Gå til innhold

Nye fordeler ( forslag til) for de som bor usentralt på bygda, greit?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I det siste er det kommet forslag om å få fratrekk på studielånet om man flytter til "usentrale strøk" og forslag om å få ta billappen når man er 17 år om man bor på bygda. Er dette greie ideer eller hva syns du om dette? 

Anonymkode: 2d08e...d2c

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fratrekk på studielånet, skattefordeler og andre økonomiske incentiver er helt supert. Tidlig førerkort er jeg litt mer i tvil om. 

Anonymkode: 76783...900

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal dette tidlige førerkortet også bare være gyldig i grisgrendte strøk, da? Hovedargumentet for at det er greit at en 17-åring på bygda kan kjøre bil mens en jevnaldrende i byen ikke kan, må jo være at det er mindre trafikk der, så da bør det være snakk om en begrenset tillatelse. En 17-åring med "bygdeførekort" og lite erfaring med komplekse trafikksituasjoner er neppe mindre farlig i bytrafikk enn en øvelseskjørende byvant 16-åring.

De andre forslagene har jeg ingen problemer med, det er fint at man vil tilrettelegge for fortsatt befolkning over hele landet 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Førerkort: Nei. 
Studielån: Tror ikke at det er 25k i året som avgjør hvor man bosetter seg. Det viktigste er jobb, og tjenester/tilbud. Jeg tror det er viktigere å sikre disse tingene enn å bruke milliarder på å redusere studielån. Unntaket er Finnmark/Nord-Troms, med 60k i året monner det, og der er behovet størst. Ellers når jeg ser på kartet over kommunene som skal omfattes, virker det ganske vilkårlig, og det er liten forskjell mellom kommuner så skal få vs kommuner som ikke skal få i mange tilfeller. Dette er et typisk Sp-utspill som kommer året før det er valg. Sp kan havne under sperregrensa. Det er selvsagt derfor dette (dyre) utspillet kommer. 

Anonymkode: d73a2...415

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Fratrekk på studielånet, skattefordeler og andre økonomiske incentiver er helt supert. Tidlig førerkort er jeg litt mer i tvil om. 

Anonymkode: 76783...900

Enig.

Anonymkode: 3817e...3b9

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, man bør ikke få særfordeler på bygda, men forslaget om førerkort til yngre er det verste så langt. Heldigvis blir Senterpartiet utradert etter neste valg. 

Anonymkode: cf194...ef8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Økonomiske fordeler ja. 

Tidlig førerkort nei. 

Anonymkode: 64221...008

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Nei, man bør ikke få særfordeler på bygda, men forslaget om førerkort til yngre er det verste så langt. Heldigvis blir Senterpartiet utradert etter neste valg. 

Anonymkode: cf194...ef8

Hvorfor ikke? Norge trenger levende bygder.

Anonymkode: 3817e...3b9

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Førerkort til 17-åringer: NEI. Det er ille nok med 18.

Nedbetaling av studielån er en god idé. 

Anonymkode: 2a655...14f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daria skrev (38 minutter siden):

Skal dette tidlige førerkortet også bare være gyldig i grisgrendte strøk, da? Hovedargumentet for at det er greit at en 17-åring på bygda kan kjøre bil mens en jevnaldrende i byen ikke kan, må jo være at det er mindre trafikk der, så da bør det være snakk om en begrenset tillatelse. En 17-åring med "bygdeførekort" og lite erfaring med komplekse trafikksituasjoner er neppe mindre farlig i bytrafikk enn en øvelseskjørende byvant 16-åring.

De andre forslagene har jeg ingen problemer med, det er fint at man vil tilrettelegge for fortsatt befolkning over hele landet 

Det er vel det som er tenkt: et førerkort med begrensninger. 

Anonymkode: 2d08e...d2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Nei, man bør ikke få særfordeler på bygda, men forslaget om førerkort til yngre er det verste så langt. Heldigvis blir Senterpartiet utradert etter neste valg. 

Anonymkode: cf194...ef8

Du vil ha bygde Norge skal dø ut, bli avfolket?

Anonymkode: 2d08e...d2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke egentlig hvor treffsikre noen av disse incentivene er, så næææh. 

Anonymkode: dd9b5...545

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja til nedskrivning av studielån, nei til tidlig førerkort. 

Anonymkode: ee459...1ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...