lil Skrevet 23. februar 2006 #1 Del Skrevet 23. februar 2006 (endret) Hvordan lærer jeg meg å lage noen aldeles nyydelige marsipanroser :rosasmil: Noen som har tips til nettsted, bok, hefte eller kanskje gidder å rakst taste ned noen instruksjoner?? Jeg hadde blitt kjempeglad! Jeg skal prøve å lage Kaken selv. Jeg har øvd meg på selve kaken, jeg er en racer til å legge lokk på, men det er det med rosene da.. Ja, blader også hadde vært kjekt å visst hvordan man kan lage. Endret 23. februar 2006 av lil Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 23. februar 2006 #2 Del Skrevet 23. februar 2006 Kjevle ut en liten og tynt kjevlet remse. Dra med to fingre i en den ene enden av remsen slik at du får litt utdradde topper. Rull remsen lett sammen og klem til i underkant. Spre rosebladene litt etterpå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 23. februar 2006 #3 Del Skrevet 23. februar 2006 Jeg har aldri prøvd det selv, men min mors triks er å stikke ut rundinger av utkjevelet marsipan med et eggeglass. Tror du trenger noen hele rundinger til å ha ytterst. Lengre inne i rosen trenger du litt mindre blader. De lager du ved å legge formen (eggeglasset) i enden av den utkjevlede marsipanen, slik at du får litt "luft" og litt marsipan. Eksempelvis slik at halvparten av eggeglasset dekker marsipan og den andre halvparten er utenfor marsipanen. Lag ulike størrelser. De minste passer innerst i rosen. Huff litt vanskelig å forklare, men jeg håper du forstår. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lil Skrevet 23. februar 2006 Forfatter #4 Del Skrevet 23. februar 2006 Ehm.. teskje her Skal jeg dra langs enden liksom? Slik at det er toppene på rosebladene som blir tynne? Si at remsa mi er 10 cm, skal jeg lage den tynn ca 5-6 cm? Holder på å skrive oppgave, så jeg kan ikke prøve akkurat nå. Skal dra frem pølsa senere ikveld Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lil Skrevet 23. februar 2006 Forfatter #5 Del Skrevet 23. februar 2006 Jeg har aldri prøvd det selv, men min mors triks er å stikke ut rundinger av utkjevelet marsipan med et eggeglass. Tror du trenger noen hele rundinger til å ha ytterst. Lengre inne i rosen trenger du litt mindre blader. De lager du ved å legge formen (eggeglasset) i enden av den utkjevlede marsipanen, slik at du får litt "luft" og litt marsipan. Eksempelvis slik at halvparten av eggeglasset dekker marsipan og den andre halvparten er utenfor marsipanen. Lag ulike størrelser. De minste passer innerst i rosen. Huff litt vanskelig å forklare, men jeg håper du forstår. ← Blir disse fine?? Er det ikke vanskelig å få bladene til å henge sammen? Sukkervann perhaps.. Tusen takk for svar! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 23. februar 2006 #6 Del Skrevet 23. februar 2006 Jeg har aldri prøvd det selv, men min mors triks er å stikke ut rundinger av utkjevelet marsipan med et eggeglass. Tror du trenger noen hele rundinger til å ha ytterst. Lengre inne i rosen trenger du litt mindre blader. De lager du ved å legge formen (eggeglasset) i enden av den utkjevlede marsipanen, slik at du får litt "luft" og litt marsipan. Eksempelvis slik at halvparten av eggeglasset dekker marsipan og den andre halvparten er utenfor marsipanen. Lag ulike størrelser. De minste passer innerst i rosen. Huff litt vanskelig å forklare, men jeg håper du forstår. ← Glemte "detaljen" om at du etterpå setter sammen delene. De minste delene innerst og de største ytterst. Begynn innerst, og legg lag på lag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest allium Skrevet 23. februar 2006 #7 Del Skrevet 23. februar 2006 Glemte "detaljen" om at du etterpå setter sammen delene. De minste delene innerst og de største ytterst. Begynn innerst, og legg lag på lag. ← Hvis man tar en teskje og liksom trykker ned og ut rundt kanten av rundingene, blir kantene på bladene tynne og naturtro. Det er forbløffende lett å få fine roser på denne måten. Selv trehendte jeg klarer det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 23. februar 2006 #8 Del Skrevet 23. februar 2006 Ehm.. teskje her Skal jeg dra langs enden liksom? Slik at det er toppene på rosebladene som blir tynne? Si at remsa mi er 10 cm, skal jeg lage den tynn ca 5-6 cm? Holder på å skrive oppgave, så jeg kan ikke prøve akkurat nå. Skal dra frem pølsa senere ikveld ← Dra jevnt langs kanten slik at toppene blir tynne, ja. Målene dine høres fine ut. Jeg har lært dette av en veldig flink konditor. Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lil Skrevet 23. februar 2006 Forfatter #9 Del Skrevet 23. februar 2006 Å tusen takk dere!! Jeg skal prøve ikveld! Men en ting til... Kanskje noen vet hvor man får tak i en litt spesiell konditorfarge? Er litt lei den ordinære røde. Kan jo blande den med gult da, men kanskje noen vet hvor jeg kan få kjøpt noe slikt? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest allium Skrevet 23. februar 2006 #10 Del Skrevet 23. februar 2006 Å tusen takk dere!! Jeg skal prøve ikveld! Men en ting til... Kanskje noen vet hvor man får tak i en litt spesiell konditorfarge? Er litt lei den ordinære røde. Kan jo blande den med gult da, men kanskje noen vet hvor jeg kan få kjøpt noe slikt? ← Kjøp Cacas-farger, på Jernia eller Glasmagasinet i Oslo. De er mye mer konsentrert. Med vanlig konditorfarge må du ha såpass mye at marsipanen blir klissete. Ellers gir blanding av rødt og gult en fin ferskennyanse. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lil Skrevet 24. februar 2006 Forfatter #11 Del Skrevet 24. februar 2006 (endret) Cacas ja... Takk for tipset! Genialt at den er konsentrert da, har ofte irritert meg over at jeg ikke kan farge så sterkt jeg vil uten å ødelegge konsistensen. En slik flaske skal i hus på mandag! Idag er det storm og jeg sitter værfast her ute på havet og higer etter en flaske cacas rød... :rosasmil: Endret 24. februar 2006 av lil Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Binna Skrevet 24. februar 2006 #12 Del Skrevet 24. februar 2006 (endret) Jeg lærte å lage marsipanroser da jeg jobbet som "hjelpe-kokk". Det var utrolig lett når jeg først fikk det til! Først og fremst: bruk formfett istedetfor melis. lag små kuler, 5-6 til hver rose, like store. press den flat i hånda med en håndbaken og/ eller en spiseskje. Lag den ene halvsiden spiss på kanten. Rull det innerste bladet hele veien rundt som en trompet, alltid med den spisse kanten opp, slik at det er den som blir synlig. Du kan gjerne dytte den spisse kanten litt uttover, forsiktig, slik at blomsten åpner seg. Neste blad du setter på skal overlappe på "sprekken" fra forrige blad. Forresten så er det viktig at du prøver å holde marsipanen kaldest mulig. Sett den i kjøleskap etter du har blanda inn konditorfarge. Når den beynner å bli seig å jobbe med så avkjøler du den igjen. Lykke til! Endret 24. februar 2006 av hæxa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå