Gå til innhold

Profilen «jordmorliv» og hjemmebhg/hjemmeskole


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er altså en familie som ikke har barna sine i barnehage eller skole, og fremmer dette levesettet. Jeg synes det finnes gode argumenter for begge måter å leve på (for barna sin del), både slik jordmorliv gjør det, og de som har full dag i bhg og skole. Hovedsakelig har jeg selv tenkt at fordelen med bhg og skole trumfer fordelen med hjemmeskole, siden barna blir best mulig rustet til livet etter skolegang. Men jeg strides litt også. Leste nettopp at jordmor skriver noe om «jevnalderorientering» for de barna som er mye i bhg og skole, i stedet for at barna knytter seg til sine primære omsorgsgivere, og kjente det stakk litt. Synes jeg merker dette allerede på fireåringen vår, selv om vi alltid har hatt veldig god tilknyting.

Hva tenker dere om temaet?

Anonymkode: a3248...4d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er altså en familie som ikke har barna sine i barnehage eller skole, og fremmer dette levesettet. Jeg synes det finnes gode argumenter for begge måter å leve på (for barna sin del), både slik jordmorliv gjør det, og de som har full dag i bhg og skole. Hovedsakelig har jeg selv tenkt at fordelen med bhg og skole trumfer fordelen med hjemmeskole, siden barna blir best mulig rustet til livet etter skolegang. Men jeg strides litt også. Leste nettopp at jordmor skriver noe om «jevnalderorientering» for de barna som er mye i bhg og skole, i stedet for at barna knytter seg til sine primære omsorgsgivere, og kjente det stakk litt. Synes jeg merker dette allerede på fireåringen vår, selv om vi alltid har hatt veldig god tilknyting.

Hva tenker dere om temaet?

Anonymkode: a3248...4d3

Dette kan nok ses på fra mange vinkler. Selv er jeg tilhenger av barnehage og skole. Barn vil alltid elske sine foreldre og knytte seg til dem uansett om de er hjemme eller i barnehage/skole (til og med barn som opplever omsorgssvikt gjør det). Tilknytning er viktig, men det endelig målet med å oppdra barn, er jo å gjøre dem til selvstendige mennesker. Det er naturlig at tilknytningen til foreldre endrer seg i løpet av de årene vi foreldre får lov låne dem.

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at det ikke er et svar, men at man må finne den løsningen som fungerer for din familie. Det er ikke alle som har mulighet til å ha barna hjemme og da må de nødvendigvis i barnehage og skole, og da må man fokusere på kvalitetstid og ikke bare kvanitet. Mens andre igjen praktiserer f.ks world school og tilbringer årevis på reisefot.

Akkurat denne profilen som du referer til er ikke jeg noe tilhenger av. Absolutt ikke for livsstilsvalget de har tatt, men den holdningen og arrogansen de har overfor de som har valgt annerledes enn dem. Spesielt overfor dem som har valgt å ha barna i barnehage og skole. Jeg har noen ganger tenkt på hvordan det påvirker barna deres, at de som voksne viser så dårlige holdninger overfor andre.

Anonymkode: 4d87d...c91

  • Liker 13
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

^ Er enig med deg, men tenker også at denne «jevnalderorienteringen» jo skjer svært tidlig. Det synes som at vennene i bhg nå har mye mer innflytelse på hverandres personlighet f.eks., enn hjemmemiljøet. Kan være tilfeldig, men datteren vår har skiftet veldig personlighet bare dette halvåret etter hun ble veldig knyttet til vennene i barnehagen. Skjønner at sånn kommer det til å bli, men som sagt, synes det er litt tidlig. 

Anonymkode: a3248...4d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg tenker at det ikke er et svar, men at man må finne den løsningen som fungerer for din familie. Det er ikke alle som har mulighet til å ha barna hjemme og da må de nødvendigvis i barnehage og skole, og da må man fokusere på kvalitetstid og ikke bare kvanitet. Mens andre igjen praktiserer f.ks world school og tilbringer årevis på reisefot.

Akkurat denne profilen som du referer til er ikke jeg noe tilhenger av. Absolutt ikke for livsstilsvalget de har tatt, men den holdningen og arrogansen de har overfor de som har valgt annerledes enn dem. Spesielt overfor dem som har valgt å ha barna i barnehage og skole. Jeg har noen ganger tenkt på hvordan det påvirker barna deres, at de som voksne viser så dårlige holdninger overfor andre.

Anonymkode: 4d87d...c91

Enig med deg i det du skriver om profilens holdninger, merket meg det samme.

Anonymkode: a3248...4d3

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidlig barnehagestart (før 1,5 år) ødelegger tilknytningen.

Anonymkode: e6775...224

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vokste opp i en veldig religiøs familie (pinsevenner). Jeg priser meg lykkelig for at jeg fikk gå i vanlig, norsk skole og fikk kontakt med normale mennesker på den måten. Omgangskretsen til mine foreldre og meg selv utenom skole var utelukkende kristne. Er ikke medlem i noen menighet som voksen. 

Anonymkode: cea02...926

  • Liker 7
  • Hjerte 3
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Tidlig barnehagestart (før 1,5 år) ødelegger tilknytningen.

Anonymkode: e6775...224

Kom gjerne med kilder for påstanden din 

Anonymkode: 30ff4...fa1

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er generelt sett uheldig med hjemmeskole tenker jeg. Veldig viktig med det sosiale aspektet ved å gå på en vanlig skole. 

Anonymkode: 8678d...0d9

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer veldig på hvordan hun skal følge opp skole alene med to andre barn å passe på. Hvor av en er nyfødt. Nytter ikke bare å henge på Leos lekeland om ungen skal lære å lese og skrive 😗😅

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser mange problemer med det norske skole- og barnehagesystemet, først og fremst knyttet til underfinansiering. Så jeg har faktisk valgt å ikke få barn selv fordi jeg ikke ser at jeg har mulighet til å holde de potensielle barna unna den kjøttkverna systemet er. Systemet er laget for små roboter og ikke levende mennesker med individuelle behov. 

Så jeg synes hun er et friskt pust.  Men samtidig hadde det vært deilig om de orket å stå i diskusjoner om sin livsstil. Det er likevel forståelig at de ikke bruker masse til på diskusjoner midt i småbarnstiden...

Anonymkode: 3169f...62f

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan nok definitivt være enig i at mange barn er mer borte enn hjemme. Spesielt med fritidsaktiviteter, treninger, bhg, skole, osv. Det er sikkert uheldig for noen, mens det for andre går helt fint.

Jeg er selv heldig og er i en familie med god inntekt, så kan være mye hjemme med barna. Sender de i barnehage med andre barn, men aldri full dag. Synes det er fint å slippe morgenstress og hentestress. De er i bhg fra cirka 10-14. De får leke med jevnaldrende, men slipper å bli altfor sliten. Om jeg kommer midt i lekestund, kan jeg tusle hjem å hente litt senere. Veldig deilig med den fleksibiliteten, men det er jo et privilegium få forunt. 

Jeg tror det er viktig med en god blanding, men heller absolutt mot at barnehage er bedre enn fullt hjemmeværende. Men de lærde strides sikkert!

Anonymkode: 469d4...f6a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at det å ikke være i barnehage er helt fantastisk. Jeg tror ikke lange dager i barnehage er bra for noen (merk at jeg understreker lange dager, ikke det å ha barn i barnehage i det hele tatt), det er en nødvendighet fordi de fleste voksne jobber.  Jeg tror også hjemmeskole kan fungere bra de første årene, men jeg tror det faglig sett vil bli vanskelig å følge opp eldre barn samt at jeg mener at det sosiale vil bety mye etter hvert. Jeg vet at de som har hjemmeskole ofte samarbeider med andre som har hjemmeskole og at barna derfor er sosiale med andre barn jevnlig. Samtidig er jo dette mennesker som foreldrene har valgt selv og jeg tror alle har godt av å lære å samhandle med mennesker som er ulike en selv og ikke bare vokse opp i et ekkokammer av barn og voksne med helt like meninger. Denne familien har fremdeles små barn og det er nok nettopp i den alderen dette vil fungere bra. Jeg tror nok de vurdere valgene sine fortløpende og velger skole hvis eller når det er det riktige.

For øvrig synes jeg det står respekt av å velge helt annerledes enn alle andre. I Norge skal alle presses inn i den samme boksen og det er veldig vanskelig å stå utenfor. Jeg tror en del av kritikken handler litt om misunnelse og behov for å kritisere henne for å samtidig forsvare sine egne valg. Jeg forstår godt at de ikke er interessert i å diskutere valgene sine så nøye. De står trygt i egne valg og har ikke behov for å forsvare seg. 

  • Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg mener alle barn trenger å være i bhg , tenker de frarøver barna mye

Anonymkode: 94af3...722

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker de kan fort skjermes for mye, og at når de først skal eksponeres for noe så er det på foreldrenes premisser. Barna/elevene i et kull har så mye ekstremt mye ulikt som ikke foreldrene kan gi dem. 

Anonymkode: e10d2...764

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er for skole og barnehage. Kanskje ikke ideelt med lange dager for en 1-åring, men i den alderen sover jo mange barn flere ganger og ganske lenge ila dagen, så problemet er vel ikke så stort om man får til å levere litt sent og hente litt tidlig? Andre barn gir viktig sosial trening. I vår barnehage har de blandet store og små barn på avdelingene og har aldersgrupper på tvers. Aktiviteter som korps og speider har også blandet barna godt. Kan ikke forstå at barna skal ta skade av hverken skole eller barnehage eller aktiviteter - mine barn trives hvertfall og er bare smil når de blir hentet. Ingen som ikke vil på skole og aktiviteter heller, det er der fellesskapet og vennene er?

Jeg tenker at særlig for enebarn er dette viktig, men også for de som har søsken er det flott å møte andre barn. De som bare er med mamma og pappa og store/småsøsken blir veldig sære! 

Anonymkode: e9834...100

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Katten89 skrev (13 timer siden):

Jeg lurer veldig på hvordan hun skal følge opp skole alene med to andre barn å passe på. Hvor av en er nyfødt. Nytter ikke bare å henge på Leos lekeland om ungen skal lære å lese og skrive 😗😅

En til en hjemme er vidt forskjellig fra et klasserom med 20 andre unger, kan ikke sammenlignes. Barn har en naturlig trang til å lære i alle omgivelser og Leos lekeland.

Anonymkode: d350d...bac

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg mener alle barn trenger å være i bhg , tenker de frarøver barna mye

Anonymkode: 94af3...722

Sønnen hennes gikk i bhg til han var helt apatisk. Kjenner meg igjen så godt. Men, noen har sikkert utbytte av bhg og noen har utbytte av å være fri ;)

Anonymkode: d350d...bac

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Sønnen hennes gikk i bhg til han var helt apatisk. Kjenner meg igjen så godt. Men, noen har sikkert utbytte av bhg og noen har utbytte av å være fri ;)

Anonymkode: d350d...bac

Min mening står jeg for, så får du ha din

Anonymkode: 94af3...722

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er for valgfrihet! Og for at noen velger annerledes enn normen. Samtidig syns jeg de holdningene de har til andres valg er ganske bastante og bedrevitende. De ser ned på andre som sender i bhg og skole og tenker at de er dårlige foreldre.. De er bedre enn alle andre.. og det liker jeg ikke..  

Samtidig tror jeg barn har gått av ett felleskap. Om det skjer hjemme blant unscholers, eller i bhg/skole tror jeg er det samme. Faglig, hmmm.. Barn lærer utrolig mye i bhg som de tar med seg videre i livet. 

Anonymkode: bbcc5...608

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...