Gå til innhold

dere som bytter jobb pga arbeidsmiljø, hva sier dere på intervju til årsak?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Pleier dere å si at det var på grunn av dårlig miljø eller hva sier dere? 

Anonymkode: 1b5ab...af2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, aldri si det. Du ønsker å prøve noe nytt El. 

Å si negative ting om arbeidsplass er aldri lurt. 

Anonymkode: 5d7af...085

  • Liker 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke finn på å si at det er dårlig miljø/dårlig arbeidsgiver på intervju.

En potensiell arbeidsgiver ønsker en ansatt som er motivert til jobbytte av profesjonelle årsaker, ikke fordi de ikke trives der de er.

Si at du er takknemlig for alt du har lært på nåværende arbeidsplass, men at du søker nye utfordringer på en ny plass. Ikke vær negativ om gamle arbeidsplasser eller kollegaer.

Lykke til! ❤️

Anonymkode: a0ce0...470

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nye utfordringer/lyst til å utvikle deg yrkesmessig/motivert for å prøve noe nytt. Som de andre sier, aldri snakk negativt om forrige arbeidsplass, selv i de tilfeller sjefen var en psykopat.

Anonymkode: c7de5...b97

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt delt her, men heller nok mot de andres råd om å spille på andre faktorer.

Jeg byttet jobb fordi jeg ikke likte ledelsen og ble diskriminert mot der jeg var. Det var ny arbeidsgiver som tok kontakt med meg, så jeg sendte aldri søknad. Under intervju 1 og 2 fikk jeg spørmål om hvorfor jeg ville bytte jobb. De kjente noen på den gamle arbeidsplassen og hadde bare hørt bra ting, og de kunne ikke tilby de samme godene og hadde en helt annen "vibe" som de sa. Jeg tror de genuint ikke klarte å forstå hvorfor jeg ville bytte.

Første gang de spurte ga jeg andre årsaker enn arbeidsmiljø. Andre gang de spurte var jeg mildt ærlig og sa at jeg hadde fine relasjoner og svært godt samarbeid med mange som jobbet der, men at ikke alle aspekt ved miljøet var for meg. Jeg nevnte ingen eksempler, men la vekt på hva som var viktig for meg i et arbeidsmiljø og spurte om disse faktorene var tilstede i deres miljø. Det var det, og jeg fikk jobben. Etter 8 måneder kan jeg si at det de sa stemte.

Så man kan være ærlig om man blir presset på det, for det kan være at de merker at noe ikke er som det skal, og da vil man ikke tåkelegge det. Men formuler det i hvert fall som at det er noe som ikke passet deg, og fokuser mer på hva du ønsker å gå til enn hva du ønsker å gå fra.

Anonymkode: 14d67...d09

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At jeg ønsker nye utfordringer og at de har en profil som virker spennende /passende til meg og mine interesser. Har kun vært på et intervju, sa noe slikt, og fikk jobben. 

Anonymkode: 774ac...7fb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ærlighet er viktig, men vær ærlig om det som er riktig. Løgn og fordekking gjennomskues lett.

Med andre ord: ikke fortell eller legg ut om hvorfor du vil vekk fra dagens arbeidsgiver, men vær ærlig om hvorfor du ønsker deg til arbeidsgiveren du er på intervju hos. Fokuser på det positive, og vinkle heller dette som grunnen til å at du ønsker deg bort. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var ærlig på at jeg ikke trivdes med ny ledelse etter mammapermisjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var i en slik situasjon, og unngikk så langt jeg kunne å bruke som argument. I alle fall ikke direkte. Istedenfor fokuserte jeg på hvorfor jeg hadde søkt på det stedet jeg var på intervju, for eksempel at det var en profesjonell arbeidsplass, at de har godt omdømme, at utviklingsmulighetene virker gode osv. At den dårlige arbeidsplassen er stikk motsatt av mange av disse tingene sa jeg selvsagt ikke ett eneste ord om. 

Noen ganger får man spørsmål om du kan gi eksempler på hva du synes er vanskelig i en arbeidssituasjon. Da kan det friste å trekke inn egen erfaring fra et dårlig arbeidsmiljø, men vær ytterst forsiktig med det. Det er SÅ fort gjort å trå feil og si ting som kan slå tilbake på deg selv. 

Anonymkode: 296be...2ef

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...