AnonymBruker Skrevet 30. september 2024 #1 Skrevet 30. september 2024 Hvis det ikke er verdier og man ikke er oppført noe sted, utenom på fødselsattesten, får man beskjed og hvor raskt går det? Anonymkode: fdd90...270 2
AnonymBruker Skrevet 30. september 2024 #2 Skrevet 30. september 2024 Barn skal jo etter loven arve minst 2/3 av det avdøde etterlater seg, så du vil nok få beskjed. Om det ikke er noen formue er det jo kanskje hus, eiendeler, etc. Anonymkode: 85062...d9d 1
AnonymBruker Skrevet 30. september 2024 #3 Skrevet 30. september 2024 Er litt i samme situasjon bare at far ikke er oppført på fødselattest, jeg vet hvem han er og har sjekket opp med dna test mot familien. Han har aldri tatt kontakt , så jeg bryr meg egentlig ikke om arv. Men ville kanskje vært greit å dra i begravelsen i hvertfall. Anonymkode: 9e870...e9e 1
AnonymBruker Skrevet 30. september 2024 #4 Skrevet 30. september 2024 Da jeg jobbet på et lite NAV-kontor for fire-fem år siden døde en eldre, enslig mann i bygda. Det var litt frem og tilbake mellom NAV-leder og politiet, fordi sistnevnte ikke visste helt hvem som hadde ansvar når en gammel mann dør på sykehjem. Det viste seg at der var mer enn en håndfull barn med ham registrert som far, så NAV-leder og leder for hjemmetjenesten satt seg ned på ettermiddagen og ringte rundt til alle det var mulig å finne kontaktinfo på. Så jeg vet ikke hva eller hvem, eller om, man er pliktig å varsle, men i vårt tilfelle var det en selvfølge at barna skulle få beskjed, det var bare uklart hvem som hadde ansvar for det. Om barna ikke var registrert som hans barn i folkeregisteret ville ikke vi visst om dem, og dermed ville de ikke blitt varslet. Anonymkode: 638cb...d1a 3
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2024 #5 Skrevet 1. oktober 2024 Du skal ikke være helt sikker på at du får vite det. Jeg hadde ikke kontakt med min far de siste 30 årene av livet hans, og fikk vite om dødsfallet via et familiemedlem jeg ikke hadde kontakt med, men som ba om politiets hjelp med å spore meg opp. Sykehjemmet der han døde sa ikke fra, og det gjorde heller ikke tingretten. Jeg måtte ta kontakt med dem på eget initiativ. Anonymkode: f9d96...647 1 1
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2024 #6 Skrevet 1. oktober 2024 Ingen automatikk i dessverre. Anonymkode: 61de3...45b 1
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2024 #7 Skrevet 1. oktober 2024 Men det jobbes med et system som skal si ifra til alle som er barn av avdøde. Man får beskjed på altinn. Men det er ikke helt oppe og går enda. Men det jobbes med. Anonymkode: 61de3...45b 1 2
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2024 #8 Skrevet 1. oktober 2024 Det står hos skatteetaten hvem som er foreldrene/barn, så ja, det kan de finne ut. Og sikkert gi beskjed. De vil jo lete etter slektninger og familie for å gi beskjed til familien, og da finner de deg. Anonymkode: 9271c...e92 1
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2024 #9 Skrevet 1. oktober 2024 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Barn skal jo etter loven arve minst 2/3 av det avdøde etterlater seg, så du vil nok få beskjed. Om det ikke er noen formue er det jo kanskje hus, eiendeler, etc. Anonymkode: 85062...d9d Det er ingenting å hente der, bare gjeld. Vi er ikke interessert i noe kontakt eller begravelse når den tiden kommer. Var bare litt usikre på om man får beskjed når man ikke er registrert som pårørende og slikt. AnonymBruker skrev (4 timer siden): Men det jobbes med et system som skal si ifra til alle som er barn av avdøde. Man får beskjed på altinn. Men det er ikke helt oppe og går enda. Men det jobbes med. Anonymkode: 61de3...45b Ja, det mener jeg at jeg har hørt om faktisk, blir jo lettere når man får det på plass. Vet at forelderen blir slettet fra profilen til barnet på HelseNorge når de dør, men man går jo ikke der å sjekker hver dag. Anonymkode: fdd90...270
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2024 #10 Skrevet 1. oktober 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Det står hos skatteetaten hvem som er foreldrene/barn, så ja, det kan de finne ut. Og sikkert gi beskjed. De vil jo lete etter slektninger og familie for å gi beskjed til familien, og da finner de deg. Anonymkode: 9271c...e92 Det er det de ikke gjør, men som det nå lages et system for. Ja, staten vet utmerket godt hvem som er noens barn, men det er ingen i dag som har noe ansvar for å si fra til avdødes slekninger/arvinger. Anonymkode: f9d96...647
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå