Gå til innhold

Søke hjemmekontorjobb i EU - Hva med skatt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Om en søker en jobb i EU som er hjemmekontor og en er bosatt i Norge, hvordan fungerer det då med skatt og folketrygd osv?

En skatter vel til utlandet?

Anonymkode: 3a834...520

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min arbeidsgiver er i et annet land. Jeg skatter til Norge.

Anonymkode: 035e4...a06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg vært deg hadde jeg laget et scenario med flere grupper av spørsmål, og tatt en telefon til skatteetaten - de er kjempeflinke og veldig hyggelig. I hvert fall de jeg har snakket med. Det hender også at de har fysiske kurs. 

Anonymkode: e4ca2...b59

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobb i EU eller jobb i et medlemsland. Hvor du skatter er avhengig av hvor du bor. Men hvilke andre rettigheter du har er også avhengig av hvor bedriften mener du har arbeidssted. Er arbeidssted Norge, og de betaler arbeidsgiveravgift? 

Du må sette deg inn i reglene for det bestemte landet og hvilke skatteavtaler vi har.

Anonymkode: b4c41...d4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet det kommer an på skatteavtaler. Og at det finnes tilfeller der man kan bli skattepliktig til begge land, og igjen tilfeller der man har rett på fradrag i norsk skatt for skatt i utland. Et komplisert regelverk generelt, mye rapporteringsplikt potensielt. Få best mulig oversikt over faktum, og kontakt skatteetaten. 

Om firmaet vanligvis ansetter internasjonalt har de også rapporteringsplikt, og bør ha gode oversikter her. Så mulig starte der. 

Anonymkode: 7b77e...797

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La oss so det er en fransk IT bedrift med få ansatte som tilbyr jobb. De har ikke forretning i Norge. De holder på i Frankrike.

Jeg kan få jobben men ønsker å forbli bosatt i Norge. Hvordan fungerer det med folketrygd og skatt?

I dette tilfelle hadde jeg først og fremst skattet til Frankrike via arbeidsgiveren, men hva med Norge?

Anonymkode: 3a834...520

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

La oss so det er en fransk IT bedrift med få ansatte som tilbyr jobb. De har ikke forretning i Norge. De holder på i Frankrike.

Jeg kan få jobben men ønsker å forbli bosatt i Norge. Hvordan fungerer det med folketrygd og skatt?

I dette tilfelle hadde jeg først og fremst skattet til Frankrike via arbeidsgiveren, men hva med Norge?

Anonymkode: 3a834...520

Blir du ansett som bosatt i Norge, så har du skatteplikt til Norge. Både inntekt og formue. 

Har du inntekt i et annet land blir denne skattepliktig i dette landet. Arbeidsgiver har da gjerne også et rapporteringsansvar, med mer. Men det ligger også ansvar på deg her, uten at jeg kjenner alle detaljene. 

Men mellom norge og Frankrike finnes det skatteavtaler som regulerer dobbelt beskatning. Akkurat hva disse setter som betingelser og så videre har jeg ingen innsikt i. 

Det får ingen betydning for folketrygd. 

Anonymkode: 7b77e...797

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Om en søker en jobb i EU som er hjemmekontor og en er bosatt i Norge, hvordan fungerer det då med skatt og folketrygd osv?

En skatter vel til utlandet?

Anonymkode: 3a834...520

Mange som jobber for utenlandske selskaper i Norge.. skatt må du betale uansett. 
eneste smutthullet er hvis du bor i Norge, jobber for et utenlandsk selskap og arbeidssted er i et annet utenlandsk selskap. Da slipper du skatt!


for eksempel i offshore: du bor i Norge, jobber for et engelsk selskap men har arbeidssted i Angola. 

Anonymkode: 3a53d...299

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør også sjekke reglene for sykepenger. Er du bosatt og skatter til Norge vil du få sykepenger fra NAV etter arbeidsgiverperioden. Hvorvidt arbeidsgiver betaler lønn/sykepenger før det avhenger av landet bedriften opererer i.

Anonymkode: b4c41...d4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...