AnonymBruker Skrevet 30. september #1 Del Skrevet 30. september Ser etter en gjeterhund gruppe 1 som har minst mulig driv? Jeg driver med lydighet men er redd for å ta de mest propelle gjeterhunder som border collie eller feks malanois og schæfer som utgår pga. at de er for heftige for meg. Pelsstell betyr ingenting. Anonymkode: a92d0...78a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. oktober #2 Del Skrevet 1. oktober Sheltie og colliene er vel rasene derfra som kanskje fungerer best som vanlige familiehunder utenfor treningen og konkurranse, men samtidig kan være egnet til å nå langt med, spesielt sheltie fra rette linjer. Anonymkode: fcc9e...da9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. oktober #3 Del Skrevet 1. oktober Korthåret collie! Anonymkode: f544f...7c6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. oktober #4 Del Skrevet 1. oktober Kort- eller langhåret collie, sheltie, eller en av de andre belgiske fårehundene (groenendael, tervueren). De fleste er familiehunder som driver med litt agility o.l. uten å kreve mye aktivitet hver eneste dag. Bearded collie og schipperke kunne sikkert fungert til agility også uten å være "for mye" utenom Anonymkode: a7a28...a79 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. oktober #5 Del Skrevet 1. oktober Har du sett på puddel? Utrolig hund å jobbe med, lettlærte og også en fantastisk familiehund. Hvorfor må det være en gjeterhund? Anonymkode: a66ae...7ea 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. oktober #6 Del Skrevet 1. oktober Hva med jaktgolden? Anonymkode: c7985...7c8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. oktober #7 Del Skrevet 1. oktober AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Hva med jaktgolden? Anonymkode: c7985...7c8 Ønsker minst mulig jakt da det er mye vilt her jeg bor Anonymkode: a92d0...78a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 1. oktober #8 Del Skrevet 1. oktober (endret) Jeg kan varmt anbefale Shetland sheepdog. Det er en flott hunderase, og de fleste individene i dag har fått avlet gjeterinstinktet ut av seg, selv om enkelte unntak finnes her og der. Mine to har ikke hatt noen gjetertendenser. De er også ikke for store, men ligger sånn passelig i str og vekt. Min siste hadde mankehøyde 38 cm og veide 10 kg, men hun var litt lubben. Men de ligger omkring, pluss minus et par kg. Det er litt rart med sheltien, men det finnes innimellom "store" eksemplarer av rasen og det finnes noen som er nesten dverger. Det er litt variabelt faktisk, men dette antas å skyldes at det i sin tid (mange, mange år tilbake) ble krysset inn skotsk fårehund, altså stor vanlig collie, i rasen for å få litt mer colliepreg og pels på det som opprinnelig var shetland sheepdog. De første eksemplarene av rasen som jeg har sett på gamle sorthvitt bilder, kunne nesten minne litt om border collier. I dag er de jo en miniutgave av den store vanlige skotske collien, som de ble krysset med. Uansett, de er lydige og vennlige hunder, men en del av dem er nok litt reserverte for fremmede. Det står i rasebeskrivelsen på NKK. Men igjen, det finnes unntak, noen som elsker alle folk og ikke har noe i mot å hilse på fremmede. Lydighet, vennlighet, intelligens og små og raske... de er perfekte til lydighetstrening og forskjellige aktive hundesporter som agility. Endret 1. oktober av Million 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tingelling Skrevet 2. oktober #9 Del Skrevet 2. oktober Minirature American shephard anbefaler jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober #10 Del Skrevet 2. oktober Tingelling skrev (1 time siden): Minirature American shephard anbefaler jeg. Er det stor forskjell i lynne på mini aussie og vanlig aussie? Anonymkode: a92d0...78a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tingelling Skrevet 3. oktober #11 Del Skrevet 3. oktober AnonymBruker skrev (12 timer siden): Er det stor forskjell i lynne på mini aussie og vanlig aussie? Anonymkode: a92d0...78a Spørs hva slags linjer det avles på i begge raser. Min har ikke varsel (eller litt nå i tenårene, men håper det går over når livet blir litt mindre skummelt igjen), ingen vokt, kun gjetning av blader (prøver å få bort nå i høst), og veldig rolig. Vil ikke si at hun er en krevende hund som krever noe hele tiden. hun er lettlært, og tar ting fort. Hun vil helst være klistret til familien (veldig aussie greie). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. oktober #12 Del Skrevet 3. oktober Lapphunden er jo en form for gjeterhund om man ønsker å trene den opp til det, selv om den er klassifisert som spisshund (gruppe 5). Det finnes mange godkjente lapphunder med gjeteranleggsprøve på rein. https://www.norsklapphundklubb.no/gjeteranleggsprove-pa-rein/ Anonymkode: 09332...73e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. oktober #13 Del Skrevet 3. oktober AnonymBruker skrev (15 timer siden): Lapphunden er jo en form for gjeterhund om man ønsker å trene den opp til det, selv om den er klassifisert som spisshund (gruppe 5). Det finnes mange godkjente lapphunder med gjeteranleggsprøve på rein. https://www.norsklapphundklubb.no/gjeteranleggsprove-pa-rein/ Anonymkode: 09332...73e Enig. Tenkte med en gang på finsk lapphund. Kennel Alnopa har ledige tisper med litt instinkter nå. Ikke utpreget, men ikke dvaske heller. Anonymkode: 0a9b5...ff4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. oktober #14 Del Skrevet 3. oktober AnonymBruker skrev (På 1.10.2024 den 14.11): Har du sett på puddel? Utrolig hund å jobbe med, lettlærte og også en fantastisk familiehund. Hvorfor må det være en gjeterhund? Anonymkode: a66ae...7ea Enig på gjeting,men aldri hatt bedre jakthund enn storpuddel! Anonymkode: a2635...f7f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
paulinemor Skrevet 4. oktober #15 Del Skrevet 4. oktober AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Enig. Tenkte med en gang på finsk lapphund. Kennel Alnopa har ledige tisper med litt instinkter nå. Ikke utpreget, men ikke dvaske heller. Anonymkode: 0a9b5...ff4 Nesten helt enig😊 tenkte også lapphund, men lapsk vallhund, opplever den som litt mindre sta og hakket mer førerorientert enn finsk lapphund. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nutz Skrevet 5. oktober #16 Del Skrevet 5. oktober paulinemor skrev (På 4.10.2024 den 2.01): Nesten helt enig😊 tenkte også lapphund, men lapsk vallhund, opplever den som litt mindre sta og hakket mer førerorientert enn finsk lapphund. Lappsk vallhund skal vel jage rein, de er det ganske mye jakt og driv i. Har bare møtt et par eksemplarer, men de har vært krevende hunder, ikke en rase for den vanlige mannen i gata. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå