AnonymBruker Skrevet 30. september 2024 #1 Skrevet 30. september 2024 Jeg er i et forhold hvor hun og jeg mistenker tidlig overgangsalder, hun er 43år. Hvis det er slik hun tror, så regner jeg med det blir hormonbehandling Så jeg er nysgjerrig på andres erfaringer her Symptomene hennes har vært nedsatt energi og økt søvnbehov, sexlyst er nesten borte, og mer humørsvingninger enn normalt. Også hatt vondt i ledd. 1) Er dette gjenkjennbare symptomer for dere som har gått igjennom dette overgangsalder? 2) og for dere som prøvde østrogen som behandling, hvordan opplevdes det? Hjalp det? Bivirkninger? Spesielt positive og negative erfaringer med østrogen hadde vært interresant å høre Anonymkode: 8ae4d...ea8
AnonymBruker Skrevet 30. september 2024 #2 Skrevet 30. september 2024 Mine erfaringer med tidlig overgangsalder er: - at jeg begynte å få nakkesvette om natta. Dette varte i 2 år, fra jeg var 41 til jeg var 43, og jeg ble sjekket for leukemi på grunn av det. - at jeg fikk nedsatt energi Ellers ingen ting. Nå er dette milde symptomer, så jeg har vært heldig. Jeg har ikke fått hormonbehandling på grunn av tidligere blodpropp. Anonymkode: d7c22...0b0 2
AnonymBruker Skrevet 30. september 2024 #3 Skrevet 30. september 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Mine erfaringer med tidlig overgangsalder er: - at jeg begynte å få nakkesvette om natta. Dette varte i 2 år, fra jeg var 41 til jeg var 43, og jeg ble sjekket for leukemi på grunn av det. - at jeg fikk nedsatt energi Ellers ingen ting. Nå er dette milde symptomer, så jeg har vært heldig. Jeg har ikke fått hormonbehandling på grunn av tidligere blodpropp. Anonymkode: d7c22...0b0 Ja det var noe hun opplever også. Svette og hetetokter. Men det stabiliserte seg av seg selv? og evt hvor lang tid tok det? Ts Anonymkode: 8ae4d...ea8
AnonymBruker Skrevet 30. september 2024 #4 Skrevet 30. september 2024 Jeg er 42 år og mistenker at jeg er i perimenopausen. Har nattesvette, men ikke sånn at jeg tenker at jeg er syk, men plagsomt. Hetetokter innimellom på dagtid, ikke hver dag. Men når det først har kommet så er det av og på i mange timer. Mindre energi. Raskere sliten i hodet, glemmer ord ol når jeg blir sliten. Mindre sexlyst, men den er ikke borte. Noe uregelmessig syklus, men særlig spotting etter mensen. Kan vare i to uker etterpå. Moren min hadde knapt en plage i forbindelse med overgangsalderen. Og jeg har lest at man ofte får det som moren sin, så jeg er ikke fornøyd. 🤔 Anonymkode: c2e98...17c
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2024 #5 Skrevet 1. oktober 2024 41 her, påvist tidlig overgangsalder i fjor, satt på hormoner for å beskytte mot mange sykdommer. Det har nok foregått i rundt 4 år før det, begynte med søvnproblemer og det ene rare etter det andre fulgte, som jeg ikke ante var symptomer på dette. Jeg fikk kronisk kløe under en fot uten synlig skade på hud. Tørre,sprø negler. Tørrere hud, særlig ansikt og legger. Kløende hodebunn uten flass/ eksem, intens kløe i ører. Leddsmerter, såpass at fysioterapeut fikk meg til å ta prøver for revmatisk sykdom. Nattesvette, endret syklus, null energi og tungsinn. Jeg er hissig til vanlig, men det blåser fort over og jeg er aldri sur. Hadde plutselig nå noen dager som var helt svarte. Alt var et ork, folk bare styr og ingenting gav trivsel. Gikk fra å kunne gå lange, krevende fjellturer til å slite på en 10 minutters tur opp moderat motbakke. Helt sykt. Stikkende smerter, som elektriske støt tilfeldige steder i kroppen og konstant verk i korsrygg, en sviende/ brennende verk som ikke ble bedre av noen ting. Mye dårligere hukommelse og økt migrene. Jeg skjønte ikke hva som sto på før syklusen tullet, men ser nå tilbake og skjønner hvor lenge kroppen egentlig har lidd av synkende hormonnivåer. Etter oppstart på hormoner (jeg tok novofem tabletter fordi det er leveringsproblemer på så mye annet) gikk alt ganske kjapt mot bedring. Det sinnet som kunne komme over meg brått forsvant og min vanlige, korte lunte tilbake 😅 Humøret jevnt igjen og mer energi. Dessverre har jeg ikke helt samme "kruttet" og kan ikke presse kroppen på samme måte uten å bli dårlig. Lever greit med det, klarer alt det daglige, men styrketrening utgår f.eks. Sexlyst er dessverre forduftet. Vurderer å be om testosteron for det. Hud bedre, men krever litt smøring. Søvn bedre, men svinger litt fortsatt pga svingende hormonnivå tross tilskudd. Leddsmerter så og si borte, litt igjen i noen tær. Alt i alt, veldig god erfaring med hormontilskudd, hadde nok ikke vært mulig å jobbe uten for meg nå. Og jeg har reagert dårlig på hormoner i p-piller f.eks. Dette er helt andre doser og ikke i tillegg til kroppens egne, men som erstatning for dem og for meg, helt nødvendig. Få time hos gynekolog som ser antall egg igjen og ikke fastlege uten kunnskap. De tar ofte blodprøver og de viser ikke riktig resultat fordi hormonene varierer så veldig fra dag til dag så lenge man fortsatt har mensen. Anonymkode: 8057e...927
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2024 #6 Skrevet 2. oktober 2024 Min kone hadde ikke noen merkbar overgang, snill og god .Men kunne glefse litt en gang i blant. Litt plaget av "varme" når alle andre frøs. Men gikk aldri i bikini om vinteren eller tok isbad. Anonymkode: 38078...700
Trolltunge Skrevet 2. oktober 2024 #7 Skrevet 2. oktober 2024 Hetetokter og søvnproblemer på grunn av hetetokter er egentlig det eneste jeg har opplevd, men å ikke få sove godt gir veldig mange konsekvenser bare det. Gått utover humør, energi, lyst med mer i perioder. Har jeg gode perioder med lite hetetokter og god søvn forsvinner alt slikt, for å komme tilbake når jeg ikke får sove godt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå