynligvis gastroparese så jeg måtte støttemedisineres bare for å få i meg mat. Lite vekttap å spore selv om jeg i utgangspunktet ikke er så ille stilt på den fronten. Null problemer med kvalme i det minste men hjelpes så mye trøbbel det ble med den der. Så fort Ozempic ble seponert forsvant buksmertene, maten begynte å bevege seg videre fra magesekken av seg selv uten støttemedisinering og formen ble 10 ganger bedre. Gikk en måned uten medisinering for å få alt ut av systemet og startet deretter på Jardiance. Fikk et nytt liv for å si det pent. Anonymkode: 70d80...3b5 1
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2024 #14 Skrevet 1. oktober 2024 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Hvilke andre medisiner finnes mot diabetes 2 da? Støttemedisin der Metformin ikke er nok. ts Anonymkode: 237de...07c https://www.felleskatalogen.no/medisin/atc-register/A10B Mange ulike blodsukkersenkende medisiner her Anonymkode: a1370...377
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2024 #15 Skrevet 2. oktober 2024 Ok takk for svar Håper jeg er en av de som tåler det. Anonymkode: 237de...07c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå