Gå til innhold

Bli IT Gründer


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen som vet?

1. Hvor får jeg ideer fra?

2. Hvor får jeg startkapital fra?

3. Må jeg ha AS?

4. Lære om marketing?

Anonymkode: b7d1e...6a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du må ha en ide først, og den kommer fra deg selv, eventuelt i samarbeid med andre Når du har en ide, kan du sette deg inn i finansiering (feks søke støtte fra Innovasjon Norge osv.), ellers finnes det jo kurs i hvordan starte bedrift.

 

Anonymkode: 4c43b...12e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er egentlig ideen vi sliter mest med. 

Anonymkode: b7d1e...6a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vel, ideen til suksess må være den grunnleggende, deretter må man ha et marked som vil kjøpe denne ideen - uten dette kommer man ikke i gang.. Spiller ingen rolle om man kan skaffe kapital om man ikke har et produkt som vil gi inntjening. 

Anonymkode: e5805...7a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er egentlig ideen vi sliter mest med. 

Anonymkode: b7d1e...6a9

Da blir det litt skralt, ja. Jeg har også en idé om at jeg skal lage en evighetsmaskin som løser alle verdensproblemer, men hvor starter jeg liksom. Andre som vet?

Anonymkode: 5d329...cd1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det vært enkelt hadde vel alle vært IT-grundere og ingen hadde jobbet.

Mannen min og jeg er begge ingeniører. Mannen min har lært seg å programmere og jobber med å utvikle en nettside som kan løse et problem vi kjenner til i industrien vår. Han gjør dette ved siden av full jobb. Utgiftene så langt har vært relativt små, domene, design til logo, osv. Planen er at denne websiden skal vokse og bli en biinntekt på sikt. Evt at den vokser seg stor og han selger den. Vi får se. Han har jobbet med dette i ca et år og regner med å få ferdig nettsiden i slutten av året. Jeg vet ikke helt hvor mye jobb han har lagt ned i dette, men muligens tilsvarende 30-40% stilling. 

Anonymkode: 0056a...f5f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Det er egentlig ideen vi sliter mest med. 

Anonymkode: b7d1e...6a9

Så du vil at noen skal gi deg sin ide så du kan bli rik? God plan! 

Anonymkode: 580cc...db7

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hadde det vært enkelt hadde vel alle vært IT-grundere og ingen hadde jobbet.

Å være IT-grunder er veldig mye mer jobb enn vanlige jobber. Det er det dere har begynt å merke.

Det er ingen snarvei til å bli rik. Men har du god kunnskap, slik at du kan kode selv, en fantastisk god ide, er en god selger og leder, og jobber målrettet med markedsføring i årevis er det mulig.

Hilsen IT-grunder som har tjent noen kroner på dette, og solgt seg ut - 14 år etter oppstart.

Anonymkode: 40aab...a91

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Det er egentlig ideen vi sliter mest med. 

Anonymkode: b7d1e...6a9

Uff. Du høres ut som eksen min. Han ville gjerne "starte for seg selv". Ikke fordi han er en gründertype eller har gode forretningsideer, men fordi han hater å bli sjefet med. Haha. Han er fremdeles ikke selvstendig næringsdrivende, gitt.

Anonymkode: 2ca56...9e5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere mangler idéer kan dere gjøre research i markedet for å finne et problem eller en nisje som ingen dekker enda. Dere kan google, snakke med bekjente e.l. De beste idéene kommer av erfaring. Jobb noen år innenfor IT og ha øynene åpne for problemer dere kan løse.

Startkapital kan man få overalt. Det er firma som utelukkende driver med investeringer i startups, man kan samarbeide med en bedrift, ta opp lån, søke om støtte fra fond m.m.

Ja dere bør ha AS, ikke synk privatøkonomien inn i det.

Dere må lære om marketing ja, i tillegg til en haug med andre ting. Dere skal drive innenfor lover og regler, dere skal føre regnskap, ha budsjetter, forretningsplan og en haug med andre planer og mål for minst 5 år frem i tid.

Jeg anbefaler å finne et kurs om temaet, kjøpe noen bøker eller finne dere en mentor.

Anonymkode: ff6e3...9b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...