Gå til innhold

Barn i ung alder, tanker om fremtiden?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei Hei!

Jeg (22) og min samboer (26) har vært litt inne på diskusjonen om å få en liten gutt eller jente ila det neste året, vi har hus, bil og alt av økonomi godt på plass så disse punktene er ikke problemet, mine tanker er mer om hva dere tenker rundt dette å få barn som unge? 
 

Vi har et kjempe stabilt forhold nå og har hatt dette i 3 år, vi er også enige om veien videre, men man vet jo aldri hva livet vil si om 8 år. Har noen av dere erfaringer på godt eller vondt rund dette? Er dere enda sammens med partneren deres om dere var rundt samme alder? Jeg ønsker ikke å bli forelder i midten av 30 åra, og føler ikke jeg mister noe tid av å få barn tidlig, da reising, fest og videre ikke har vært noe for noen av oss. Men naturligvis tanken om å mulig bli alenemor i en alder av 25 hadde ikke fristet heller om det gir mening… Jeg har ikke troen på at det blir fremtiden, men skilsmisse er jo ikke uvanlig for noen aldersgrupper heller de siste årene :D

 

Takker for svar, mvh ungt par :D

Anonymkode: 0f68a...d4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er glad for at jeg fikk barn tidlig. Og synes det gikk helt fint. Flere av mine venner får barn nå og jeg har kun noen år igjen til mini er ute av huset.

Er ikke sammen med barnefar lengre da han forandret seg mye og ble voldelig. Mitt barn var da ikke planlagt så hadde aldri bodd med barnefar på forhånd. Så selvsagt hadde det vært bedre å ha fått barn inn i et stabilt forhold. Men det virker det som du har. Alderen bestemmer ikke om mann holder sammen eller ikke. Jeg har venner som fikk barn tidlig og 50/50 er sammen fortsatt samme med de som traff hverandre senere i livet. Det er så mye annet som bestemmer dette.

Å være ung mor har sine fordeler og være en eldre mor har også sine fordeler. Om du blir skilt på et tidspunkt det bestemmer ikke alderen din, det er en risiko uansett når du får barn.

Anonymkode: f64b1...88b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns også det var befriende å få barn tidlig. Var 18 ved første og 22 ved andre. Vi giftet oss da jeg var 23.  

Nå er jeg 44 og min eldste er 26, min yngste da 22. Og jeg er fremdeles ung! Eller.. Relativt ung da.. Helt topp å være ung som bestemor også, som jeg regner med skjer snart 😍

Var litt vel tidlig å starte på videregående, men som 22 åring følte jeg meg ikke som ung mor. 

 

Anonymkode: f90c5...dcf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ha ventet. Ikke nødvendigvis så lenge, men i hvert fall ventet noen år til.

Skriver dette fordi jeg vet at så mye kan forandre seg, særlig når man er på deres alder. Og, som du skriver selv, så er det ikke like greit å bli ung alenemor.

Dere må ta avgjørelsen selv, men jeg synes dere med fordel kan vente til dere er rundt 28-30, og forholdet dere imellom fortsatt er sterkt.

Anonymkode: 857d6...69f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakk godt rundt økonomisk ansvar og praktisk ansvar, og skriv gjerne ned hva dere blir enige om. Mange menn endrer seg når de skjønner at barn krever en del og at kjæresten plutselig må deles. Hvem man får barn med er den viktigste avgjørelsen i livet, så vær sikker på at dette er mannen du tror blir en god far og livspartner før du hopper i det. Vurder godt hvordan kommunikasjon og samarbeid mellom dere to er på alle områder, fra økonomi til prioriteringer til sex. For å få barn vil påvirke alt slikt, og da bør man ha partner man kan kommunisere og samarbeide godt med. 

Utover dette er jeg glad for at jeg fikk barn tidlig, og jeg kjenner mange som fikk barn tidlig som det har gått veldig bra med. Om dere er solide og ønsker dette begge to vil ikke jeg anbefale dere å vente mange år bare for å vente. For mange er jo det å stifte familie og få barn selve lykken i livet. Om det er slik for dere og du er sikker på mannen, så er det kanskje ikke så mye å vente angående. Veldig fint å være ung mor, og det fine med å ta barna i perioden man uansett må bygge opp livet og kanskje ikke har topp økonomi er at man har friheten til å reise og oppleve mye i 40- årene, når man gjerne har fått solid økonomi. Det har mine venner som fikk barn senere vært litt misunnelig på. 

 

Anonymkode: 65b0d...b96

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når ble egentlig 22 og 26 ung alder i forhold til det å få barn?

Anonymkode: 4a4e3...057

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Når ble egentlig 22 og 26 ung alder i forhold til det å få barn?

Anonymkode: 4a4e3...057

Når du er 22 år er det ikke lenge siden du gikk ut videregående. De fleste står midt i et utdanningsløp i den alderen, og det er mye man vil ha sett og gjort før man etablerer seg. Forhold i såpass ung alder er også gjenstand for utskiftinger.

Jeg er selv mor til en ung mann i den alderen. Han har samboer nå, men de er begge veldig opptatt med utdanning og jobber, og det er helt fjernt for dem å få barn på dette tidspunktet. Barn krever veldig mye, og jeg tror en på 22 år vil bli veldig overrasket over hvor bundet man blir. Det er et stort ansvar, og jeg mener at man bør være i et solid forhold (tre år er ikke mye). Det er ingen hast, lev livet litt til, bli mer voksen og trygg.

Anonymkode: 857d6...69f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Når ble egentlig 22 og 26 ung alder i forhold til det å få barn?

Anonymkode: 4a4e3...057

På 80- tallet?

Anonymkode: dcc34...231

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...