Gå til innhold

Julebord og fester med sjefen..

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Hei,

de siste årene har virksomhetsleder deltatt på julebord og andre jobbfester. Jeg har alltid stusset på dette med tanke på det å kunne være profesjonell som leder og beholde respekten til sine ansatte.  Jeg vet at vi er alminnelige folk alle sammen på fritiden, men det er flere som føler ikke at vi kan slå oss løs på fester så lenge lederen er til stede. Når jeg har møtt lederen på utesteder har den ofte introdusert seg som sjefen min til vennene mine. Da er vi plutselig i rollene våres? Vi er en personalgruppe på rundt 40 stykk og det er ikke ofte vi samles. Er redd for å drite meg ut eller si noe skjevt som kan gå utover det profesjonelle forholdet. Hva tenker dere? Har dere gode/dårlige erfaringer med å blande sjefen med på fester?

Anonymkode: d45c7...89b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor skal ikke leder få lov til å være med på julebord - er det ikke for alle? Og andre jobbfester for den del, dersom det feks er for en avdeling.

Anonymkode: 83ec0...92d

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi vi ser oss over skulderen hele tiden..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vet det er ganske vanlig at leder deltar på slike sammenkomster? Vil dere ha fest uten leder må dere nesten arrangere privat

Anonymkode: 83ec0...92d

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leder er også et menneske som ønsker å bli inkludert i sosiale sammenkomster. Det vil være utestengelse og til dels mobbing om dere ber leder om å ikke delta. Jeg har ingen tro på at 40 ansatte føler at de må se seg over skuldrene fordi leder er med, men jeg tenker at DU bør jobbe med dine følelser over dette.

Anonymkode: 34ba0...d1d

• Liker 9
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leder deltar på sammenkomster i regi av jobben. Det er helt naturlig. Så får alle bare oppføre seg på en akseptabel måte.

Har dere behov for å dra det veldig langt kan dere gjøre det andre steder enn jobbfester/ arrangementer. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er mellomleder/fagleder, og får bare positive tilbakemeldinger for å være med på fester. Våre ansatte setter pris på å se ledere i en mer avslappet tone, og at man kan skravle, tøyse og danse sammen. Jeg deltar alltid på alle sosiale ting, nettopp for å ufarliggjøre min posisjon, og vise ansatte at jeg også er menneskelig.

Jeg synes virkelig synd på dere hvis dere har ett så elendig forhold til ledelsen at dere ikke ønsker de med på fest, og har en så kraftig fryktkultur at du ikke kan slappe av. Har dere en HR avdeling hvor du kan fortelle om at flere på jobben opplever ledelsen som så ubehagelig at dere ikke vil møte de på fritiden?

Anonymkode: b1419...c91

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Fordi vi ser oss over skulderen hele tiden..

Din leder har like mye rett til å delta på det sosiale som deg. Jeg har vært på julebord mm ofte med min leder, og lever etter regelen om at festligheter med jobben skal gjennomføres med en mengde alkohol som gjør at jeg ikke blir overstadig beruset. Dette er viktig da jeg skal møte både min leder og kollegaer neste dag og ha ett profesjonelt forhold med de.

Anonymkode: 260e2...01a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du behøver ikke følge sjefen hjem. 

Anonymkode: 81516...6f9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er som de andre skriver helt vanlig at leder er med på sosiale arrangementer med jobb. Kanskje du heller må se på egen atferd, og eventuelt drikkemønster, og følelser rundt dette, enn å ønske sjefen bort. Regner med dere er voksne.

Anonymkode: 2389d...71c

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Er redd for å drite meg ut eller si noe skjevt som kan gå utover det profesjonelle forholdet. 

Hva er det du driver med på jobbfester egentlig?

Anonymkode: c3e92...f2f

• Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man er leder, så er det faktisk noe annet enn å være en vanlig kollega. Her foreligger det et maktmisforhold, og det en leder sier og gjør, ses på på en helt annen måte enn når en vanlig kollega sier eller gjør noe. De siste 20 årene som jeg har vært ansatt, så er det definitivt veldig mange som har ment mye om sjefene. 

På julebord, fest osv så er det vel vanlig kutyme at sjefen er med, men at hen trekker seg tilbake relativt tidlig.

Hvis du er aller mest interessert i å bli godt likt og i å få gode venner/bestevenner på jobben, så blir du ikke leder. 

Anonymkode: 49d12...337

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vil si at problemet heller er leders. Å bli full eller veldig privat er ikke alltid et sjakktrekk for en sjef. 

Mange bryr seg jo ikke, men som ansatt tror jeg ikke det er lurt. Vennesjefer fungerer sjeldent bra i lengden 

Anonymkode: f5b9a...7e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så klart man kan slå seg løs. Men lurer på i hvilken grad du pleier å slå deg løs, siden det et så fælt at sjefen ser det.

Anonymkode: e2de7...3f6

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Hei,

de siste årene har virksomhetsleder deltatt på julebord og andre jobbfester. Jeg har alltid stusset på dette med tanke på det å kunne være profesjonell som leder og beholde respekten til sine ansatte.  Jeg vet at vi er alminnelige folk alle sammen på fritiden, men det er flere som føler ikke at vi kan slå oss løs på fester så lenge lederen er til stede. Når jeg har møtt lederen på utesteder har den ofte introdusert seg som sjefen min til vennene mine. Da er vi plutselig i rollene våres? Vi er en personalgruppe på rundt 40 stykk og det er ikke ofte vi samles. Er redd for å drite meg ut eller si noe skjevt som kan gå utover det profesjonelle forholdet. Hva tenker dere? Har dere gode/dårlige erfaringer med å blande sjefen med på fester?

Vi har ikke tradisjon for å ekskludere leder fra julebord.

Samtidig er vi voksne folk som oppfører oss. Også på julebord.

Anonymkode: b56e8...0a1

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er leder og jeg deltar selvsagt på julebord og andre sammenkomster for ansatte. Jeg drikker meg derimot ikke full og jeg passer på å ikke være den første og ikke den siste som går. Hvorfor prater du med venner når du er på fester med jobben? 

Anonymkode: 5bde3...4b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hvis man er leder, så er det faktisk noe annet enn å være en vanlig kollega. Her foreligger det et maktmisforhold, og det en leder sier og gjør, ses på på en helt annen måte enn når en vanlig kollega sier eller gjør noe. De siste 20 årene som jeg har vært ansatt, så er det definitivt veldig mange som har ment mye om sjefene. 

På julebord, fest osv så er det vel vanlig kutyme at sjefen er med, men at hen trekker seg tilbake relativt tidlig.

Hvis du er aller mest interessert i å bli godt likt og i å få gode venner/bestevenner på jobben, så blir du ikke leder. 

Anonymkode: 49d12...337

Joda, du blir en GOD leder,  som de ansatte liker og har det gøy sammen med. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss blir både vi ansatte og daglig leder fulle på fest 😜😂 setter pris på å ha han der , viser at han er vanlig dødelig som oss andre 🙈

Anonymkode: 2328d...aea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På mine jobber har leder alltid deltatt og det har alltid vært hyggelig. Jeg syntes iallefall det er trivelig å kunne se leder/sjef i en mer avslappet form. En leder/sjef er jo ofte en person man har litt større respekt for og det er ofte godt å kunne se at de er et helt vanlig menneske de også :) Min gamle sjef er iallefall et av de aller gøyeste menneskene jeg har vært sammen med på fest - til tross for at jeg var bittelitt redd henne til daglig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...