Gå til innhold

Sammenheng mellom intimitet og sex, og følelser for den andre!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en diskusjon gående med kona. Vi har vært sammen i 20 år, men mistet hverandre helt. Vi bor sammen, og deler livet sammen, dvs unger, økonomi, sosialtrkk osv. Så fort vi er alene vi to så føles det som at alt bare dør ut. Vi har ikke lenger sex, intimitet osv. Hun trekker seg unne eller svarer til nød på en klem, et kyss osv. 

Jeg har prøvd å forklare at jeg trenger å oppleve at hun kommer til meg. Dvs at det er hun som kommer og vil ha et kyss, en klem osv. At hun et interessert i meg og mine ting. Og at hun viser meg at hun også trenger intimitet og sex. Jeg ønsker å oppleve at hun tenner på meg og liker meg

Hun svarer at vi er for gamle, at hun ikke lenger har behov eller lyst. Slike ting har alltid vært krevende og vanskelig. Jeg har på mange måter ofret mine behov for å være med henne, men jeg opplever nå at mine følelser dør helt. Jeg prøver å få henne til å fortstå at jeg trenger mer enn i dag, men hun forstår ikke, og vill ikke forstå. Hun vil heller ikke komme meg i møte på dette, og jeg har konkludert med at hun ikke bryr seg, eller evner å se min side og mine behov

Vi et ca 45 år, ellers stabil familie med barn osv. 

1. Må jeg akseptere dette? Burde hun møte meg på mine behov? Har hun eller jeg «rett»

2. Hva er vanlig mtp intimitet og sex, og ikke minst god kommunikasjon etter ca 20 år sammen!

Anonymkode: a1d07...e77

• Liker 1
  • Hjerte 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har en diskusjon gående med kona. Vi har vært sammen i 20 år, men mistet hverandre helt. Vi bor sammen, og deler livet sammen, dvs unger, økonomi, sosialtrkk osv. Så fort vi er alene vi to så føles det som at alt bare dør ut. Vi har ikke lenger sex, intimitet osv. Hun trekker seg unne eller svarer til nød på en klem, et kyss osv. 

Jeg har prøvd å forklare at jeg trenger å oppleve at hun kommer til meg. Dvs at det er hun som kommer og vil ha et kyss, en klem osv. At hun et interessert i meg og mine ting. Og at hun viser meg at hun også trenger intimitet og sex. Jeg ønsker å oppleve at hun tenner på meg og liker meg

Hun svarer at vi er for gamle, at hun ikke lenger har behov eller lyst. Slike ting har alltid vært krevende og vanskelig. Jeg har på mange måter ofret mine behov for å være med henne, men jeg opplever nå at mine følelser dør helt. Jeg prøver å få henne til å fortstå at jeg trenger mer enn i dag, men hun forstår ikke, og vill ikke forstå. Hun vil heller ikke komme meg i møte på dette, og jeg har konkludert med at hun ikke bryr seg, eller evner å se min side og mine behov

1. Må jeg akseptere dette? Burde hun møte meg på mine behov? Har hun eller jeg «rett»

2. Hva er vanlig mtp intimitet og sex, og ikke minst god kommunikasjon etter ca 20 år sammen!

Om det er det riktige for deg, så er det rett. Det hun sier om at dere er for gamle er objektivt feil 

Jeg forstår deg veldig godt. Jeg hadde samme følelser, men ikke så etablert forhold. Men min kjærlighet og lyst på henne gikk sakte men sikkert bort når hun nesten aldri tok initiativ til sex og intimitet, samtidig som hun forventet at jeg koste masse med henne. 

Hva som er vanlig etter så mange år vet jeg ikke, men jeg vet at jeg ble kjapt spist opp innvendig av en slik balanse i forholdet. 

Anonymkode: fa430...5a1

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg tror desverre at det beste vil være å avslutte dette forholdet, da livet kan være bedre enn dette og hun har ikke rde rette følelsene lengre. 

Anonymkode: f7e11...0e6

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Begge to har rett. Dette er veldig typisk for veldig mange langvarige forhold. Og det finnes ikke så veldig mange løsninger. Enten må hun få lyst på sex igjen, eller du må miste din lyst også. Alternativene er at du tar opp sex med andre med henne. Siden hun ikke har noen sexlyst, så trenger ikke hun å bry seg med at du har sex med andre. Og skulle det vise seg at hun også skulle få sexlysten tilbake ved å ha sex med andre, vel da vet du at det er deg hun ikke tenner på. Hvordan vil du takle det? 
Du kan også være utro. Siste alternativet er å gjøre det slutt. Tenker det første alternativet er bedre før man evt går rett på for å avslutte forholdet. Selv om veldig mange går for det andre alternativet, og legger all skyld på den uten sexlyst. Så kan du egentlig spørre deg, er det virkelig verdt det å være i et sexløst forhold. Når du kan få alt et forhold har å by på som singel? Dype vennskap, sex og frihet

Anonymkode: a27e8...431

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Om hun ikke engang later som hun er interessert i å prøve igjen, så er forholdet over. Du er alt for ung til å leve resten av livet uten intimitet.

Skrevet

Etter 20 år, og i deres alder, er dere overhodet ikke for gamle. Vi har flere år sammen,  og er noen år eldre, men både kjærlighet og sex er viktige deler av forholdet. Parterapi er kanskje lurt. Når interessen for hverandre avtar, kan det være mange årsaker. Foreks tiden, vanen, og manglende investering i forholdet. Man går i " dvale", og da avtar emosjonell tilknytning, og dermed også sex. 

Anonymkode: 4dddf...fc1

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

1. Begge har rett. Du har behov, hun har ikke: Dette er grunnlaget for å diskutere om dette forholdet har noen fremtid. 

2. Det er ikke noe normativt mtp sex.

Ja, vi ønsker å fortelle oss selv det, men intimitet og sex er noe som vokser ut av deg som individ, ikke samfunnets behov for stabile samliv. Så hva som er "vanlig" er ingen funksjonell måte å tilnærme seg problemet på. 

Dette forholdet er dødt, og hun har insett det, og har innordnet seg det. Det er opp til deg hvilket valg du tar i forhold til det.  Hva er du villig til å leve med de neste 45-50 årene?

• Liker 1
Skrevet

Hun er nok drita lei. 

Mine foreldre som rakk å være gift i 43 år, så fortsatt på hverandre med lengsel i blikket. 

Begge sett besteforeldre var også tette. 

Jeg skal pule min kjære mann til han ligger i grava, om jeg får lov. Jeg er like gammel som kona di....

Anonymkode: cdd07...80e

• Liker 2
  • Hjerte 2
Skrevet

Hva er vanlig etter 20år er nok svært varierende, og selvfølgelig avhengig av hvordan forholdet er totalt sett. 

Det er over 22 år siden vi møttes, og mellom oss mangler ingenting slikt, men så er også forholdet godt på alle måter. Vi hadde nok heller ikke hatt verken kos eller sexliv dersom forholdet var som du beskriver. 

Når alt har gått skeis er det nok særdeles urealistisk å forvente at kos og sex skal komme på plass igjen før eventuelt alt annet er blitt bedre også. Det du ønsker mest er det som eventuelt kommer sist på plass igjen dersom dere faktisk klarer å få en nær og god relasjon til hverandre igjen. Vil jeg tro. Skal det være håp må nok alt annet på plass igjen først. Trivsel sammen, den gode dialogen, å ha det kjekt sammen, og så videre. Du ønsker liksom at toppen av kransekake kan settes på først, selv om den da må henge i løse lufta. 

• Nyttig 1
Skrevet

Dere er i alle fall ikke for gamle, det er vanlig å ha aktivt sexliv langt over den alderen dere er i. Men det kan selvfølgelig hende at hun er på vei inn i overgangsalderen (selv om det statistisk er litt tidlig) og at det bidrar til at hun har mindre sexlyst. Men mest sannsynlig er det noe med samlivet som gjør at hun ikke har lyst.

Anbefaler at dere prøver samlivsterapi og ser på hva som gjør at hun ikke føler fysisk tiltrekning mer. Et tips som alltid er godt ellers er å se på hvor mye du bidrar på hjemmebane og med det 3. skiftet. Ofte går all hennes energi til de to delene, og da har man ikke overskudd til sex.

Skrevet

Det er ikke noe rett eller galt. Det er dine behov og hennes behov og de samsvarer ikke.

Jeg vil ha alt. Kjæreste, bestevenn, partner, elsker og fortrolige i én og samme person. Ser ikke poenget med å dele et liv med en jeg ikke har masse kjærlighet og lidenskap med. 

Vi er 42 og 49 og sexen er vill og dyrisk. I tillegg til gode samtaler, latter og tull.

Se bort fra sexen og hus og barn; hva har dere to sammen?

Anonymkode: 2c3f2...d7c

Skrevet

Hadde du skrevet at dere var 65 så hadde jeg nok vert tilbøyelig til å si at det nok ikke er unormalt at sex lysten forsvinner noe.. 

Det betyr ikke at intimiteten og kjærligheten forsvinner. 

Det virker for meg at det er kjærligheten og intimiteten som har forsvunnet og mangelen på sex er en bivirkning av det. 

Personlig hadde jeg ikke klart å forsone meg med å være i ett kjærlighetsløst forhold resten av livet i en alder av 45. 

Anonymkode: 1aa24...e69

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.9.2024 den 16.31):

Vi er begge 46, stabil familie med barn og har også vært sammen i over 20 år.

1. Du må ikke akseptere noe som helst. Det er ene og alene du som kan definere hva du trenger for å ha det bra. Om det kolliderer med hva din partner trenger og kompromiss ikke er gjennomførbart, så må dere hver for dere avgjøre fremtiden.

2. Aner ikke. Vi har sex 1-2 ganger for året nå og ønsker ikke gjøre noe annerledes for vår del. Slik vi har det funker fint for oss, selvom det sikkert er sjeldnere sex en et gjennomsnitt for andre i tilsvarende livssituasjon. Men akkurat det betyr 0, niks og nada😊

Anonymkode: 10a11...358

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Hun er nok drita lei. 

Mine foreldre som rakk å være gift i 43 år, så fortsatt på hverandre med lengsel i blikket. 

Begge sett besteforeldre var også tette. 

Jeg skal pule min kjære mann til han ligger i grava, om jeg får lov. Jeg er like gammel som kona di....

Anonymkode: cdd07...80e

Si fra hvis det blir slutt mellom dere, da kan jeg ta plassen hans. 

Anonymkode: 0fa04...c6b

Skrevet

Jeg er som dama di.

Mistet lysten på mannen og sex med han. Klarer ikke ta initiativ fordi jeg sliter med tenningen på han. Aner ikke hva jeg skal gjøre. 

Anonymkode: 78202...4c8

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.9.2024 den 16.31):

1. Hun bør ikke ha sex eller kos bare fordi du krever det. Det blir bare trist uansett. Hun bør anerkjenne at det er et problem for forholdet, og tenke gjennom om det er noe som kan gjøres for at dere skal få igjen gnisten.

2. Det vanligste er nok å fortsatt ha intimitet og sexliv forbi 50. Du er blant de uheldige 15-20% som ikke har det.

Anonymkode: 84701...d17

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Si fra hvis det blir slutt mellom dere, da kan jeg ta plassen hans. 

Anonymkode: 0fa04...c6b

Det er ikke slik at en kvinne har sexlyst som om det er noe som eksisterer i et vakum. Slikt må vedlikeholdes ved å ha en god relasjon. Hvilket du er 50% av. 

Jeg har nøyaktig samme plan angående min mann, men to menn i min historie klarte å drepe min lyst på dem 100%. At jeg (og hun) fremdeles har lyst på våre menn har selvfølgelig noe med mannen vi er med å gjøre, og den relasjonen han også bidrar 50% angående. Både jeg og kvinnen du siterer kunne lett ha mistet lyst på mannen vi også, om mann og relasjon ikke var slik at lyst ble opprettholdt. 

Dette handler mindre om å finne en kvinne med sexlyst (det har de fleste kvinner i utgangspunktet) enn å ivareta forholdet slik at lysta ikke forsvinner. Om det stadig skjer for menn, forhold etter forhold, er hvordan de selv er egnet til å ivareta en nær og god relasjon de må reflektere godt over. Selv kåteste kvinne kan slutte med å tenne på mann som ikke ivaretar relasjonen mellom dem godt nok. 

Vær en vedvarende god partner og elsker, så er dette mulig for de fleste. Dropp det ene, eller begge deler, og stå uten varig sexliv. Enkelt og greit. 😉

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...