Gå til innhold

Når er det best å selge bolig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal selge huset mitt, og prøve å få kjøpt noe nytt i overtagelsestiden. Det betyr at jeg ideelt sett gjerne skulle hatt minst 4 måneder overtagelse, helst mer.

MEN hvilken måned vil det da være lettest og mest lønnsomt å selge, med tanke på at tidsvinduet også må være gunstig når det gjelder å skaffe noe nytt? 

Eller bør jeg bare slå dette helt fra meg og satse på å leie (frister ekstremt lite å flytte enda en gang)?

Anonymkode: 405c2...bca

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tradisjonelt er det vel best etter påske og rett etter sommeren. Like etter jul er vel også en god tid, om enn ikke så god som de andre. 

Anonymkode: 46dd1...7cc

Skrevet

Avhenger helt av hva du skal selge/beliggenhet. Min erfaring er at ofte er senhøsten håpløst tregt, men at nyåret så løsner ting mer. Men det er så mye tilfeldigheter som spiller inn, og om det er mye annet til salgs. Markedet er vanskelig nå flere steder, og du må selv finne ut hva som er best for deg. 

Her har flere boliger blitt lagt ut både rett etter sommeren og før sommeren, som fortsatt ligger ute. Mens noe blir solgt med en gang.

Problemet med å selge først er at man risikerer å kjøpe noe man egentlig ikke vil ha, for å slippe å ut på leiemarkedet. Problemet med å kjøpe først, er åpenbart. Og bor du i et tregsolgt marked så er det ikke alltid så lett å forhandle på overtakelse hvis den oppleves for lang.  

Må du flytte nå, eller kan du vente til markedet blir bedre? Jeg tror 2025 blir et lettere år, men hva vet jeg. 

Anonymkode: c1de9...838

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Må du flytte nå, eller kan du vente til markedet blir bedre? Jeg tror 2025 blir et lettere år, men hva vet jeg. 

Jeg kan vente, det eneste som gjør at jeg skal flytte er at jeg mistrives her jeg bor. Og når jeg har mislikt det i tre år klarer jeg vel et til, selv om jeg ikke har lyst. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Tradisjonelt er det vel best etter påske og rett etter sommeren. Like etter jul er vel også en god tid, om enn ikke så god som de andre. 

Anonymkode: 46dd1...7cc

Ser liksom for meg at om jeg selger ved påske blir det veldig lite tid å finne ny bolig, pga sommeren. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Problemet med å selge først er at man risikerer å kjøpe noe man egentlig ikke vil ha, for å slippe å ut på leiemarkedet. Problemet med å kjøpe først, er åpenbart.

Ja, det er akkurat det. Men ser nå at pris for å leie er så høy nå at det faktisk blir ca samme pris for mellomfinansiering. Så da må jeg tenke litt på det. 

Skrevet

jeg vil jo si at det er best å selge den etter at den er nedbetalt og gjeldfri!!

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

MEN hvilken måned vil det da være lettest og mest lønnsomt å selge, med tanke på at tidsvinduet også må være gunstig når det gjelder å skaffe noe nytt? 

Handerrefyren skrev (Akkurat nå):

jeg vil jo si at det er best å selge den etter at den er nedbetalt og gjeldfri!!

Limte inn spørsmålet over, siden du tilsynelatende kun har lest overskriften. 

Skrevet

fra spøk til alvor, frem til i omtrent nå, har boliger steget i verdi kontinuerlig i 15-20 år, da har det ikke vært så farlig å bli sittende med 2 boliger i noen måneder, nå ser det ut til at dette er over for noen deler av lander, og da havner vi den situasjonen at man ønsker å selge sin nåværende bolig før man forplikter seg i en ny bolig, dette tar vekk den fleksibiliteten  en hadde i å en kort stund å eie begge boligene, dette fører til at en i en kort stund må bosette seg et annet sted. noe kan løses med fleksibilitet i overtakelses tidspunkt, noen kan bo hos mor/far, eller venner, dette kommer til å bli verre desto mer boliger synker i verdi. leie markedet er jo også et alternativ.

Skrevet

Vi solgte til godt over takst i Oktober ett år, fordi det lå få tilsvarende objekter ute (trolig fordi alle tror at dette er verste tiden å selge på). I år ser det slik ut, men det er nok mye pga. rentehevingene, og par som synger på siste verset prøver å holde sammen til etter jul. Da er vel statistikken på samlivsbrudd størst mener jeg å ha lest.

Sjekk finn.no for tilsvarende boliger i samme område, har de ligget ute lenge? Det er et slit å leie midlertidig, men har du råd til å potensielt sitte med to lån en god periode? Hvis ikke er det verdt slitet.

Anonymkode: 9f3d2...c1f

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...