AnonymBruker Skrevet 30. september 2024 #1 Skrevet 30. september 2024 Til dere som har to eller flere fødsler bak dere, hvor du har erfart både det å ha epidural og ikke, hvor stor forskjell er det? Og brukte du noen annen smertelindring gangen(e) du ikke hadde epidural? Anonymkode: bf611...876
AnonymBruker Skrevet 30. september 2024 #2 Skrevet 30. september 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Til dere som har to eller flere fødsler bak dere, hvor du har erfart både det å ha epidural og ikke, hvor stor forskjell er det? Og brukte du noen annen smertelindring gangen(e) du ikke hadde epidural? Anonymkode: bf611...876 Ikke fått epidural, men litt kjent med teori rundt epidural. Hvor godt epiduralen virker kommer an på om den er satt riktig og dosen. Husk at du kan be om at den rettes på og at du kan be om økt dosering. (I noen land/noen sykehus brukes tung epidural, ikke bare "walking epidural" som er mer standard her.) Du kan også be om spinal hvis det er kort tid igjen av fødselen når du kommer på sykehuset. Anonymkode: 31c7b...fc6 2
AnonymBruker Skrevet 30. september 2024 #3 Skrevet 30. september 2024 Det er veldig individuelt og noe avhengig av dose, når i forløpet den er satt og hvordan den er satt. Hadde veldig god virkning av Epidural første fødsel, liten virkning med nr 2. Med nr 3 fikk jeg spinal og epidural Anonymkode: 88ef5...031 1
Annoyium Skrevet 30. september 2024 #4 Skrevet 30. september 2024 Jeg fikk effekt av epidural i halve kroppen. Den ene siden var helt lam og følelsesløs, mens den andre hadde riestorm. Heftig forskjell. Men usikker på om fødselen hadde gått særlig bra om jeg hadde vært like lammet overalt 🤷🏼♀️ 1
AnonymBruker Skrevet 30. september 2024 #5 Skrevet 30. september 2024 Har erfaring med en fødsel med epidural som fungerte og en som ikke fungerte. Fødselen med fungerende epidural var veldig mye bedre enn den uten, for å si det mildt. Opplevde så god lindring fra riene. Anonymkode: f2cd4...dc3 1
AnonymBruker Skrevet 30. september 2024 #6 Skrevet 30. september 2024 Epidural fungerer veldig godt, men det er ikke alle smerter det tar. Hvis babyen er stjernekikker er epidural meningsløst uansett hvor høy dose man får. Anonymkode: d3021...112 1
AnonymBruker Skrevet 30. september 2024 #7 Skrevet 30. september 2024 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Epidural fungerer veldig godt, men det er ikke alle smerter det tar. Hvis babyen er stjernekikker er epidural meningsløst uansett hvor høy dose man får. Anonymkode: d3021...112 Hvorfor det? Jeg hadde stjernekikker og epiduralen satt kjempegodt. Anonymkode: 94702...6be 1
Tjoheiii Skrevet 30. september 2024 #8 Skrevet 30. september 2024 To teknisk sett like fødsler (like lange, ingen risiko eller komplikasjoner): - Med nummer en hadde jeg ingen epidural. Satt i badekar og det hjalp i starten men etterhvert hadde det lite lindring. Smerteskala 10/10, bestemte meg underveis for at jeg skulle ha epidural på nummer to😂 - Nummer to hadde jeg epidural som eneste smertelindring. Fikk det på 4 cm og det tok bort 95% av smertene. Tok meg en dupp da den slo inn🤌🏼 De eneste smertene jeg hadde var akkurat da jeg presset henne ut men det var over på et par minutter. Anbefales! Skal definitivt ha epidural med numner tre såfremt jeg rekker det🥰 1 1
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2024 #9 Skrevet 2. oktober 2024 AnonymBruker skrev (På 30.9.2024 den 18.51): Epidural fungerer veldig godt, men det er ikke alle smerter det tar. Hvis babyen er stjernekikker er epidural meningsløst uansett hvor høy dose man får. Anonymkode: d3021...112 Jeg hadde ikke stjernekikker, men kanskje verre, hvor babyen lå vridd mot siden (altså verken mot rumpen eller stjernene, men siden) og var umulig å føde uten manuell vridning av hodet. Epidural hjalp frem til babyen stanget fast i bekkenet, da var epiduralen helt meningsløst. Så kan si meg enig i at det er meningsløst i selve forløsningsfasen, men frem til det hjalp epiduralen utrolig godt på riene. Anonymkode: f8bcf...496 1
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2024 #10 Skrevet 2. oktober 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg hadde ikke stjernekikker, men kanskje verre, hvor babyen lå vridd mot siden (altså verken mot rumpen eller stjernene, men siden) og var umulig å føde uten manuell vridning av hodet. Epidural hjalp frem til babyen stanget fast i bekkenet, da var epiduralen helt meningsløst. Så kan si meg enig i at det er meningsløst i selve forløsningsfasen, men frem til det hjalp epiduralen utrolig godt på riene. Anonymkode: f8bcf...496 Så godt å høre! Jeg synes riene er det verste, forløsningen har for meg vært det minst vonde med hele fødselen, selv om man selvsagt kan være en av de sjeldne uheldige som dere med stjernekikkere/vridd mot siden. Krysser fingrene for at det ikke blir meg og at jeg rekker epidural🤞 Anonymkode: bf611...876
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2024 #11 Skrevet 2. oktober 2024 Har ikke født flere barn, men kan jo lett skjønne hvordan det hadde vært uten. Epiduralen tok bortimot alle smertene, fra 4-10cm kjente jeg knapt at jeg hadde rier før pressriene kom. Mens timen før jeg fikk epidural stod jeg og brølte inn i lystgassen. Så at den har effekt er det ingen tvil om🙈 Anonymkode: 2cb26...be7
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2024 #12 Skrevet 2. oktober 2024 Jeg fikk spinal da jeg hadde full åpning da jeg kom på sykehuset. Riene var så intense at jeg fikk helt panikk av å ikke få smertelindring. Spinalen tok vekk så og si alt. Kunne såvidt ane at riene kom, men det gjorde ikke vondt. Var helt magisk etter å ha hatt stormrier! Så for alle som får beskjed om at det er for sent med epidural - spør om spinal! Den virker i 2 timer. Anonymkode: 009d8...d3f
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2024 #13 Skrevet 2. oktober 2024 AnonymBruker skrev (På 30.9.2024 den 19.38): Hvorfor det? Jeg hadde stjernekikker og epiduralen satt kjempegodt. Anonymkode: 94702...6be Vet ikke, var det jeg fikk beskjed om i april 2022 da jeg fødte min stjernekikker. Epiduralen virket greit på riene i noen få timer helt til han kom så langt ned at nesa begynte å stange i bekkenet. Mener det var disse smertene epiduralen ikke tok, så til tross for maksdose var det helt håpløst og de fjernet hele greia. Smertene var mye verre enn de verste riene jeg har kjent. Pratet med jordmor om dette i forbindelse med nytt svangerskap og hun kunne bekrefte at det er vanlig når man føder stjernekikkere Når fødte du? Anonymkode: d3021...112
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2024 #14 Skrevet 2. oktober 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg fikk spinal da jeg hadde full åpning da jeg kom på sykehuset. Riene var så intense at jeg fikk helt panikk av å ikke få smertelindring. Spinalen tok vekk så og si alt. Kunne såvidt ane at riene kom, men det gjorde ikke vondt. Var helt magisk etter å ha hatt stormrier! Så for alle som får beskjed om at det er for sent med epidural - spør om spinal! Den virker i 2 timer. Anonymkode: 009d8...d3f Dette fikk jeg og. Eneste som gjorde at baby beveger seg skikkelig nedover Anonymkode: 4ef3a...7d6
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2024 #15 Skrevet 3. oktober 2024 AnonymBruker skrev (På 30.9.2024 den 17.03): Til dere som har to eller flere fødsler bak dere, hvor du har erfart både det å ha epidural og ikke, hvor stor forskjell er det? Og brukte du noen annen smertelindring gangen(e) du ikke hadde epidural? Anonymkode: bf611...876 Fikk epidural to ganger. Vil si at det tok vekk rundt 10-15% av smerte på toppen av riene. Fødslene var fortsatt veldig vondet. Anonymkode: 3148a...d97
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2024 #16 Skrevet 3. oktober 2024 Jeg fikk epidural og det ble en veldig fin fødsel. Den tok det meste av smertene. Jeg hadde stormrier og barnet satt bom fast. Jeg ble klippet og revnet 15 cm innover. Barnet ble tatt med sugekopp i all hast. At de verste smertene ble tatt bort, gjorde at jeg greide å tenke klart. Panikken tok aldri over. Jeg fikk med meg alt jordmor og fødselslegen sa. Jeg følte meg veldig trygg og godt ivaretatt. Uten epidural hadde jeg nok sett på dette som en meget traumatisk fødsel. Stormriene jeg hadde før jeg fikk epiduralen, gjorde at jeg fikk helt panikk. Sitter igjen med en veldig god fødselsopplevelse. Hadde barnet mitt på brystet i en time, mens jeg ble lappa sammen. Magisk første time sammen ❤️ Anonymkode: e9319...577
Urwa Skrevet 3. oktober 2024 #17 Skrevet 3. oktober 2024 Første og andre gang jeg fikk den fjernet den smertene 100%. Under tredje fødsel satte de på epudiralen to ganger men den virket ikke på meg i det hele tatt.
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2024 #18 Skrevet 3. oktober 2024 Første fødsel med epidural: den tok bort absolutt alt av smerter. Sov meg fra 4 til 10 cm. Problemet ble jo også da at jeg ikke kjente pressriene selv om de skrudde av. andre fødsel: ikke epidural. Gikk så fort. 1,5 time fra første ri til baby var ute. Ikke annen lindring. Absolutt den beste fødselen jeg har hatt! Men så gikk det jo veldig fort over også, og kan hende jeg hadde trengt lindring om det varte og rakk tredje fødsel: risikofødsel. Prøvde med epidural, null virkning. Prøvde lystgass, ble kvalm. Fikk morfin, null virking. Endte med spinalbedøvelse og hastesnitt. Spinalbedøvelsen tok bort alt av smerte i hele kroppen da, var ganske digg etter så lenge med smerter. Anonymkode: 3fab0...ec2
Melus Skrevet 3. oktober 2024 #19 Skrevet 3. oktober 2024 For min del fjernet den smertene under riene, men siden jeg synes det verste med fødsel er når barnet skal ut, og ikke riene, har jeg valgt å føde de andre barna uten epidural og det har gått fint.
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2024 #20 Skrevet 3. oktober 2024 Med en fult fungerende epidural og uten er det som natt og dag. Den tar alt av smerter, men kjenner fremdeles alt som skjer inni kroppen, noe som var fint men også ekkelt. Men har også opplevd epidural som bare tok toppen av smertene, så det er ingen garanti, alt avhenger av hvor god legen som setter den er. Anonymkode: 92b12...c56
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå