AnonymBruker Skrevet 30. september 2024 #1 Skrevet 30. september 2024 Jeg har slitt med kronisk insomni de siste par årene. Startet med en depresjon, fikk hjelp men insomnien ble hengende igjen. Har prøvd mye, men ingen ting nytter noe særlig. Søvnrestriksjon er krevende, spesielt om man må stå opp hver gang hvis man ikke sovner innen 15-20 minutter. Ble tipset om MSM PEA med B6 fra Sunkost. Hva er deres erfaring? Hvordan skal det hjelpe når ikke reseptbelagte alltid funker. Fastleger kan litt lite om søvnproblemer, i det private koster det skjorta å få hjelp. Vet egentlig ikke om det finnes så mye i det private heller. Noen som vet? Dyp og sammenhengende søvn er målet, men føler ikke jeg kommer dit. Anonymkode: ddb92...a12 1
AnonymBruker Skrevet 30. september 2024 #2 Skrevet 30. september 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg har slitt med kronisk insomni de siste par årene. Startet med en depresjon, fikk hjelp men insomnien ble hengende igjen. Har prøvd mye, men ingen ting nytter noe særlig. Søvnrestriksjon er krevende, spesielt om man må stå opp hver gang hvis man ikke sovner innen 15-20 minutter. Ble tipset om MSM PEA med B6 fra Sunkost. Hva er deres erfaring? Hvordan skal det hjelpe når ikke reseptbelagte alltid funker. Fastleger kan litt lite om søvnproblemer, i det private koster det skjorta å få hjelp. Vet egentlig ikke om det finnes så mye i det private heller. Noen som vet? Dyp og sammenhengende søvn er målet, men føler ikke jeg kommer dit. Anonymkode: ddb92...a12 Du er utredet for mangler og underliggende sykdom / tilstander? Stoffskifte, adhd... disse påvirker søvn! Jeg sov dårlig i over et år pga traume. Brukte sleep hypnosis på youtube, eller body scanning / yoga nidra, en stemme forteller deg hvor du skal putte oppmerksomheten. Anonymkode: 3614c...e45 1
Næmmenhei Skrevet 30. september 2024 #3 Skrevet 30. september 2024 Mitt eneste råd fra erfaring er at når du legger deg og kjenner at du ikke får sove, stå opp igjen. Ikke ligg våken i senga mange timer. Hvis du heller står opp skjønner kroppen etterhvert at det ikke er riktig å være våken og gjør deg mer søvnig. 1
AnonymBruker Skrevet 30. september 2024 #4 Skrevet 30. september 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Du er utredet for mangler og underliggende sykdom / tilstander? Stoffskifte, adhd... disse påvirker søvn! Jeg sov dårlig i over et år pga traume. Brukte sleep hypnosis på youtube, eller body scanning / yoga nidra, en stemme forteller deg hvor du skal putte oppmerksomheten. Anonymkode: 3614c...e45 Mye er utredet. Er en engstelig person av meg, har stresset i mange år. Nå betaler jeg prisen, tror jeg.. Anonymkode: ddb92...a12
AnonymBruker Skrevet 30. september 2024 #5 Skrevet 30. september 2024 Næmmenhei skrev (3 minutter siden): Mitt eneste råd fra erfaring er at når du legger deg og kjenner at du ikke får sove, stå opp igjen. Ikke ligg våken i senga mange timer. Hvis du heller står opp skjønner kroppen etterhvert at det ikke er riktig å være våken og gjør deg mer søvnig. Så det funker? Kanskje ikke med en gang men etter et par måneder? Det er faktisk noe jeg aldri har prøvd.. Anonymkode: ddb92...a12 1
Næmmenhei Skrevet 30. september 2024 #6 Skrevet 30. september 2024 Det funket for meg hvert fall, litt fysisk, men spesielt mentalt. Da slapp jeg å ligge å se pp klokka og bekynre meg. Kunne heller stå opp og se TV eller trene- det hjelper også på å gjlre kroppen søvnig!
AnonymBruker Skrevet 30. september 2024 #7 Skrevet 30. september 2024 Gå 15000 skritt eller jobb fysisk i flere timer. Anonymkode: 20432...4c9 2 1
AnonymBruker Skrevet 30. september 2024 #8 Skrevet 30. september 2024 Næmmenhei skrev (1 minutt siden): Det funket for meg hvert fall, litt fysisk, men spesielt mentalt. Da slapp jeg å ligge å se pp klokka og bekynre meg. Kunne heller stå opp og se TV eller trene- det hjelper også på å gjlre kroppen søvnig! Har blitt frarådet skjermbruk og trening rett før sengetid.. Lurer på om det også gjelder hvis jeg ikke får sove og må opp.. Anonymkode: ddb92...a12
AnonymBruker Skrevet 30. september 2024 #9 Skrevet 30. september 2024 Du har sikkert prøvd 3 netter på rad med sovepiller (som en restart) og så uten? Anonymkode: b8d74...dd0
AnonymBruker Skrevet 30. september 2024 #10 Skrevet 30. september 2024 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Jeg har slitt med kronisk insomni de siste par årene. Startet med en depresjon, fikk hjelp men insomnien ble hengende igjen. Har prøvd mye, men ingen ting nytter noe særlig. Søvnrestriksjon er krevende, spesielt om man må stå opp hver gang hvis man ikke sovner innen 15-20 minutter. Ble tipset om MSM PEA med B6 fra Sunkost. Hva er deres erfaring? Hvordan skal det hjelpe når ikke reseptbelagte alltid funker. Fastleger kan litt lite om søvnproblemer, i det private koster det skjorta å få hjelp. Vet egentlig ikke om det finnes så mye i det private heller. Noen som vet? Dyp og sammenhengende søvn er målet, men føler ikke jeg kommer dit. Anonymkode: ddb92...a12 Mange medisiner og kosttilskudd har søvnvansker som bivirkning. Går lang tid fra du kutter ut forannevnte, før søvnvansker retter seg. Anonymkode: c070e...32c 1
AnonymBruker Skrevet 30. september 2024 #11 Skrevet 30. september 2024 Søvnrestriksjon er det som funker best, når du 8kke gidder å gjøre det fordi det er stress så kan du bare ha det så godt tenker jeg. Alt kan ikke løses med en pille, noen ganger mp man gi mer innsats enn det. Anonymkode: f39f8...5ca
AnonymBruker Skrevet 30. september 2024 #12 Skrevet 30. september 2024 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Mye er utredet. Er en engstelig person av meg, har stresset i mange år. Nå betaler jeg prisen, tror jeg.. Anonymkode: ddb92...a12 Min stress/utmattelsessyklus var adhd, stort sjokk, derfor jeg nevner det ❤️ Anonymkode: 3614c...e45 3
AnonymBruker Skrevet 30. september 2024 #13 Skrevet 30. september 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Min stress/utmattelsessyklus var adhd, stort sjokk, derfor jeg nevner det ❤️ Anonymkode: 3614c...e45 Her også!! Anonymkode: 9780b...e23 1 1
AnonymBruker Skrevet 30. september 2024 #14 Skrevet 30. september 2024 AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Har blitt frarådet skjermbruk og trening rett før sengetid.. Lurer på om det også gjelder hvis jeg ikke får sove og må opp.. Anonymkode: ddb92...a12 Det er riktig at du ikke skal bruke skjerm eller trene om kvelden før leggetid og om natten. Du skal helst gjøre noe rolig eller kjedelig hvis du står opp igjen. F.eks. legge sammen klær, rydde litt, lese en bok. Kun ha på dempet belysning. Anonymkode: 7dea9...486 1
AnonymBruker Skrevet 30. september 2024 #15 Skrevet 30. september 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Gå 15000 skritt eller jobb fysisk i flere timer. Anonymkode: 20432...4c9 Dette kan være oppskrift på katastrofe. Du gir et råd som at grunnen til ts ikke får sove er understimulering, og at svaret er å slite seg ut fysisk. I verste fall ender ts opp med like lite søvn som vanlig, men et enda høyere aktivitetsnivå. Da blir underskuddet enda større… og det kan være helt katastrofe! Insomni er ikke løst så enkelt som å skaffe seg en mer fysisk krevende jobb. Faktisk kan aktivitet føre til enda høyere aktivisering av kroppen… da vil det stikk motsatte av det ts trenger skje. Anonymkode: ba288...83d 4
AnonymBruker Skrevet 30. september 2024 #16 Skrevet 30. september 2024 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Dette kan være oppskrift på katastrofe. Du gir et råd som at grunnen til ts ikke får sove er understimulering, og at svaret er å slite seg ut fysisk. I verste fall ender ts opp med like lite søvn som vanlig, men et enda høyere aktivitetsnivå. Da blir underskuddet enda større… og det kan være helt katastrofe! Insomni er ikke løst så enkelt som å skaffe seg en mer fysisk krevende jobb. Faktisk kan aktivitet føre til enda høyere aktivisering av kroppen… da vil det stikk motsatte av det ts trenger skje. Anonymkode: ba288...83d Helt riktig. Selv om aktivitet er viktig, så er moderasjon ofte best. Jeg går rolige turer, og lenge før leggetid. Jo mer sliten jeg er, jo dårligere sover jeg. Anonymkode: 9780b...e23 1
AnonymBruker Skrevet 30. september 2024 #17 Skrevet 30. september 2024 Har du prøvd det gratiskurset for langvarige søvnproblemer? https://nhi.no/selvhjelp-og-kurs/kognitiv-terapi/langvarige-sovnvansker-selvhjelpskurs Anonymkode: 8235d...abb 2
AnonymBruker Skrevet 30. september 2024 #18 Skrevet 30. september 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Her også!! Anonymkode: 9780b...e23 Samme her Anonymkode: 922b1...e1b
AnonymBruker Skrevet 30. september 2024 #19 Skrevet 30. september 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Helt riktig. Selv om aktivitet er viktig, så er moderasjon ofte best. Jeg går rolige turer, og lenge før leggetid. Jo mer sliten jeg er, jo dårligere sover jeg. Anonymkode: 9780b...e23 Sånn er jeg og. Har slitt med søvnproblemer det siste året. Jo mer jeg trener, jo verre blir det. Jeg har insomni som henger tydelig sammen med traumer, omsorgsvikt og stress. Når jeg trener utsetter jeg kroppen for MER stress. Derfor er det viktig at jeg ikke trener meg helt ut! For kroppen blir det en ekstrabelastning. Anonymkode: ba288...83d 3
AnonymBruker Skrevet 30. september 2024 #20 Skrevet 30. september 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): leggetid. Jo mer sliten jeg er, jo dårligere sover jeg. Ja du er overanstrengt og hjernen er overaktivert. Hjelper ikke med søvnrestriksjoner i seg selv hvis du ikke klarer å roe ned kroppen og hodet. Hvordan fungerer du sånn ellers? Anonymkode: 922b1...e1b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå