Gå til innhold

Oppgaver i huset for 10 åring som skal få lommepenger


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

10-åringen min ønsker å tjene litt penger for å spare penger. Så vi skal begynne med arbeidsoppgaver i huset slik at hun i slutten av hver måned kan få månedspenger. 

Det jeg lurer på er hvor mange oppgaver jeg skal kreve, og hvor ofte.....? 😅

Feks, tenkte jeg at hun skulle få vaske badet 1 gang per mnd. 

Men har også tenkt å ha med tømming av oppvaskmaskinen. Hvor hyppig gjør deres barn slike oppgaver? 

Andre ting jeg tenkte hun kunne gjøre er:

- Rydde rommet og klærne sine(ukentlig)

- Dekke middagsbordet 

- Ta inn bossdunker

- Kaste ut søppel

- støvsuge rommet sitt( 2. ganger per måned?)

- Støvsuge stue/kjøkken (1. gang per måned?)

 

Hun ordner allerede nisten sin, rydder ut av sekken, henter lillebror på skolen av og til, pakker og rydder ut gymbag osv. Så hun er allerede ganske pliktoppfyllene. 

 

Tar gjerne i mot kommentarer på hvor ofte slike oppgaver som er nevnt kan "kreves" i løpet av måneden.... 

 

Anonymkode: 09cfc...965

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det enkleste er oppgaver som er daglig rutine, som du nevner dekke bord, gå ut med søppel, være med å sette inn i maskina og kanskje være med på storrengjøring en dag i uken. Støvsuge , vaske bad eller vaske rundt. Rydd rommet må de uansett gjøre her. Det inngår ikke i ukelønn 😅 Hvis det er større ting, vaske bil, klippe plenen eller vaske vinduer, så kan de jo få litt ekstra penger for det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Doris Becker skrev (1 minutt siden):

Det enkleste er oppgaver som er daglig rutine, som du nevner dekke bord, gå ut med søppel, være med å sette inn i maskina og kanskje være med på storrengjøring en dag i uken. Støvsuge , vaske bad eller vaske rundt. Rydd rommet må de uansett gjøre her. Det inngår ikke i ukelønn 😅 Hvis det er større ting, vaske bil, klippe plenen eller vaske vinduer, så kan de jo få litt ekstra penger for det.

Ja, rutiner er nok bra. Jeg tenkte å skrive et antall for måneden slik at hun kan velge når hun vil gjøre oppgavene. Feks. Dekke bordet 5 ganger i mnd, så lager hun tellestreker når gjort. Men vet ikke om det er en dum ide - ikke erfaring med dette enda😅

Men du mener at noen oppgaver kan være daglige? 🤔

Hun er litt dårlig på å komme igang med å rydde inn klærne som er rene og sånt, derfor føler jeg det må inngå i mndlønnen, så vet jeg at hun har litt  motivasjon for å gjøre det. 

Anonymkode: 09cfc...965

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja, rutiner er nok bra. Jeg tenkte å skrive et antall for måneden slik at hun kan velge når hun vil gjøre oppgavene. Feks. Dekke bordet 5 ganger i mnd, så lager hun tellestreker når gjort. Men vet ikke om det er en dum ide - ikke erfaring med dette enda😅

Men du mener at noen oppgaver kan være daglige? 🤔

Hun er litt dårlig på å komme igang med å rydde inn klærne som er rene og sånt, derfor føler jeg det må inngå i mndlønnen, så vet jeg at hun har litt  motivasjon for å gjøre det. 

Anonymkode: 09cfc...965

Jeg mener det bør inngå som daglig rutine, ja. Sikkert individuelt, men her  fungerer det best. Rydde klær som er rene når vask er ferdig blir en slik rutine, selv om det ikke er daglig kanskje.  Og ekstra penger hvis det er større ting, som skjer en gang i blant. De vet  å forhandle! 😅

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det er noe hun kan gjøre hver dag før hun legger seg. For eksempel støvsuge inngangspartiet og passe på at sko blir satt i skohyllen hver kveld? Hos oss blir er det hvertfall behov for å gjøres stort sett hver dag og vår støvsuger står fast ved inngangspartiet av denne grunnen.

Anonymkode: 37099...8e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde en liste med oppgaver vi kunne gjøre. På den varierte jo "vanskelighetsgrad" og dermed også belønningen. Kaste boss og sette i ny pose, se til at alt var greit, 5 kr. Ta utav oppvask, 5 kr. Støvsuge, 10 kr, tørke støv, 10 kr, vaske/ legge rent i burene til hundene, 10 kr, vaske kjellertrapp og gulv, 10 kr. Rydde rom fikk vi ikke for, det var fast oppdrag. Dette er jo mange år siden og dermed er jo summen annerledes nå, men det var et greit system :) Vi hadde også fast at førstemann hjem på dagen ryddet brødfjøl og oppvask fra samme morgen og vi skrelte poteter klar hvis vi skulle ha det til middag. 

Anonymkode: 6b92f...dea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi hadde ansvar for kjøkkenet en uke hver (mor far og barna), dvs tømme oppvaskmaskinen, støvsuge/koste gulvet, påse at benker var rene og gå ut med søpla. Den som lagde mat måtte rydde opp etter seg. Barna måtte også skifte på sengen sin og holde rommet rent og ryddig. 

Anonymkode: b3b76...ee9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppgaver som å rydde rom (inkludert støvsuging), dekke bord og ta ut av oppvaskmaskin burde ikke generere penger. Dette er ting barna skal gjøre uansett om de får penger eller ikke. Å være en del av familien, betyr å ta sin del av husarbeidet. 

Tenker at å vaske huset (støvsuge og moppe) er ting de kan få penger for. Vaske bil, hagearbeid, etc. Eventuelt passe småsøsken dersom det er aktuelt. 

Anonymkode: 3d8d6...6bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi.

Wow.

Så glad jeg ikke vokste opp slik.

Hadde som oppgave å ta ut søppel og støvsuge fellesarealene frem til jeg ble 16.

Anonymkode: 7ad92...07c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva med å lage en arbeidsplan per uke? Det er enklere med ting som det er kontiunitet i, å støvsuge hver andre uke er for eksempel ikke en slik men om det er støvsuge rommet hver Onsdag er det enkelre å komme inn i en rutine.

Dekke bordet til middag hver dag for eksempel, eller rydde av bordet og inn i oppvaskmaskinen etter middagen.
Dersom du har en kurv til håndklær og lignende kan en oppgave være å sette på vaskemaksinen og få de over i tørketrommelen en dag i uka osv.. Spre oppgavene utover dagene slik at det blir enkelt å holde orden på. 

Anonymkode: 13c2c...f50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Oi.

Wow.

Så glad jeg ikke vokste opp slik.

Hadde som oppgave å ta ut søppel og støvsuge fellesarealene frem til jeg ble 16.

Anonymkode: 7ad92...07c

Må legge til, jeg ryddet selvsagt eget rom, skiftet på egen seng, ryddet etter meg etter måltider, tok ut av oppvaskmaskinen og masse sånt småtteri uten å få ekstra betalt for det fra jeg var lite knøtt. Genererte aldri rot verken på bad, stue eller kjøkken og ryddet alltid opp etter meg.

Men det er jo bare normalt å forvente at alle i husholdningen gjør?

Anonymkode: 7ad92...07c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...