Gå til innhold

Slippe å bli flyttet under narkose

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg bør gjennomgå ett kirurgisk inngrep, men drøyer det grunnet narkosen.

Var i en bilulykke for noen år siden, fikk en brist i nakken som ikke gror, og sliter derfor med mye nakkesmerter. Jeg er livredd for å bli løftet/flyttet på uten egenkontroll grunnet dette, selv om dem er forsiktige. Det skal så utrolig lite til før jeg får måneder i smertehelvete.

Operasjonen jeg skal igjennom er helt urelatert til denne skaden. Skaden viser på bilder, og er livslang (rissikoen ved operasjon i området er for stor iforholdt til nytten).

Jeg spurte fastlegen om det er mulig å bli operert uten å bli flyttet på mens jeg er i narkose, altså få ligge på operasjonsbordet frem til jeg våkner. Hun støttet tankegangen, men fykter sykehuset ikke vil godta dette ettersom operasjonshallene er fullbooket hele dagene. Hun foreslo å vurdere å gå privat, med betaling fra egen lomme. At det kanskje ville la seg gjøre da. Privat med henvisning vil ikke hjelpe, da har dem samme tidspress, mente hun.

Noen som har noen tanker eller erfaringer?

Anonymkode: 5e66b...f00

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Prat med kirurgen. Rommene er ikke fulle hele dagen, men du vil oppta en anestesi sykepleier. 

Anonymkode: c3af6...b27

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Prat med kirurgen. Rommene er ikke fulle hele dagen, men du vil oppta en anestesi sykepleier. 

Anonymkode: c3af6...b27

Det kommer ikke til å skje på dagtid. Da er programmet fullt. Og det kan ta alt fra 30 min til et par timer før man er så bevisst at man kan flytte seg selv. 

Anonymkode: 38515...14f

• Liker 1
Skrevet

De private flytter også på pasientene når de er ferdig operert. Du vil muligens være "våken" men ikke bevisst nok til å bevege deg helt som du ønsker. Kan du be om å få på nakkeskade under operasjonen?

Anonymkode: f90de...b25

• Liker 1
Skrevet

Her er det veldig vesentlig hvilken operasjon det er snakk om. Alle operasjoner trenger ikke gjøres i nakose, det kan brukes spinal eller nerveblokkade hvis det er snakk om ekstremiteter eller underliv f.eks. Hvis du må ha narkose kan det være nødvendig å bevege nakken for å få intubert deg, eller å bevege hodet til siden etter intubering for at tuben ikke skal være i veien for kirurgen. Det kan også være nødvendig å bevege på deg etter du har sovnet for å legge deg i riktig posisjon så kirurgen får nødvendig tilgang under operasjonen, dette kan ikke alltid gjøres når pasienten er våken, men det avhenger som sagt av hvilken operasjon det er snakk om. Operasjonsbordet kan også være behov for å endre på underveis f.eks med å tippe til en side. De aller fleste (ikke store traumer og hjertekirurgiske pasienter alltid) flyttes ikke intubert fra operasjon til post operativ, men pga narkosen husker de ikke noe av det selv. Du kan altså være våken, snakke og ha beveget deg på egen hånd uten å være det bevisst og uten å huske at du ikke skal bevege deg slik eller sånn for å få vondt. Du kommer altså aldri til å få en lovnad fra sykehuset om at du ikke skal flyttes i narkose, rett og slett fordi det da ikke er mulig å gjøre jobben. Men avhengig av hva du skal operere kan det finnes andre løsninger enn narkose. 

Anonymkode: f86c1...566

• Liker 4
Skrevet

Dialog med sykehuset er tingen. De har nok sine metoder for å unngå bevegelse i nakkeområdet, tenk på at de flytter svært skadde pasienter hvor det er risiko for nakkeskade. 

Anonymkode: b7144...3a8

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Snakk med sykehuset. De vil sikkert vite om nakkeskaden siden dette også påvirker evt intubering ved narkosen. 

Anonymkode: 2dc5e...a25

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Var i en bilulykke for noen år siden, fikk en brist i nakken som ikke gror, og sliter derfor med mye nakkesmerter. Jeg er livredd for å bli løftet/flyttet på uten egenkontroll grunnet dette, selv om dem er forsiktige. Det skal så utrolig lite til før jeg får måneder i smertehelvete.

Operasjonen jeg skal igjennom er helt urelatert til denne skaden. Skaden viser på bilder, og er livslang (rissikoen ved operasjon i området er for stor iforholdt til nytten).

Jeg spurte fastlegen om det er mulig å bli operert uten å bli flyttet på mens jeg er i narkose, altså få ligge på operasjonsbordet frem til jeg våkner. Hun støttet tankegangen, men fykter sykehuset ikke vil godta dette ettersom operasjonshallene er fullbooket hele dagene. Hun foreslo å vurdere å gå privat, med betaling fra egen lomme. At det kanskje ville la seg gjøre da. Privat med henvisning vil ikke hjelpe, da har dem samme tidspress, mente hun.

Sykehus og helsepersonell flytter da på pasienter med nakkeskader hele tiden. Dette e rjo også pasienter som komme rinn akutt og skal undersøkes grundig før de blir sendt videre, og der man må avgjøre hvordan pasienten skal behandles og hvor de skal flyttes. Alt dette må jo skje uten at de med nakkeskader får forverret sine skader. 
Når du ikke oppgir om du hører til et stort universitetssykehus eller et lite lokalsykehus, så er det vanskelig å si gå og snakk med den eller den. 
Store sykehus vil være bedre nn små lokalsykehus, ofte, fordi de store har mer erfaring, og gjerne og mer og bedre utstyr. 
Kan en nakkekrage være løsningen å sette på deg før de flytter deg? 
Å være siste pasient for dagen kan muligens være en løsning? Men du skal til oppvåkning og observeres etter operasjon der har gjerne en sykepleier ansvar for flere pasienter, og disse kan ikke flyttes til operasjonsstuene for å passe på deg. Men jeg vet ikke hva som e rumling. Du må finne ette kanalen inn til de rette folkene…
Pasientombudene skal hjelpe med å finne løsninger, anbefaler at du tar kontakt dit. 

Anonymkode: 814ad...ad0

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 30.9.2024 den 0.25):

Nei, det kan du ikke kreve. Når du er ferdig med operasjonen, må de vaske og desinfisere å gjøre klart til neste pasient. Det er flere å ta hensyn til her enn deg. Det vil forlenge operasjonskøene for pasienter som venter og trenere arbeidsdagen for leger og sykepleiere.

Endret av Grüner
  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Du kan sikkert få ha en stabiliserende nakkekrage som tillater dem å flytte def.

Anonymkode: 04c03...7bf

• Liker 2
Skrevet

Prat med operasjonsteamet om dette. Du får garantert ikke oppta en operasjonssal i timesvis for dette (heldigvis). De vet hvordan de skal stabilisere og flytte deg.

Anonymkode: 5c21c...775

• Liker 1
Skrevet

Ha for all del god og tydelig dialog med sykehuset om alle detaljer. Forflytting er én ting, men du vil sansynligvis måtte intuberes under narkosen, og da må anestesien tippe hodet og nakken din noe bakover...

Anonymkode: 80177...2ce

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...