AnonymBruker Skrevet 30. september #1 Del Skrevet 30. september Vi pusser opp den store stua med kakkelovn (farger; kremhvit med lysebrune/mørk beige og blå detaljer på flisene), rosetter og stukkatur i taket. Vi skal male veggene på nytt, som er malt i kremhvit. Jeg synes det er dørgende kjedelig. Men alle synes jeg bør male med kremhvit på nytt. Kakkelovnen er i stor grad kremhvit, så sånn sett matcher veggene. Originalt sett var det en nydelig tapet her fra 1880 tallet (fortsatt bevart i sin helhet på én vegg under plater) med jacobean blomstermønster i ulike duse fine farger som ferskenrosa, oker, blå, grønn på hvit base. Det er en drøm å rekonstruere denne, men det er dyrt, så jeg må finne en midlertidig løsning. Men kremhvit er den beste løsningen her? Blå føles også litt meh ut, som er et alternativ. Anonymkode: f55cf...0c5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. september #2 Del Skrevet 30. september AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Vi pusser opp den store stua med kakkelovn (farger; kremhvit med lysebrune/mørk beige og blå detaljer på flisene), rosetter og stukkatur i taket. Vi skal male veggene på nytt, som er malt i kremhvit. Jeg synes det er dørgende kjedelig. Men alle synes jeg bør male med kremhvit på nytt. Kakkelovnen er i stor grad kremhvit, så sånn sett matcher veggene. Originalt sett var det en nydelig tapet her fra 1880 tallet (fortsatt bevart i sin helhet på én vegg under plater) med jacobean blomstermønster i ulike duse fine farger som ferskenrosa, oker, blå, grønn på hvit base. Det er en drøm å rekonstruere denne, men det er dyrt, så jeg må finne en midlertidig løsning. Men kremhvit er den beste løsningen her? Blå føles også litt meh ut, som er et alternativ. Anonymkode: f55cf...0c5 Jeg elsker farger og hadde nok gått for en mørkere farge som står til kakkelovnen. Om tapetet som gjenstår er i så god stand at det kan avdekkes hadde jeg beholdt det på en vegg og malt de resterende veggene i en av fargene i tapetet. Nå er ikke jeg så glad i brunt, men dette var ganske fint: http://danishdesignreview.com/blog/2014/2/3/we-dont-do-it-like-that-swedish-stoves Ovnen kommer mer til sin rett med en kontrastfarge vs ton-i-ton krem. Anonymkode: de417...4f6 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. september #3 Del Skrevet 30. september AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Jeg elsker farger og hadde nok gått for en mørkere farge som står til kakkelovnen. Om tapetet som gjenstår er i så god stand at det kan avdekkes hadde jeg beholdt det på en vegg og malt de resterende veggene i en av fargene i tapetet. Nå er ikke jeg så glad i brunt, men dette var ganske fint: http://danishdesignreview.com/blog/2014/2/3/we-dont-do-it-like-that-swedish-stoves Ovnen kommer mer til sin rett med en kontrastfarge vs ton-i-ton krem. Anonymkode: de417...4f6 Takk! Ja brunt var det jeg tenkte på også, men ingen rundt meg syntes det hørtes fint ut. Tapeten som gjenstår er visstnok i relativt god stand, noen biter er ifølge min far skåret ut (tidligere leieboere som gikk bananas, men man kan jo henge bilder over) dette er en bit jeg fant under en fotlist Anonymkode: f55cf...0c5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. september #4 Del Skrevet 30. september AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Takk! Ja brunt var det jeg tenkte på også, men ingen rundt meg syntes det hørtes fint ut. Tapeten som gjenstår er visstnok i relativt god stand, noen biter er ifølge min far skåret ut (tidligere leieboere som gikk bananas, men man kan jo henge bilder over) dette er en bit jeg fant under en fotlist Anonymkode: f55cf...0c5 Brunt er relativt historisk korrekt her, har du vurdert ådring? Og angående tapeten- har du hørt med Lim&Handtryck hva det koster? Ikke sikkert det er så mye dyrere enn å gjøre jobben to ganger, selv valgte jeg å vente litt til det var økonomisk forsvarlig å rekonstruere tapeten😊 Anonymkode: eed5d...4f0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. september #5 Del Skrevet 30. september AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Takk! Ja brunt var det jeg tenkte på også, men ingen rundt meg syntes det hørtes fint ut. Tapeten som gjenstår er visstnok i relativt god stand, noen biter er ifølge min far skåret ut (tidligere leieboere som gikk bananas, men man kan jo henge bilder over) dette er en bit jeg fant under en fotlist Anonymkode: f55cf...0c5 Her har du jo mange fine farger du kan ta utgangspunkt i. Følg magefølelsen og drit i hva andre måtte mene! Jeg hadde og mange som mente mye om mine fargevalg og materialkombinasjoner når jeg renoverte hus. De aller fleste måtte bite i det sure eplet og innrømme at det faktisk ble fint når det ble ferdig. Anonymkode: de417...4f6 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. september #6 Del Skrevet 30. september Aldri i verden om jeg ville gått for kremhvit. Jeg støtter i utgangspunktet brunt, selv om nyanser av grønt og blått også kunne vært veldig lekkert. Hvordan er gulvet og lysforhold? Alle farger kommer i så mange nyanser, så alt handler om å finne den riktige. Stor forskjell på vintage brown og almond beige, og st pauls blue og linblå , som noen eksempler. Riktig fargedybde OG undertone, både i forhold til ovn, lys, gulv, og resten av boligens farger. Anonymkode: 3242d...7fc 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. september #7 Del Skrevet 30. september 1800 tallet var det jo slett ikke kremhvit i herskapelige hjem, så hadde nok gått for farger ja. Du bor også i et hus som aldersmessig tillater en god del farger og stil-epoker, tapeter og border. https://historiskehus.no/historisme-ca-1850-1900/ Lykke til med fargevalget. Anonymkode: 73372...3d9 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. september #8 Del Skrevet 30. september Hva med en skikkelig rik burgunder/mørkerød, hvis lysforholdene tillater det? Kan nok bli krevende å matche til den kremhvite, men hadde virkelig fått ovnen (og tapetet!) til å tre frem Anonymkode: 9ff05...96a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. september #9 Del Skrevet 30. september Vi har liknende utgangspunkt og malte stuen Natural Blue fra Jotun, det ble så fint! Med detaljer og tak i en hvit nyanse (de har et system for hvilken hvitnyanse som passer best). Er så fornøyd! Vi har to sofagrupper, i cognacfarget skinn og dyp blått stoff, det ble nydelig til begge. Tredetaljer i bord/hyller. Tekstiler i varm brunt/oker og blått. Anonymkode: 27fb3...583 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-venter- Skrevet 30. september #10 Del Skrevet 30. september AnonymBruker skrev (2 timer siden): Takk! Ja brunt var det jeg tenkte på også, men ingen rundt meg syntes det hørtes fint ut. Tapeten som gjenstår er visstnok i relativt god stand, noen biter er ifølge min far skåret ut (tidligere leieboere som gikk bananas, men man kan jo henge bilder over) dette er en bit jeg fant under en fotlist Anonymkode: f55cf...0c5 Om du vil dra frem blåfargen i denne biten tror jeg gustaviansk ville passet perfekt. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pop up bruker Skrevet 30. september #11 Del Skrevet 30. september Tenker det kommer litt an på hvordan stil du har ellers? Jeg er veldig glad i farger, og ville gått for en gammelrosa farge (ikke for mørk), som passer til tapeten, og som også kan gå til det blå i ovnen. For at det ikke skal bli for dust ville jeg gått inn med sterke farger på bilder og interiør. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. september #12 Del Skrevet 30. september Tenkte på en grønntone. Anonymkode: b2c00...561 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. september #13 Del Skrevet 30. september AnonymBruker skrev (2 timer siden): Brunt er relativt historisk korrekt her, har du vurdert ådring? Og angående tapeten- har du hørt med Lim&Handtryck hva det koster? Ikke sikkert det er så mye dyrere enn å gjøre jobben to ganger, selv valgte jeg å vente litt til det var økonomisk forsvarlig å rekonstruere tapeten😊 Anonymkode: eed5d...4f0 Ådring på dørene kunne gått 🙂 lim och handtryck og handtryckta tapeter tar begge rundt 4000kr pr kvm for rekonstruksjon. Litt dyrt for oss i dag 😕 Jeg vil ha en mellom mørk bruntone for å få kakkelovnen til å poppe, men rommet er mørkt pga trær som blokkerer, til tross for to digre vinduer. Gulvene skal males med dekormønster litt som dette; det var linoleum her en gang i tiden, vi har originale linoleumsgulv (håndtrykket) andre steder i huset men aner ikke hvilken som var her. den ble nok revet av i min oldefars levetid allerede.. kakkelovnen, blå brannmur, kremhvit vegg Anonymkode: f55cf...0c5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. september #14 Del Skrevet 30. september AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Ådring på dørene kunne gått 🙂 lim och handtryck og handtryckta tapeter tar begge rundt 4000kr pr kvm for rekonstruksjon. Litt dyrt for oss i dag 😕 Jeg vil ha en mellom mørk bruntone for å få kakkelovnen til å poppe, men rommet er mørkt pga trær som blokkerer, til tross for to digre vinduer. Gulvene skal males med dekormønster litt som dette; det var linoleum her en gang i tiden, vi har originale linoleumsgulv (håndtrykket) andre steder i huset men aner ikke hvilken som var her. den ble nok revet av i min oldefars levetid allerede.. kakkelovnen, blå brannmur, kremhvit vegg Anonymkode: f55cf...0c5 Ser ut som vi har litt samme issues- har du en Insta el annet sted å kommunisere? Om ikke kan jeg legge ut min og slette😊 Anonymkode: eed5d...4f0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. september #15 Del Skrevet 30. september AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ser ut som vi har litt samme issues- har du en Insta el annet sted å kommunisere? Om ikke kan jeg legge ut min og slette😊 Anonymkode: eed5d...4f0 Instagram er Drageslottet 🙂 bare å sende melding der 🙂 Anonymkode: f55cf...0c5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. september #16 Del Skrevet 30. september AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ådring på dørene kunne gått 🙂 lim och handtryck og handtryckta tapeter tar begge rundt 4000kr pr kvm for rekonstruksjon. Litt dyrt for oss i dag 😕 Jeg vil ha en mellom mørk bruntone for å få kakkelovnen til å poppe, men rommet er mørkt pga trær som blokkerer, til tross for to digre vinduer. Gulvene skal males med dekormønster litt som dette; det var linoleum her en gang i tiden, vi har originale linoleumsgulv (håndtrykket) andre steder i huset men aner ikke hvilken som var her. den ble nok revet av i min oldefars levetid allerede.. kakkelovnen, blå brannmur, kremhvit vegg Anonymkode: f55cf...0c5 Nydelig ovn! Sånn raskt observert så er blåfargen i bakgrunnen for rød i forhold til ovnen, som har sterke gule undertoner. Jeg holder fortsatt en knapp på brune vegger med gule undertoner, f.eks golden bronze eller belgian brown. Rock sugar er en utrolig spennende bruntone som går litt i oker, og er lettere og "luftigere" enn andre bruntoner. Earthy yellow hadde også vært utrolig fin. Ovnen fortjener å være blikkfang, og derfor bør veggene gi en kontrast og ikke være ton-i-ton. Anonymkode: 3242d...7fc 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. september #17 Del Skrevet 30. september Jeg hadde nok tittet på endel slike tv serier fra den epoken for å finne inspo. Jeg syns din kakkelovn oser av luksus og eleganse så ikke dra ned inntrykket med å få det gamle tapetet rekonstruert. Og den blåfargen bak er håpløs. Jeg ville gått for noe virkelig tidløst og elegant og mutede lette jordfarger. Jeg ville også unngått å blande inn altfor mange moderne møbler og elementer. Enten gå all in for den riktige stilen en slik ovn fortjener, eller la det være. Anonymkode: 4f1d2...39c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå